Skrivet av: Pär Eriksson | maj 18, 2017

Veckan som gått – w 20

På jobbet
När man bygger ett samhälle – eller en stad – så krävs tre viktiga ingredienser.

En bra och välfungerande kommunal organisation. Ett bra och framåtsyftande näringsliv. Och en kreativ och ansvarsfull ideell sektor.

Min erfarenhet efter att ha arbetat i tre stora kommuner är att balansen och samspelet mellan dessa tre aktörer skapar demokrati och utveckling.

Min erfarenhet är också att det här är insikter som ständigt måste erövras igen och igen. Så fort man tappar färdriktningen och förståelsen så tappar också staden energi. Man börjar skuldbelägga, hitta syndabockar, det är någons fel.

Den typen av förhållningssätt – oaktat syfte – leder ofta till stagnation.

Jag tycker att det börjar växa fram en ny attityd i Eskilstuna. Eller rättare sagt de positiva krafter som alltid funnits i hundratals år har stärkts. För vad har Rademacher, Munktell och äldre generationer av företagare, kommunpolitiker och tjänstemän varit om inte samarbetsinriktade.

Och alla våra historiskt viktiga föreningar, folkrörelser, samfälligheter och byalag.

Jag tänker på det här när jag den här veckan träffade Stadsmissionen i ett viktigt samtal om deras läge och deras arbete. Föreningen är relativt nybildad men hämtar sin urkraft från Svenska kyrkan samt ett antal andra föreningar.

I ett svårt och utmanande socialt läge där missbruk, psykisk problematik och hemlöshet inte enkelt kan lösas av den enskilde, familj, kommun eller landsting så spelar de sk frivillig föreningarna en oerhört viktig roll. De blir kanske den kraft som vänder en negativ utveckling och hittar in till människor på ett annat sätt.

Jag kan inte nog uttrycka den respekt jag känner för det engagemang den här typen av föreningar står för.

En annan typ av viktig förening är de sk pensionärsföreningarna. Den här veckan var jag inbjuden av SPF Seniorerna för att prata om värdigt åldrande och hur en stad och en kommun kan understödja det. Jag gillar sådana här initiativ.

Jag betonade vikten av att de äldre tar en ny plats och tar på sig rollen av att bära optimism till sina barn och barnbarn. De äldre har ett särskilt ansvar att föregå med föredöme. Att sätta en kultur och ett synsätt som bygger på tillit och samarbete. De äldre har aldrig haft en viktigare roll.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det har varit en bra vår för Eskilstuna. Några av de riktigt stora investeringarna och framtidssatsningarna är på väg eller redan på plats.

Jag tänker på nya arenan som formellt invigs 3 juni. Nya badet börjar hitta sin plats. Första spadtaget för den nya högskolan tas om någon vecka.

Det prestigefyllda och viktiga bygget av en tågdepå för Mälartrafiken pågår för fullt i Gredbyområdet. Bygget av nya bostäder på området Nätet i Munktellstaden går fortare än vad jag trott. Likaså bygget av bostäder längs ån.

Och granngårds till Gredby är Energimyndigheten igång med att färdigställa sina nya lokaler. Inom något drygt år så står ett nytt och spännande Energicentrum klart. Snart påbörjar förhoppningsvis Tingsrätten bygget av nya lokaler i gamla Myntverket.

Och så mitt i det så blev det klart att ett av världens största e-företag Amazon etablerar sig i Eskilstuna Logistikpark.

Förnyelsen av ena delen av gågatan är snart klar och den västra delen kan dra igång så fort alla parter är överens.

Och då nämner jag inte all planering som är på gång för att bygga nya äldreboenden och förskolor.

Jag har säkert glömt något…utbyggnad av Tuna Park, cykelbanor, Vilsta, Sundbyholm, förnyelse av Skiftinge, underhåll av våra bostäder…

Hänger ni med…ibland har jag svårt för det själv.

På hemmaplan
Mycket fotboll blir det just nu. Inte bara att följa våra elitlag United och AFC utan också hinna med barnbarnens spelande. Så kul. Så roligt att se den glädje som idrotten skapar.

Cykeln är framtagen och de första tramptagen är gjorda för att klara Cykelvasan.

Annars lyssnar jag på den amerikanska singer-songwritern Conor Oberst. Han börjar tillhöra den Erikssonska musikfamiljen allt mer. Enkelt, avskalat och på allvar.

Ha en bra helg!

 

 

 

Kommentera

Kategorier

