Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 14, 2014

Veckan som gått – w 33

På jobbet
Den här veckan drog vi igång höstens Modigt Medarbetarskap i Parken.

Modigt Medarbetarskao
Vid tre tillfällen samlades mer än tusen medarbetare – nästan bara lärare och skolpersonal. Och det kändes så positivt.

Eskilstuna kommuns stora satsning – som rikar sig till alla medarbetare – är ett sätt att få en gemensam bild av läget i Eskilstuna och de utmaningar vi står inför de närmaste åren.

Modigt Medarbetarskap är ett sätt att få oss att samarbeta mer och att få ett gemensamt sätt att förhålla oss. Ytterst för att bli bättre och effektivare i mötet med Eskilstunaborna.

Kommuncheferna i Borlänge, Eskilstuna, Gävle, Södertälje och Norrköping träffas några gånger på år. Syftet är att dra lärdomar av varandra.

Det här är fem städer som i någon mening är syskon. Det är stolta producerande städer som levererat i flera hundra år men som nu också tar steget in i något nytt oah annat.
fristadstorget

Den här gången var vi i Gävle. Och när jag lyssnar på deras utmaningar så slår det mig att vi har mycket gemensamt; behov av höjd utbildningsnivå, satsning på skolan, relativt hög arbetslöshet, omstrukturering i näringslivet, inflyttning och behov av fler bostäder, många nyinflyttade från andra länder, bygget av ny fotbollsarena och nytt torg…

Den här veckan träffar vi också Strängnäs för att summera samarbetet – bl a vårt gemensamma driftenergibolag – men vi fokuserar också på vilka steg vi kan ta när det gäller logistikparken i Kjula, näringslvisfrågor och högskolan. Strängnäs är en bra och viktig samarbetspartner för oss

Det märks att semestern är öve och jobbet igång på allvar. Utifrån mitt uppdrag så drar många av de arbetsgrupper som jag är ansvarig för eller deltar i igång.

På länsnivå ser vi över hur vi kan stärka Regionförbundet. Vi har ett uppdrag att se över nämnd- och förvaltningsstruktur inför ny mandatperiod. Vi jobbar med att utveckla de kommunala bolagen. Vi ser över möjligheten att hitta ”en-väg-in” – dvs att medborgaren möts av en kontakt – oaktat om det är pappersbrev, e-brev, telefon eller personlig kontakt. Många kommuner har utvecklat det här mer serviceinriktade sättet.

förändring

Noterar också att vi tog ett historiskt steg i Eskilstuna den här veckan. Numer är alla handlingar till kommunstyrlesen digitaliserade. Och framöver inför vi det också i fullmäktige och nämnder.

Det låter kanske inte så revolutionerande men vår IT-strategNiklas Narvell påminner mig om att utvecklingen nu sker språngartat utan att vi ser eller tänker på det. I det här fallet med mer än hundra års pappersexercis.

Niklas förespår att antalet e-innovationer ökar med 10 ggr de närmaste åren till 1/10 av kostnaden och med 100 gr kraften. Det ni!

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
En oerhört fin sommar är till ända och dec flesta av oss har fått möjlighet att hämta kraft och energi.

Och allt detta tack vare alla sommarjobbare som kommer in och gör en viktig insats. Tack till er alla!

Förskola1

Att ha ett sommarobb är ockå lärorikt. För de unga är det kanske första kontatken med arbetslivet. Det är ett sätt att pröva vad man trivs med.

Det är ett sätt att öva på att bli vuxen, passa tider, ta råd och körorder.

Jag minns mina egna sommarjobb väl. Allt från mopedsjas – det vet nog den yngre generationen inte vad det är – på Slakteriföreningen i dåvarande Saluhallen.

Trädgårdsarbetare på St Eskils kyrkogård, lastbilschaufför på Skogaholm…jag har säkert glömt något. Och de var så viktiga för mig.

Jag blir glad att så många ungdomar getts möjlighet att få ett sommarjobb. Här är det privata näringslivet mycket viktiga och likaså vi själva i kommunen.

På hemmaplan
Åkte till Sannahed i Kumla för att se den spännande speedwaymatchen mellan Indianerna och Smederna. Mycket bra speedway och ett nederlagstippat Smederna bjöd upp till en jämn match som avgjordes först i sista heatet till Indianernas fördel.

Smederna-Jimmy

2xJimmy Jansson – han i mitten är en riktigt bra ledare för Smederna. Den andre till vänster leder Smestan…och så farbron till höger är jag…

Nu avgörs allt på tisdag om vi ska nå den där eftertraktade slutspelsmatchen.

Stockholmsbarnbarnet dyker upp i helgen. Bra tycker jag annars blir sommarens stämning så snabbt abrupt avbruten.

Annars lyssnar jag på First Aid Kit. Bäst country just nu. Bästa svenska just nu.

Ha en skön helg!

Kommentera

Kategorier

