Skrivet av: Pär Eriksson | juni 1, 2017

Veckan som gått – w 22

På jobbet
Jag var inbjuden till ett samtal med föräldrar i Fröslunda.


En bild från Fröet i Fröslunda

Det var Sofia Eriksson och Katarina Ljungkvist – två av våra socialsekreterare – som tog initiativet. De har under våren arrangerat ett antal samtals- och diskussionskvällar där olika personer bjudits in. Och nu var det min tur.

Jag berättade om mitt eget förhållande till Fröslunda och hur Råbergstorp blev min familjs första boende när vår dotter föddes.

Jag betonade också vikten av att våra barn tar skolan på allvar och hur vi som föräldrar kan uppmuntra, stödja och prata väl om lärarna och skolpersonalen.

Det blev ett bra samtal som andades både oro och glädje. Vi pratade också om trångboddhet, vikten av sommarjobb och bra fritidsverksamheter.

Jag var också inbjuden till det sk Företagarnätverkets frukostmöte. Värdskapet stod Outokumpu i Torshälla för och det glädjer mig att de nyanställer och ökar sin produktion av rostfritt stål.


Vill påminna om att fasaden på Waterfront i Stockholm bär Outokumpu och Torhällas själ

Jag pratade om Eskilstunas stolta industritradition i ett hundraårs-perspektiv och lyfte fram de två stora och viktigaste strategiska besluten de senaste 30-40 åren – utbyggnaden av kommunikationerna och etableringen av Mälardalens högskola.

Två beslut som förändrat Eskilstuna i grunden och skapat förutsättningen för att förflytta den här staden.

Jag ser att det håller på att hända något med den här staden. Fler branscher och företag etablerar sig, fler småföretag och ökat kvinnligt företagande samtidigt som vår industri finns där.

Om ni inte redan visste det…Eskilstuna förbättrar sig på Svenskt Näringslivs ranking över det sk näringslivsklimatet. Det här är oerhört viktigt.

Vissa frågor kräver extra långsiktighet och tålmodighet. Orka håll i, inte ge upp. Arbetet med flyktingguide och sk språkvän är ett sådant arbete. Jag tror att vi är inne på tionde året. Idag har vi mer än tvåtusen frivilligt engagerade som träffar en ny Eskilstunabo, bygger relationer, vänskap och övar språket.


Rabie är ofta inbjuden till andra kommuner för att prata om Eskilstunas arbete

Det är som alltid ett lagarbete och många har bidragit under åren men det går inte att prata flyktingguide och inte nämna vår arbetskollega Rabie Aldeeb.

Vi har haft besök från Borås. En stad som påminner om vår. En fin industrihistoria, befolkningsökning och framtidstro. Det här besöket fokuserade på våra erfarenheter av försäljningen av Parken Zoo.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
På ett sätt har det varit en tuff vår. Vi skriver terror i Manchester och Stockholm. Vi tar del av fortsatta flyktingströmmar och krig i världen. Det tycks inte finnas något slut.

I det sammanhanget är det så befriande att få delta i Vårfestivalen i ett soldränkt Eskilstuna. Å-loppet varvades med Springpride. Från de mer seriösa debatterna och samtalen om HBTQ-frågor och rättigheter till det mer glädjefyllda Pridetåget.

Och jag noterade med egna ögon att det var många deltagare och så många unga människor. Det gör mig varm i hjärtat och hoppfull inför framtiden.

För mig handlar Springpríde om alla människors lika värde och i mitt invigningstal på lördagen påpekade jag att homosexualitet alltjämt är förbjudet i 100 länder och förbundet med dödsstraff i dryga 10 länder.

Sverige har kommit långt men vi rankas bara som 12:e land i Europa vad gäller HBTQ-rättigheter. Bättre kan vi.

Men glädjen…det är så bra att få känna glädje, att möta glada och positiva människor. Så långt från rädsla, hot, hat, terror, förminskande, att hålla unga tjejer och killar tillbaka.

Så befriande. Det är också därför religiös och politisk extremism aldrig vinner folkflertalets gillande. Vem vill gå omkring och vara arg och hatisk när vi bara lever en gång.

Tack till alla som gjorde Vårfestivalen så lyckad.

På hemmaplan
Hustrun är en klok mormor. Nu har hon engagerat de äldsta barnbarnen för husmålning. Men hon räknade inte med att det också kostar. Det är högkonjunktur och svårt att hitta duktiga målare, kontrar de kostnadsmedvetna ungdomarna.

Och så var det då dags för den officiella invigningen av nya arenan nu på lördag. Jag har levt med arenan sedan vi fick uppdraget 2010 att analysera behovet. Nu är vi där och det känns så uppfriskande och vilket härligt lyft för Eskilstuna.

Annars lyssnar jag på amerikanska country- och folkrockbandet Mipso. Det här är riktigt bra.

Ha en bra pingst!

 

 

Kommentera

Kategorier

