Skrivet av: Pär Eriksson | maj 21, 2015

Veckan som gått – w 21

På jobbet
Det är verkligen en kul vecka och det gestaltas på vårt fina Fristadstorg.

Musikskolan1

Den här veckan visar Musikskolan upp sig genom olika framträdanden och arrangemang runt om i Eskilstuna.

Jag är så glad för att vi har en riktigt bra musikskola. Den betyder mycket både för enskilda barn och ungdomar och den sprider också glädje och stolthet.

En gång i tiden har också jag varit en del av Musikskolan. Vilket instrument…ja det kan ni fundera på. Den som känner mitt musikintresse vet att jag ligger nära soulen.

I tisdags fylldes torget av grundskoleelever som arbetat kring temat ”Ett drogfritt Eskilstuna”.

PärEinvigning

Isa från Tegelviksskolan och jag inviger ”Drogfritt Eskilstuna”

400 bilder presenterades och jag hade förmånen att få inleda arrangemanget. Mitt budskap var enkelt – de äldre må klaga på dagens ungdomar, det har det gjorts sedan Sokrates tid 400 f kr.

Men min erfarenhet är att vi aldrig någonsin haft en så kunnig, frispråkig och kreativ ungdomsgeneration som nu.

Och detta mitt i en tid som är så krävande och svår med sociala spänningar, en orolig värld, en tuff skola, arbetsmarknad och en utmanande ungdomskultur med både möjligheter men också med inslag av droger och våld.

Att då vara ung är ett särskilt svårt uppdrag och de gör det så bra.

Jag vill också skicka ett stort tack till Michael Vuorinen som arbetar som lärare på Tegelviksskolan. Hans engagemang har varit avgörande för det här arrangemanget. Michael gestaltar initiativets makt på ett bra sätt – ansvar, initiativ och tillsammans.

Ibland tackar jag ja till uppdrag som kan kännas lite udda. Men när mina fd arbetskamrater kallar så ställer jag upp.

bussresa

Det var pensionärerna i Kommunal som arrangerade en bussresa genom Eskilstunas historia och framtid.

Och av någon anledning ville dom ha mig som ciceron. Så i veckan tog vi oss igenom Eskilstuna och alla dess framtidsprojekt men i en historisk kontext.

Den här veckan var det dags för kommunstyrelsens arbetsutskott. På agendan stod översyn av nämnd- och förvaltningsstruktur, EU-projekt för att bekämpa vattenväxten Sjögull, utvecklingsplan för Stadsparken, bredbandsstrategi och förslag till miljöpolicy.

Kort sagt – en dag på jobbet.

I slutet av veckan är jag inbjuden av kommunledningen i Östersund. De har en träff med alla sina chefer och visst är det inspirerande att de tycker att vi i Eskilstuna har något att berätta.

Och visst har vi något att berätta. Nåddes i veckan av budskapet att vi är en av sex kommuner som nominerats till Årets Kvalitetskommun. Jag blir så glad.

Kul ska det i alla lägen bli att träffa jämtarna.

För er som inte har nog av kommunledningen…ny radio, nytt podd-program är ute för lyssning.

Mitt i Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
För nionde året är det dags för Springpride i Eskilstuna.

Springpride1

Jag är stolt över att vara kommundirektör i en kommun som härbärgerar en egen Pride.

För mig och vår kommun handlar det om att visa öppenhet och stå upp för grundläggande mänskliga värden.

Att Priden nu samlar några tusen deltagare visar också att det hänt något i samhället. Kommun, polis, offentliga organisationer, kyrkor och föreningar samsas med familjer, kompisgäng och enskilda.

Jag har fått förmånen att tillsammans med polisen inviga vårt kommuntält och stadgefästa vårt engagemang.

Springpride2

Jag kommer att lyfta upp att HBTQ-rörelsen är betydelsefull och att de öppnat upp frågorna i ett brett perspektiv.

De har i någon mening varit vägröjare för just synen på allas lika värde.

På hemmaplan
Mitt i Pridefirande ska jag också hinna träffa mamma och min moster och morbror. De är viktiga för mig och påminner mig ständigt om mitt rotsystem och var jag kommer ifrån.

Så i helgen blåser det lite norrländska vindar.

Annars lyssnar jag på Holly Williams, Brandy Clark, Nikki Lane, Kacey Musgraves och Angaleena Presley – kort sagt countryns framtid.

Ha en bra helg!

 


Lämna en kommentar

Kategorier