Skrivet av: Pär Eriksson | september 18, 2014

Veckan som gått – w 38

På jobbet
Ett spännade val är över. Det speglar de rådande strömmningarna och åsikterna som finns bland oss medborgare.

val

I den meningen är det fascinerande att arbeta som kommundirektör. Min och medarbetarnas roll är att navigera och genomföra politiska beslut och viljeinriktningar.

Jag ser den tjänstemannaroll som jag har som en del av den demokratiska infrastrukturen. Oaktat valresultat så skall en kommunal organisation leverera viktiga samhällsfunktioner.

Nu blir det några spännande veckor då politiska mandat skall fördelas, nya ledamöter i fullmäktige skall ta plats, nämnd- och och styrelserepresentanter skall väljas.

Och för att låta lite högtidlig – det är medborgarna, Eskilstunabornas synpunkter som nu ska samsas och driva på kommunen de närmaste fyra åren.

Kommunfullmäktige

Ur mitt perspektiv så känns det både hedrande och spännnde att få vara en del av det demokratiska uppdraget.

Den här veckan är fylld av sk dialogsamtal. Där träffar jag och mina närmaste medarbetare våra förvaltningsledningar.

Det är en ynnest att få vara med på de här samtalen. Syftet är att analysera och diskutera både det som fungerar bra och vilka utmaningar och svårigheter vi ser framför oss.

Det är ingen tillfällighet att arbetslösheten och våra barn och ungdomars sociala situation kommer upp i samtalen. Det är också där vi har Eskilstunas utmaningar.

händer

Den här veckan står Eskilstuna värd för en nationell konferens om narkotika med mer än 150 deltagare.

Jag är inbjuden som inledningstalare och det var inga problem med att övertala mig att ta på mig den rollen.

En del av mitt yrkesmässiga rotsystem finns att hämta bland narkotikamissbrukande ungdomar. Framförallt från mina tio år i Örebro.

Det är erfarenheter som jag bär med mig och som påverkat mig starkt i min syn på människors lika värde och starka tro på förändringens möjligheter.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Sakta men säkeret växer det nya Fristadstorget fram.

Fristadstorgetx

Platta läggs till platta. Träden och gräset är på plats och snart kommer den diskuterade konstutsmyckningen ”The Reciever” att vara på plats.

Köpmangatans södra sida har varit avstängd under en lång tid till mångas förtret. Men också där börjar det blir klart och det kommer att bli så fint.

På Drottninggatan – vid gamla brandstationen – är det lite bökigt att ta sig fram. Men också där står de nya lägenheterna snart färdiga.

Och nere i Munktellområdet begränsas vi av staket och tillfälliga infarter. Vi står mitt uppe i byggandet av det nya badhuset och förhoppningsvis påbörjas snart rivningen av huset där den nya arenan skall stå.

Nu i början av hösten så blev nya Torshällabron äntligen farbar efter en tids avstängning.

En nyishall vid Ekängen står nu klar för att användas inför säsongen. Byggjobbarna har precis åkt därifrån.

Och då har jag inte berättat om alla större och mindre projekt som är på gång – Tunaforsfabrikens omvandling, ständiga grävningar för att förbättra vatten och avlopp eller för att etablera bredband.

Tunafors fabriker

Så här ser det ut i en storstad. Det är lite bökigt och trassligt.

Men tro mig – jag har också kontakt med kommuner där det inte händer någonting. Förvisso så är det inga byggkranar, staket och grindar som hindrar bilar, bussar, cyklar och gångtrafikanter men frågan är om det är så bra…

Det känns in på skinnet att den här staden är på väg åt något håll. Åt vilket…det avgör vi tillsammans…

På hemmaplan
Hustrun fyller jämna år och hela familjen samlas för att fira. Omgivningen ser en medelålders kvinna. Jag ser också tonåringen, den trygga småbarnsmamman, den hårt arbetande yrkeskvinnan och den engagerade mor-/farmorn när jag ser in i hennes ögon.

Efter en intensiv helg med bokrelease och valfeber så är det skönt att få blicka inåt familjen.

Annars lyssnar jag på Annika Norlin och hennes alias Hello Saferide.

Ha en skön hösthelg!

 

Kommentera

Kategorier

