Skrivet av: Pär Eriksson | juni 29, 2017

Veckan som gått – w 26

På jobbet
Branschtidningen Fastighetsnytt är på besök.

De vill göra ett reportage om en stad som är mitt i steget, en stad som använder byggboomen som en del i att utveckla sig.

– Då har ni kommit helt rätt, säger jag.

Jag guidar journalisten Teresa runt i Eskilstuna under några timmar. Fristadstorget, Tunavallen, Fröslunda, nya äldreboenden och förskolor, Tunafors skola på väg att bli bostäder, Mälarsjukhuset, Odlaren, Ekängens alla idrottsarenor, Odensala vid Balsta, Årby, Munktellstaden med nya bostäder, bad och arena, Gredbydepån, ReTuna återbruksgalleria, nya högskolan…jag berättar om planerna i Skiftinge och vad som händer i Kjula och Torshälla.

Jag ser i hennes ögon att hon blir både glad och imponerad. Hon har sina rötter i Borås och vet vad jag pratar om. Hur man förvandlar en fin industristad till något nytt och modernt.

Varje kommun med ambitioner bör ha en framtidsbild av sig själv. Vart ska vi, vad är riktningen på vår stad? För den oinvigde kan det tyckas som märkvärdigt eller till och med onödigt. Ja kanske…men min erfarenhet genom åren är att visioner, mål- och framtidsbilder är nödvändiga om vi ska förmå samla oss kring något.

I någon mening har alla kommuner, företag, föreningar och organisationer någon form av framtidsriktning. Det är dock inte säkert att den är formulerad eller ens uttryckt. Men den finns där vare sig vi ser den eller inte.

För mig handlar visioner och framtidsbilder om hur vi pratar om vår stad, hur vi beskriver den, vilka ord och metaforer vi använder. Visioner skapas dagligen, mitt i samtalen och den centrala frågan är – vart ska vi? Hur ser vår stad ut 2030?

Nu under sommaren ges Eskilstuna- och Torshällaborna möjlighet att ge sin bild av sin stad och den ort man lever i. Här har du en adress du kan söka mer information på – www.mitteskilstuna2030.se

Veckan började annars med en bra träff med polisledningen och kommunalråden. Problemen är kända och min bedömning är att vi har en stor samsyn om läget. Känslan av otrygghet finns där, gängkriminalitet, drogförsäljning och oro för en ökad politisk och religiös extremism.

Men vi ser också framgångarna. Ett tätt och nära samarbete mellan föreningar, boende, föräldrar, ungdomar, polis och kommun. Det är viktigt att se alla dessa positiva krafter som vill den här staden väl. Det ska inte vara enkelt att leva ett kriminellt liv i den här staden. Däremot ska det vara enkelt att ta sig ur, hoppa av och leva ett värdigt och ansvarsfullt liv. Mitt i allt är jag hoppfull.

 

Arbetslösheten är nyckelfrågan för Eskilstuna. Om fler kommer i arbete, om fler utbildar sig så vinner vi också så mycket i andra frågor. Föräldrar som bidrar skapar tryggare barn och ungdomar. Försörjningsbördan på andra minskar om vi blir fler som arbetar. Arbete skapar samhällsgemenskap och en livsviktig känsla av delaktighet. Samhället mår bättre och vi förmår stå emot de ansträngningar som vi utsätts för.

Sakta…sakta förändras sifforna åt rätt håll. Vi tar inga stora kliv men tendensen är tydlig. Det är fler som arbetar och utbildar sig. Vi ser det framförallt när det gäller ungdomar 18-24 år.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag minns mitt eget Eskilstuna som barn. Under industrisemestern så låg verkligen staden i vila och dvala. Något överdrivet – men det hände ingenting.

Det var ingen katastrof. Vi visste inget annat. Vi barn fick själva vara lite påhittiga. Så nog hade vi att göra.

Vi lever i en ny tid då kravet på samhället och livet är större. Idag översköljs vi av sommaraktiviteter. Natur, idrott, kultur, musik, rörelse, lek…så mycket bra.

Och också alla sommar- och feriejobb som erbjuds. Jag tror aldrig att det varit fler än just i år.

Och sommareskilstuna kommer verkligen att leva visionen om att vara en musikstad. Vi har aldrig haft så många framträdanden, så många konserter och arrangemang som i år. Från Mozart till Laleh och Per Gessle. Från Sean Banan till Loreen. Från uppmärksammade gruppen Amason till engelske folkmusikern Billy Bragg.

Och allt som kommer att utspela sig på Parkfestivalen och Torshälla 700 år. Lägg då till nya Picnic i Parken och all fin musik i våra kyrkor.

Men sedan var det det där med det egna ansvaret…den fria leken, känslan av att bara umgås, att hänga med kompisarna. Kanske den yngre generationen har något att lära av oss äldre. Vad gjorde vi på somrarna…vad gjorde vi hela dagarna?

Vi levde…och i bästa fall fanns det en morfar och mormor, en kusin eller kompis som välkomnade oss stadsbarn ut på landet.

På hemmaplan
Sakta – knappt märkbart – går familjen in i en slags för-semester trots att det återstår en arbetsvecka. Pratet vi köksbordet fokuserar mer på den förestående ledigheten än jobbet. Klädseln något mer ledig.

Jag påminns om att dagarna fram till årets Cykelvasa krymper och att jag måste in med mer mil i benen.

Annars lyssnar jag på Emmylou Harris och Linda Ronstadt. För den musikintresserade så rekommenderas en fin version av dessa två artisters ”This Is To Mother You” med Sinead O`Connor och Mary J Blige. Ladda ner…

Har ni inget att jö…så ligger Eva Norbergs och min pod-radio ”Pin Point Eskilstuna” ute för lyssning. En hel del sommarkänsla blir det.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

