Skrivet av: Pär Eriksson | juni 22, 2017

Veckan som gått – w 25

På jobbet
Vi skriver midsommarvecka och jag påminns om att tiden går för fort. Det är så mycket ogjort.


Midsommar i det vackraste av Sundbyholm

I min roll som kommundirektör har jag en fördel – eller kalla det ynnest – att få vara med och se helheten. Det är få förunnat att få följa både förskolan, demensvården, konstutställningar, bostadsbyggande och säkra att vi har rent vatten.

En lärdom är att man blir ganska ödmjuk när man möter den här helheten. Det växer en förståelse för att det är både en komplex och bra verksamhet vi driver. Förståelsen ökar om att resurser måste fördelas och avvägas ur ett helhetsperspektiv.

Kanske jag själv var ivrig när jag var yngre och ”bara” såg min verksamhet. Politikerna och cheferna borde väl förstå…om dom bara kom ut och jobbade i just min verksamhet så skulle dom…ja vad skulle dom egentligen? Jag hade nog inga svar.

Samtidigt har jag stor respekt för alla medarbetare och chefer som finns där i vardagen och möter en verklighet där vi ser att det skulle behöva göras mer. Varje dag i de där viktiga mötena med Eskilstuna- och Torshällaborna.

Men det är kanske så man bygger en modern organisation. I djup förståelse och insikt att alla behövs. Att vi har olika roller och uppdrag men att vi alla har en god intention att göra gott.

Jag är mitt uppe i individuella samtal med förvaltningscheferna och direktörerna. Fokus är hur första halvåret fungerat och vad vi ska fokusera på i höst.

Jag förstärks i min bild att det görs mycket bra men också att vi har viktiga utmaningar. Och den regelbundne läsaren känner dom – arbetslösheten, bostadsbyggandet, känslan av social oro, utbyggnad av vård och omsorgsboenden, förskolor och skolor, miljö- och energismarta lösningar, kommunikationer, rekrytera medarbetare och förbättra arbetsmiljön.

Vi är mitt uppe i arbetet med att bilda Region Sörmland. I praktiken handlar det om att landstinget, kollektivtrafikmyndigheten och Regionförbundet går samman i en organisation.

På pappret ett enkelt penndrag men svårare och mer komplext i verkligheten. Uppdrag och politiska styrformer behöver tydliggöras, relationerna mellan kommunerna och regionens institutioner behöver synliggöras. Det är också en del av demokratin.

Den här veckan avtackade vi två av mina närmaste medarbetare.

Vår näringslivsdirektör Mattias Rossköld flyttar ”hem” till Halmstad. Mattias är ung och har allt framför sig och vem vet…om några år är han tillbaka. Vi önskar Mattias stort lycka till och tack för de här åren.

Samtidigt går Gudrun Nyqvist i pension. Hon är en av dessa serviceinriktade, engagerade och nästan alltid glada personer som Eskilstunas kommunledning omger sig med.

Gudrun har varit samordnare för frågor som rör kommunledningen, representation, internationella besök eller när kommunen agerar mer formellt. Gudrun är en sådan där medarbetare som jag tror att alla organisationer behöver. Stort lycka till med ditt nya liv Gudrun.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Vi skriver GENSE – Gustaf Eriksson NySilverfabrik i Eskilstuna. Ett av alla dessa företag som tillverkat knivar och bestick. 1856 startade Gustaf Eriksson en smedja som sedan skulle utvecklas till ett världsledande företag.

När vi nu tar del av informationen att Gense upphör med sin verksamhet så är det också en epok som går i graven. I någon mening en markör att den klassiska historiska industriproduktionen med rötterna i Renihold Rademachers smedjor är över.

Det sker naturligtvis med viss sorg i hjärtat då vi vet vad den tiden betytt för vår stad. Samtidigt så är det också en naturlig utveckling. Det som tidigare var en viktig ingrediens i varje hem och en slags symbol för hushållets status – knivar och bestick av bästa märke – är idag förbruksmaterial.

Så kanske vi ändock inte ska gråta över Gense utan tacka Gustaf och hans familj och alla medarbetare som bidragit under mer än hundra år.

Samtidigt som vi tackar alla dessa smeder, mästare, gesäller, ingenjörer och konstruktörer, fabriks- och industriarbetare för att de tog vår stad framåt.

Nu får EKA-knivar och vår vapensmed Jan Peter Hammar i Rademachersmedjorna hålla ställningarna och påminna oss om vår stolta tradition.

Kanske det också är en stark symbolisk händelse att Gense gjort sitt samtidigt som ett av världens ledande e-företag Amazon etablerar sig i Eskilstuna.

Så bygger man också en modern stad. Stolthet över vår historia men blicken riktad framåt.

På hemmaplan
Midsommar är starten för sommaren. Även om det inte är dags för ledighet för familjen än så är det en stark markör att sommaren är i antågande.

Jag behöver öka antalet mil på cykeln om jag ska vara väl förberedd inför Cykelvasan. Känner att jag är lite slarvig och tror mig klara det lätt i år…

Annars lyssnar jag på Jason Isbell. En sådan där amerikansk folkrockare som passar mig.

Ha en bra midsommarhelg!

 

 

Responses

  1. Regionbildning är nödvändig.
    Nästa steg blir väl ”Regiondelar” = Nuv kommuner.
    Hur många år tar detta? Tre valperioden minst ? Stora strategiska rationaliseringar tar tid!
    Länsstyrelse och Regionstyrelse samlokaliseras i Nyköping.
    Betänk att vår land är ”litet”.Rikssamordning?
    Bort med kommunala självbestämmandet!
    Varje region – en röst!

    Om det vore så enkelt!!!


Kommentera

Kategorier

