Skrivet av: Pär Eriksson | juli 17, 2017

Sommarpärspektiv IV 2017

Musik ska byggas av glädje. Av glädje bygger man musik.

Jag tror att många känner igen den lite oansenliga textraden i en av Lill Lindfors sånger.

Och samtidigt innehåller orden så mycket klokhet.

Jag har funderat på vad det är som gör oss så fascinerade av kultur – oaktat om vi pratar om musik, dans, teater, konst, poesi eller litteratur.

Jag tror att en del av svaret är att den förmedlar glädje.

Vi människor har ett behov av att känna meningsfullhet och det är där kulturen spelar en sådan fantastisk roll. Att få skratta, att få le, att få känna igen sig, att känna gemenskap.

En av människans inneboende drömmar tror jag handlar just om att känna glädje. Därför så är också diktaturernas, terroristernas, extremisternas och de kriminellas ambitioner – oaktat vilka -ismer, färger och flaggor de viftar med dömda till att gå under. Deras hat, hot, våld och syn på livet vinner aldrig folkmajoritetens gillande.

Det är möjligt att läsaren tycker att jag drar för stora växlar och att min analys är något grund – men pröva själva och fråga er vad glädje spelar för roll i ert eget liv.

Kanske är jag ute på tunn is när jag ger kulturen en sådan särskild och speciell roll  i att sprida glädje i det samhällsklimat vi står mitt uppe i så här i början av ett nytt sekel.

Men kanske det inte är någon tillfällighet att musiken och glädjen står i fokus under en sommar.

När jag reser i landet och passerar städer, kommuner och orter jag inte ens visste fanns så fylls anslagstavlorna av inbjudningar till festivaler, konserter och musikkvällar.

Jag kan överblicka nästan 60 år av sommar i Eskilstuna. Jag vågar påstå att jag aldrig sett maken till utbud.

Från Mozart till Rix-FM, från klassiskt till folkmusik från världens alla hörn, från rock och pop till jazz, från Loreen och Miss Li i Torshälla till spännande Amanda Bergman och Amason, från nya succén Pic Nic i Parken till indie-inspirerade Gainsville och fina Parkfestivalen, från Sean Banan och Kapten Röd i Parken till Laleh och Per Gessle i Sundbyholm.

Det kan vara en tillfällighet. Men i min stilla fantasi tänker jag – vi bjuder in till något annat, vi bjuder in till glädje.

Vi är människor. Vi vill känna närhet och gemenskap.

Musik ska byggas utav glädje. Av glädje bygger man musik.

Ha en fortsatt fin sommar!

 

 

Responses

  1. Men, om det regnar då?
    Alla former av terapi välkomnas. Sång och musikterapi kan göra ”under”!
    Sjung och le, sorgerna göm och hl en värld så trist !
    Frid Pär!


Kommentera

Kategorier

