Skrivet av: Pär Eriksson | maj 14, 2017

Om kärleken till idrotten, en stad och vikten av att ringa upp

Jag har levt med idrotten så länge jag kan minnas.

Från de första fotbollsmatcherna på gatan tillsammans med min kompisar Fritte och Tobbe. En i mål och två ute. Tre hörnor straff. Kom det en bil så gick man åt sidan och sedan ut igen. Vi skriver 1950-tal.

Jag minns de första matcherna i de slitna och väl använda klubbtröjorna för IFK och City. Jag minns hur handbollen blev ett givet val när man är Eskilstunagrabb.


Ett gäng IFK-killar på Konstmuséets grusplan. Alla fyller 65 år under 2017. Tiden går…

Och jag minns hur magiskt det var när jag tog Djurgården till mitt hjärta under tidigt 1960-tal och hur jag några år senare blev Chelsea-kille.

Men jag minns också hur jag träffade den unga tjejen när hon spelade handboll i Verdandi. Hon som senare skulle bli min livskamrat, hustru och mamma till mina barn.

Och naturligtvis minns jag hur mina egna barn blev invigda i idrottens allra innersta kärna – kramande en fotboll, ett pingisracket, en innebandyklubba. Jag tror att dom håller i det än…

Idrottens själ
Jag berättar det här för att spegla den betydelse idrotten kan spela för oss. Något man blir hängiven, något som följer en genom livet.

Jag har också sett idrottens baksidor med utslagning, kommersialisering och doping. Jag har mött föräldrar, spelare, ledare och publik som visat dålig attityd. Att följa bitterheten, hatet, hoten och våldet runt fotbollen är som en kidnappning av något man älskar.

Men huvudspåret är värme och kärlek. För mig är idrott liktydigt med kamratskap, spänning, utbildning och fostran.

Idrotten är också speciell i sin enkelhet. Den innehåller inte bara bredd utan också elit och underhållning.

Det är som att vi alla behöver förstå att de betingar varandra. Ger varandra understöd. Den ena existerar och utvecklas inte utan det andra.

Idrotten och en stads utveckling hänger ihop
Min erfarenhet är att moderna samhällen och städer byggs i en helhet. Utbildning är lika viktigt som äldreomsorg och känslan av trygghet. Fungerande kommunikationer är lika viktigt som att en stad är estetiskt vacker. Kulturen är lika viktig som att bygga bostäder.

Och det är här idrotten kommer in. Forskning tyder nämligen på att framgångsrika städer också förmår se idrotten som en kraft för att bygga sammanhållning och lokal identitet.

Idrotten har ett värde i sig för den enskilde men idrotten är också en avspegling av samhället. Det är ingen tillfällighet att idrotten betytt något för vår egen stad i mer än hundra år. Den är ett avtryck av vad som sker med våra företag, vår kommun och med våra egna liv.

Eskilstuna bär en stolt idrottshistoria. Från våra första idrottsföreningar IFK, City och Guif som föddes för över hundra år sedan till dagens moderna kraftsporter, mountainbikande och aktiva motionsföreningar som riktar till såväl 9-åringar som 90-åringar.


Jag älskar den här inställningen och attityden. Det här är idrott…och fotboll

Och alla dessa lokala föreningar som betyder så mycket – ett Jäders IF, Östermalm IS, Gillberga-Lista IF, Hällbybrunns IF, Skogstorp Goif, BK Sport, Ärla IF till de mer nyfödda AC Primavera, Al Salam SK och Syrianska IF. Jag hade likaväl kunnat nämna tjugo andra föreningar.

Jag blir varm i hjärtat när jag skriver om det.

Men idrotten bygger inte bara städer och samhällen. Idrotten betyder så oerhört mycket för våra barn och ungdomar. Något att engagera sig i. En plats och psykologisk arena att öva på för att bli tonåring och vuxen. Ett lag att bära i sitt hjärta. Något att fostras i, att pröva värderingar och identiteter. En plats att träffa någon och bli kär i. Fråga mig.

Därför är också våra elitlag så viktiga. Som en slags makering av att vi duger. Att vår stad också kan.

Det går inte nog att poängtera och uttrycka den respekt och tacksamhet jag känner inför våra historiskt klassiska elitlag lag Guif, IFK, City och speedwaylaget Smederna. Jag har säkert glömt några.

Men också för våra mer nya elitklubbar – ett EGF, Eskilstuna Friidrott, ett United och ett AFC.

Idrotten är märklig i den meningen att den så konsekvent uttrycker kärleken till en klubb. I den meningen är jag kanske lite ovanlig. Jag har spelat både med IFK och City. Jag har haft både Citys och Guifs handbollströjor på mig.

Jag tycker om Eskilstuna. Jag tycker om alla våra föreningar som drar den här staden åt rätt håll.

Och nu följer jag mina barnbarn. Jag ser med egna ögon vad idrotten betyder för dom. Jag ser hur mitt minsta barnbarn ser upp till de unga Unitedtjejerna. En Olivia Schough, en Vaila Barsley.

Äldsta barnbarnet och mitt ”bonus-barnbarn” har båda fått debutera i bygdens A-lag. Det är stort.

Så långt från hot, hat, bitterhet och konflikt.

Det är när idrotten är som bäst. Vi bygger en stad tillsammans.

…men så var det det där med Djurgården som tog tag i mig som liten knatte och den där då fattiga klubben i ett av Londonkvarteren på 1960-talet…kan någon förklara?

Och så ligger det en lapp på skrivbordet att jag ska ringa journalisten Erik Niva på Aftonbladet. Man kan bli ”starstrucked” för mindre. Erik är kanske den fotbollsjournalist och fotbollsförfattare jag hyser störst respekt för.

Han vill komma till Eskilstuna och diskutera om fotbollens betydelse för en industristad och vad United och AFC kan komma att betyda i framtiden.

Det är stort.

ps det blev en bra artikel i Aftonbladet 2 april 2017 om Eskilstuna, om fotboll och om AFC.

Ha en bra vecka!

 

 

 

 

Responses

  1. ja,ja men de finns faktiskt de som inte är ett dugg intresserade av idrott och som tycker att det satsas alldeles för mycket pengar på arenor och dylikt men vi får väl aldrig höras i det demokratiska Eskilstuna

  2. Du har säkert rätt Elsy.

    Jag skriver också att en stad byggs av en helhet. Det skrivs mycket om arenor och idrott men det mesta en kommun gör är för barn, skolelever och äldre. Det är nya förskolor, skolor och äldreboenden.

    Men lite glad kan vi kanske vara för alla barn och ungdomar som finner en glädje i idrotten.

    Tack för dina rader.

    Pär E

  3. absolut


Kommentera

Kategorier

