Skrivet av: Pär Eriksson | juni 4, 2017

Om ett hårdnande samhällsklimat, fokus på förändring och vikten av att lära sig att härbärgera ångest

Det går en reklamfilm på TV-kanalerna som uppmärksammar klimatet på våra fotbollsarenor.

Den utspelar sig i ett klassrum under ett föräldramöte. Rektorn förmedlar att eleverna skall ha med sig matsäck på en utflykt. En förälder reser sig upp och blir irriterad. Scenen slutar med att föräldrarna står upp och taktfast skriker ”rektorsdjävel”.

Syftet är att få oss tittare att reflektera och begrunda hur det sociala klimatet utvecklats. Det som är så vanligt att vi inte ens reagerar på beteendet på våra fotbollsarenor – apropå att hata motståndaren eller domaren – blir absurd om det ges ett annat sammanhang.

Men i mina ögon har också filmsnutten ett annat underliggande budskap som handlar mer än om bara fotboll. Ser vi inte upp så flyttar det här beteendet in i andra miljöer.

Att lära sig härbärgera ångest
En av mina kloka och erfarna chefer sa till mig vid ett tillfälle att om jag skulle utvecklas som ledare och människa så måste jag lära mig att hantera ångest.

Kanske jag vid den tiden inte till fullo förstod vad han menade men i vårt samtal pekade han på att jag hade en tendens att vilja övertala människor i min omgivning.

– Du är så mån om att ha rätt Pär att du tappar fokuset på resultatet. På själva förändringen.

Ju mer jag funderat på det där samtalet ju mer inser jag att min chef träffade ganska rätt.

Jag är som många andra fostrade att vi ska vinna debatter och diskussioner. En stor del av den politiska logiken bygger på att övertyga motståndaren. Att få den andre att erkänna sina felaktigheter och tillkortakommanden.

Och lyckas jag inte med det så kan jag åtminstone få den att schavottera offentligt.

Jag förstår logiken och det här sättet att se på samhälleliga skeenden. Det är så vi är fostrade. Rätt och fel. Svart eller vitt. För eller mot.

Sakers tillstånd är ofta komplexa
Men livets lärdom är tuff. Ofta är saker och ting mer komplexa och har olika aspekter beroende på från vilket håll vi väljer att betrakta en fråga.

Det kan bli lite tråkigt att påtala den här livsvisdomen. Vem vill leva i en miljö där vi förstår och söker konsensus när det kan vara fyllt av spännande spänningar och verkliga konflikter.

Och det är kanske så det ska vara. De unga med hjärta och hjärnor fyllda av framtidshopp, energi och hormoner för stå för utmaningarna och klokt peka på de rätta vägarna.

De äldre måste ta en annan roll. De kan bli den nödvändiga balanserade kraften. Livserfarenheten förkroppsligad, förmågan att se helheten och hur komplexa system påverkar varandra. Detta utan att bli konservativa och bli de som håller en nödvändig utveckling tillbaka.

– Du måste lära dig att härbärgera ångest. Min chefs budskap har etsats sig fast i mitt inre.

Jag ser ett samhällsklimat som eftersträvar enkelhet när livet samtidigt är komplext.

Jag ser ett samhällsklimat som ropar efter rätt och fel när frågor ofta är sammansatta och svåra att tyda och tolka.

Jag ser ett samhällsklimat där vi som människor vill vinna, få bekräftelse snarare än att nå förändring.

Låt mig vara tydlig – jag vill inte döma. Det finns förklaringar att mediernas insändarsidor, Fb-inlägg och Twitter-kommentarer fylls av allt mer oförsonlighet och ytterst hot och hat. Det betyder inte att det är acceptabelt eller önskvärt och det finns strategier att möta detta.

Det kan låta väl psykologiskt…och kanske det är så.

Förmågan att härbärgera ångest – dvs att hantera känslan av otillräcklighet som övergår till sorg och ilska – går att öva.

Vi behöver inte vara omedelbara vare sig i vår familj eller med våra vänner. Vi behöver inte ha svar på allt. Vi behöver inte ta på oss stridsmunderingen så fort någon uttrycker en åsikt jag inte gillar på nätet eller i mötesrummet.

Jag kan stilla mig. Låta det sjunka in. Jag kan öva på att hålla tillbaka. Tänka efter, reflektera.

Detta utan att ge avkall på mina grundläggande värderingar. Det är inte medlöperi eller otydlighet jag eftersträvar. Det är emotionell mogenhet jag söker. Både hos mig själv och min omgivning.

Låt oss hjälpas åt att utvecklas som människor
Låt oss hjälpa varandra. Lyssna på varandra. Kroka arm i ambitionen att utveckla samhället, vår stad och oss själva.

Var inte arga eller fördömande mot de arga och fördömande. Då blir vi en del av dom. Gå inte fällan som de gillrar. De önskar att du går igång för i samma stund blir de som en missbrukare av med sin ångest – om än för en kort stund.

Låt oss i stället bli vuxna föredömen som våra barn och ungdomar kan se upp till. Prata inte illa om andra. Prata framförallt inte illa om skolan och andra verksamheter som möter våra barn.

Uppmuntra, se den goda intentionen hos den andre.

När föräldrarna i den fiktiva TV-trailern skallar ”rektorsdjävel” unisont så berättar det också något om vårt samhälle och om oss själva.

TV-trailern är verklig i en framtid om vi inte passar oss noga. Om vi inte förmår lära oss att hantera känslor när de tenderar att löpa amok. Om vi inte förmår lära oss att härbärgera ångest.

Tack min kloke chef för att du lärde mig något om hur det är att vara chef och ledare. Och kanske ytterst att vara människa.

Här får ni avslutningsvis en utmaning – betrakta dig själv och din omgivning under en dag med det här perspektivet. Omges du av människor som har svårt att härbärgera sina känslor? Hur tar det sig uttryck och hur påverkar det dig och din arbetsgrupps arbetsmiljö? Hur påverkar det relationerna till de vi är till för?

Och hur lever du budskapet och insikten själv…

Vi växer som människor…och det sker nästan alltid tillsammans.

Kanske än viktigare i en tid då vi än en gång nås av budskap om ny terror. Den här gången i London.

Ha en bra vecka!

 

Responses

  1. Tack Pär, så klokt budskap! …och jag antar utmaningen.

  2. Kör på Anna-Maarit!

    Vi får öva tillsammans.

    Pär E


Kommentera

Kategorier

