Skrivet av: Pär Eriksson | maj 17, 2015

Om en modig ledare, viljan att ta ansvar och vikten av sårbarhet

Det var tufft på arbetsplatsen.

arbetsplats

Stor personalomsättning och hög arbetsbelastning kombinerades med bristfälliga rutiner och ekonomisk press.

Mitt i turbulensen slutade enhetschefen och ersattes av en inhyrd chef utan kunskap om verksamhetens logik.

Det skulle kunna ha varit var som helst. I ett privat företag eller i ett landsting eller i en statlig myndighet.

Hand i hand4

Men nu var det i en kommunal verksamhet som bara måste fungera – ett socialkontor med ansvar för barn och ungdomar.

Vi har mött henne tidigare
Ni kanske inte känner Jenny men någon gång under våra yrkesliv har vi säkert mött henne.

Jenny Storm

Den där ansvarstagande medarbetaren som vill något, som inte nöjer sig med att allmänt tycka.

– Jag tänkte att vi går under. Så jag gick in till ledningen och sa ”Jag har ingen erfarenhet av att vara chef. Men jag är villig att göra ett försök”.

Jenny jobbar i socialtjänsten i vår grannstad Västerås och jag har bara flyktigt mött henne.

Jenny Storm1

Berättelsen om Jenny och hennes arbetsgrupp finns återgiven i en välskriven artikel av journalisten Linda Svensson i Chefstidningen 3/2015.

Berättelsen är så lärorik att jag vill återberätta den för er.

Det moderna ledarskapet
För mig så symboliserar den här medarbetaren det moderna ledarskapet. Förmågan att ta ansvar, viljan till att bidra, att se möjligheter.

hjärta

När Jenny klev in i ledarskapet så såg hon att det var värre än hon kunnat föreställa sig.

– Vi hade ett snyggt skyltfönster, vi var med i flera stora nationella projekt men i grunden så fungerade inte de grundläggande rutinerna. Många medarbetare mådde inte bra och jag såg också ren misskötsel.

Jennys ord blir också en väckarklocka för mig. Bilden mellan det vi vill vara, det vi vill visa upp och verkligheten måste upplevas som sann.

hjärta1

Det kan tyckas som en självklarhet men här är också en av ledarskapets viktigaste insikter – att balansera stolthet, att ingjuta mod i verksamheten med ett kritiskt och granskande öga.

– Jag fick ha korrigerande samtal som inte var vanligt tidigare, berättar Jenny.

Och hon fortsätter i sin berättelse; jag bestämde mig för att rensa bordet, tömma skyltfönstret, avsluta projekt och utbildningsinsatser som inte skapade värde.

Att visa sig sårbar
Jenny valde också en strategi som byggde på total öppenhet. Hon påtalade brister och svagheter men också möjligheter och gruppens potential.

Ledarskap5

Medarbetarna bjöds in att bygga det nya. Hon ville bort från det underförstådda budskapet att ledningen bar på allt ansvar. Hon ville skapa ett vi – ett tillsammans.

Jenny gjorde också ett klokt vägval genom att genomföra täta och regelbundet återkommande medarbetarsamtal kombinerat med en djup förståelse om vikten av att involvera de fackliga organisationerna. Allt för att nå förändring.

Jenny valde också att vara öppen med sina egna tillkortakommanden och sin egen rädsla.

Reflektion

– Jag har ingen vana av det här. Kan ni hjälpa mig…

Jag ska inte belasta er med mer detaljer i Jennys berättelse – ni kan läsa artikeln i Chefstidningen själva –  men för mig så är det här ledarskap när det är som bäst.

Jenny är ny i sin roll och hon kommer att göra många misstag. Min erfarenhet är också att hon och arbetsgruppen kommer att stöta på motgångar. Det är en del av livet.

Men det viktiga – och där ligger lärdomen –  är med den attityd hon och arbetsgruppen tagit sig an läget.

Det är nu vi behövs
I svåra tider – vilket jag menar att vi nu står inför – behövs ett sjusärdeles moget ledar- och medarbetarskap.

arbetslag

Det är nu en kommun behövs, det är precis nu när det finns en villrådighet hos barn och ungdomar att orientera sig i en svårtolkad värld som skola, socialtjänst, kultur- och fritidsverksamheter, föreningar och föräldrar behövs som bäst.

Inte som åskådare eller som domare över vem som borde göra något utan som aktiva medspelare i samhällsutvecklingen.

Det finns inga ”dom”. Det finna bara ett ”vi”.

Det är precis det som fascinerar mig i Jennys berättelse. I det lilla – må vara ett viktigt socialkontor – så är någon redo att kliva fram. Jag kan inte allt men jag är redo att ta ansvar. Begreppet initiativets makt levs i vardagen.

Ledarskap2

Samtidigt gestaltar den här berättelsen en av ledarskapets allra djupaste insikter – det är i nära och tät dialog mellan chef och medarbetare och mellan medarbetare och medarbetare som ansvar synliggörs.

En form av personliga åtaganden – ett ”commitment”.

Samtal som är både uppmuntrande – vattna det som växer – och korrigerande. Tänk så här istället. Pröva den här vägen..

Emotionell stabilitet
Jag har skrivit och pratat om det tidigare och i andra sammanhang. Det moderna arbetslivet, det moderna samhället kräver så mycket av emotionell stabilitet.

Och det är precis vad vår chef visar – total öppenhet och sårbarhet.

– Jag kan inte det här…kan ni hjälpa mig…

Det finns inte längre plats – om det nu någon gång gjort det – för känslomässig turbulens, syndabockstänkande, peka finger åt någon annan, allt fokus på mig och mitt.

kasam1

Det är ett nytt ledar- och medarbetarskap som behöver växa fram. Ett medledarskap som ser helheten, som ser hur hela systemet samspelar, som ser den andres goda intention, som hjälper och stödjer.

Det behövs inte skrivas några ledarskapsböcker eller några märkvärdiga ”tio tankar om ledarskap”. Det räcker med att lyssna på en chef som påbörjat en resa hon nog själv inte vet var den slutar.

Och på vägen kommer hon att ha så jobbigt och så roligt. Men framförallt så kommer hon och hennes medarbetare att växa som människor.

Växande

Och det är ingen dålig betalning för att få vara en del av en kommunal organisation som vill så väl och betyder så mycket för så många barn och ungdomar.

Lycka till Jenny och tack för att du och din arbetsgrupp så öppet bjöd på era erfarenheter. Lyckos Västerås!

Och det som gör mig så hoppfull är att vi själva har så många Jennys i vår egen organisation. Börja med att titta dig själv i spegeln och du möter en av dom…

Ha en bra vecka!

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

