Skrivet av: Pär Eriksson | maj 24, 2017

Veckan som gått – w 21

På jobbet
Det tar emot att skriva något den här veckan. Det känns platt och intetsägande.

Men jag börjar där mina tankar finns; förlåt oss kära barn för att vi just nu inte kan erbjuda en bättre värld än den här.

Jag nås av budskapet att en terrorhandling ägt rum i Manchester i samband med en konsert med pop-ikonen Ariana Grande.

Den här gången fegare av det fegaste – att ge sig på barn och ungdomar. De som har allt framför sig. De som skulle levt ett liv. Utbildat sig, bli kära, bilda egen familj, bli vuxna. Gått på Old Trafford och tittat på United och fått berättat för sig om hur mycket deras stad betytt för industrins utveckling, för populärkulturen.

Mina tankar far mellan världsläget och samhällsutvecklingen. Och hur jag än försöker begripliggöra, förstå – om så bara ett litet uns – så blir det tomt.

Det här handlar inte om politik eller än mindre om religion – det handlar om mina barnbarn och deras generation. Att växa upp med den här oron, rädslan och osäkerheten.


Du och jag kan göra allt vi kan för att förändra den här världen till något bättre…

Jag skriver det igen – som en besvärjelse; förlåt oss kära lilla barn.

Jag lovar att försöka påverka världen, samhället och livet åt rätt håll. Så att du får de allra bästa förutsättningarna. Det är mitt löfte. Långt från vad terroristerna, hatarna och hotarna önskar. Mitt bidrag stavas demokrati och humanism.

Samtidigt pockar livet på. Det ges ingen rast eller ro för eftertanke. Nya frågor ska lösas. Men kanske vi ändock ser dom i ett nytt ljus.

Jag var inbjuden att träffa ett av Daglig verksamhets arbetslag i det vi kallar Värjan. Det är en grupp som tillsammans med sina handledare Kristina Larsson Schyberg och Anders Kjearsgaard ansvarar för huset kafé. Utöver den nybakade kakan till kaffet så blev det ett bra samtal om arbete, fritid, dans, boende och livet. Och så denna fotboll…den tycks förena.

Den här veckan var det dags för maj månads kommunstyrelsens arbetsutskott. På dagordningen stod budget och årsplan 2018 – kanske årets viktigaste ärende, avtal med Mälardalens högskola och Västerås, Eskilstuna och våra två län/regioner, plan för biblioteksverksamhet, utvecklingsplan för 4-Mälarstäder, plan för vatten och avlopp, avfallsplan, regionbildning, Vision 2030 och ett antal frågor som rör näringslivsutveckling.

Trots att jag vet och att ni vet. Jag blir alltid imponerad över den bredd en kommun har att hantera.

Sommarjobb är viktigt. Jag tror att vi alla kommer ihåg de första trevande erfarenheterna i arbetslivet. I år erbjuder vi som kommun mer än 600 ungdomar den möjligheten. Lägger vi då till alla initiativ i näringslivet så blir det många 15-18-åringar som ges möjlighet att lära sig att samarbeta och göra nytta. Öva på att bli vuxen.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag tror att vi skriver mer än tio års Pridefestival i Eskilstuna och jag tror mig veta att det är tionde året som Eskilstuna kommun deltar.

Kanske någon är kritisk och menar att en kommunal organisation inte borde delta i något som är fyllt av värderingar. Det finns säkert argument som kan övervägas och min grundhållning genom åren är att en kommun noga bör överväga om den som organisation ska delta i manifestationer och kampanjer.


Men det är ett vägval och jag menar att det är både klokt och väl avvägt att vara en part som visar var Eskilstuna kommun står i frågor som handlar om alla människors lika värde.

För det är precis det som Pride uttrycker. Det är inte ett politiskt statement utan mer ett uttryck för hur vi ser på människan och det samhälle vi verkar i. Kanske än viktigare för en kommun vars själva uppdrag är att möta människor i livets alla skeenden.

Jag är stolt över att Eskilstuna kommun så tydligt uttrycker den humanistiska grundtonen. Det är därför vi håller frågor om jämställdhet och miljöansvar högt på dagordningen. Så bygger man också städer och samhällen.

Det glädjer mig också att andra offentliga organisationer som landstinget och polisen deltar aktivt. Att Svenska kyrkan – och säkert andra församlingar – också finns med visar att vi bor i ett land där humanism är ett starkt värdeord.

På hemmaplan
Säsongens första gräsklippning är avklarat som en slags symbolisk handling att våren är här och sommaren nalkas.

Men helgen får också fyllas av mina barnbarn. Det blir både Skansen och fotboll. Och morsdag…jag glömmer dig inte mamma.

Annars lyssnar jag på Ariana Grande. Som en hyllning.

Ha en bra Kristi himmelsfärds dag och helg!

 

Kommentera

Kategorier

