Skrivet av: Pär Eriksson | juni 15, 2017

Veckan som gått – w 24

På jobbet
Vilken bra vecka.

Representanter från studentkårsstyrelsen Dania Mehho och Joel Lindsten tar det symboliska spadtaget

I måndags togs första spadtaget för bygget av den nya högskolan. Det kommer att betyda så mycket för Eskilstuna som stad men framförallt för alla våra unga. Det ger energi till näringslivet och oss i kommun och landsting som behöver välutbildade medarbetare.

Men en högskola har också en allt viktigare roll i ett samhälle där fakta, information, reklam och propaganda blandas. Världen behöver mer av vetenskap och forskning.

Veckan fortsatte så bra. Vi välkomnade 600 feriepraktikanter till våra verksamheter. Utöver de klassiska sommarvikariaten så erbjuder vi 16-18 åringar möjligheter att pröva på att arbeta i våra verksamheter.

Det kändes så kul att få träffa alla dessa ungdomar. En liten blygsamhet kunde skönjas i deras ögon men framförallt nyfikenhet och glädje.

Och mitt budskap känner den regelbundne läsaren – bestig de högsta bergstopparna, vandra de snårigaste stigarna, rid de vildaste hästarna, segla på de sju världshaven, lyssna på dina föräldrar, äldre syskon och kloka vuxna men följ alltid ditt hjärta. Lev dina framtidsdrömmar. Var ditt bästa jag och lär dig att samarbeta och passa tiderna…

Veckan följdes av årets viktigaste politiska dagar. Kommunfullmäktiges beslut om årsplan, budget och ägardirektiv 2018.

Eskilstunabon höjer kanske inte alltid på ögonbrynen. För oss som arbetar i en kommunal organisation och tillhör dess tjänstemannaledning så är det här årets viktigaste dagar.

Jag passar på att ge en eloge till de politiska partierna. Seriösa och väl genomarbetade planer och idéer om vad de vill med Eskilstuna. Och så i slutändan så tar demokratin över och ledamöterna röstar på de förslag som de finner bäst.

Jag är glad att genom åren fått vara en del av den här demokratiska infrastrukturen. Något vi kanske bara tar för givet. Något som människor världen över är redo att kämpa för och försvara med sina liv.

Som om inte veckan var nog så avtackade vi vår HR-direktör Annika Tjernström. Hon börjar i höst som ny generalsekreterare för Svenska Ridsportförbundet. Och jag är så glad att vi fått arbeta tillsammans under några år. Annika har arbetat under en tid då behovet av medarbetare aldrig varit större samtidigt som vi också brottats med ohälsa och stress i våra verksamheter.

Jag kommer att sakna Annika när hon nu sadlar om…(sic!) men vet att det kommer att bli bra.

Samtidigt välkomnade jag några nya medarbetare i vår organisation. Det är alltid lika roligt. Nu pratar vi energi och blickar som är riktade framåt.

Och det är så det kanske ska vara. Vi hjälps åt, våra vägar korsas, vi skiljs åt i nya uppdrag men alltid med inställningen att vi gör något gått. I en kommun, i ett ridsportförbund, i ett kommunfullmäktige, i ett äldreboende, på en förskola…själva livet.

Veckan innehöll också interna möten med kommunkoncernens ledningsgrupp, kommunledningskontoret och förvaltningscheferna. Det är också en del av en kommundirektörens vardag. Att leda…och låta sig ledas.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det är något visst med alla torg.

Jag är så glad att Eskilstuna äntligen har ett nutida och modernt torg att vara stolt över. Detta skrivet med stor respekt för Fristadstorgets fina historia. På just den här ytan har det bott och levt människor i mer än tusen år även om det kanske var först på 1700-talet som torget tog den yttre gestaltning det bär än idag.

Och dess namn som knyter an till vår fina och stolta historia – Fristaden.

Få torg i Sverige bär den inramning vårt torg har med sina tre väggar och ett vackert stadshus i södra delen.

Och så denna fontän Arbetets ära och glädje. Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson brukar vara noga med att betona hela namnet…ära och glädje. Det ligger onekligen något fint i det.

Och så denna nya skapelse – Pin Point – som en sändare till och från världen. Jag gillar den symboliken. Eskilstuna är uppkopplad.

Nu i sommar arrangeras fyra Sommartorg – Fristadstorget, Bibliotekstorget, Östa torget i Torshälla och Fröslunda.

Och som om det inte var nog så blir det också torgaktiviteter i Lagersberg, Nyfors, Årby och Skiftinge. Det är så imponerande och tack till alla som möjliggjort det här. Musik, kultur, uppträdanden och aktiviteter. Är vi en modern stad eller…

Själv ska jag bidra genom att vara DJ och spela musik torsdag nästa vecka 22 juni 12.00 på Fristadstorget och min varudeklaration lyder;

”Jag älskar musik och det är en viktig del av mitt liv. Jag lyssnar på mycket ny musik men har rötterna i engelsk pop och amerikansk rock. Den här gången blir det garanterat 60-tal och jag ska försöka berätta och åskådliggöra på skivtallriken vad som hände när det nya och moderna samhället gjorde entré och om hur de första tonåringarna skapades och hur deras musik förändrade en hel värld.”

På hemmaplan
För 17:e året är dags för ”Uti de blå…” Hustrun och jag är värdar för en hemlig resa tillsammans med några av våra bästa vänner. Vi har sett nästan hela Sverige…men av någon anledning glömt bort den här lilla..ja vad då?

Det börjar pratas mer och mer semester i familjen. Än återstår några veckor men visst behöver hjärna och hjärta få lite paus.

Jag ser att hustrun jobbar hårt just nu. År ut och år in står hon där tillsammans med så många kompetenta socialarbetare, fritidsledare och lärare i det allra svåraste om hur socialt vingklippta barn och ungdomar har det. Att aldrig ge upp. Se möjligheter som inte alltid är synliga.

Då är det enkla att vara kommundirektör jämfört med det. Stor respekt till er alla som bidrar i ett tufft läge. Så bygger man också en stad. Tillsammans.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

