Skrivet av: Pär Eriksson | maj 11, 2017

Veckan som gått -w 19

På jobbet
Den regelbundne läsaren noterar att jag ständigt återkommer till frågan om vikten av jobb.

Det är särskilt viktigt för en stad som Eskilstuna som har rotsystemet i produktionen, i industrin.

När vi förlorade nästan 10 000 arbetstillfällen på 1980- och 1990-talen så var det uttryck för en strukturell kris. Inte att det var fel på Eskilstuna eller oss som bor här. Min erfarenhet är att vi behöver erövra den insikten än mer.

Att ta sig igenom en strukturkris tar nästan 30 år. Ibland ännu längre. Fråga Manchester eller Liverpool, Norrköping och Sundsvall, Göteborg eller Malmö.

Min bedömning är att vi är i slutet av den där 30-årsperioden.

Och de strategiskt övergripande frågorna har handlat om vikten av utbildning och högskolans betydelse. Det handlar om kommunikationer. Förmågan att ta sig runt i Mälardalen. Till Västerås, till Södertälje och Stockholm.

Detta samtidigt som vi bygger en ny och estetiskt vacker stad som präglas av öppenhet och miljötänkande.

Det är det här en kommunledning håller på med på dagarna – bygger stad.

Och jag ser i min egen almanacka att mötena, träffarna, diskussionerna handlar om det här. Hur vi utvecklar Eskilstuna än mer.

Den här veckan hade vi ett bra möte där vi just gick igenom arbetslösheten sett ur ett 5-1o-års perspektiv. Vi gick igenom alla de nya etableringarna som är på gång. Känner hoppfullhet.

Dels har vi ett internt arbete som försöker stärka alla våra olika förvaltningar och bolag kring uppdraget att skapa förutsättningar för fler jobb. Dels träffas vi i något som vi kallar Näringslivskommittén där Mälardalens högskola, Fabriksföreningen, Företagarna, Handelskammaren och Eskilstuna Innerstad ingår tillsammans med oss i kommunen. Ett mycket bra och viktigt samarbete.

På samma tema träffas vi i veckan kring något som kallas Affärsplan Eskilstuna. Det är ett konkret arbete där alla aktörer ingår som vill bidra till Eskilstuna utveckling vad gäller arbetstillfällen och jobb. Jag är särskilt nöjd med att näringslivet är drivmotor. Långt från budskapet att det där får kommunen fixa. Det är tillsammans som är kodordet.

Internt är vi mitt uppe i budgetarbetet 2018. När man som jag jobbat några år så är man väl inspelad i den här processen. Och samtidigt är det både intressant och fascinerande att delta i ett arbete som är så viktigt för hela Eskilstuna.

Vi tjänstemän tar fram de ekonomiska förutsättningarna, speglar ny lagstiftning, analyserar tillväxt och utveckling. Detta samtidigt som de folkvalda politikerna sätt sin agenda och riktning för vilka samhällsfrågor som är viktigast.

Som kommundirektör måste man naturligtvis gilla det här sättet att arbeta. För mig är det också en vital del av den kommunala demokratin.

Den här veckan ska jag också hinna med att träffa mer än hundra kommunala chefer från Lidköping. De har ”adopterat” vår styrmodell och vill nu ha lite mer ledarskap och filosofi kring hur man styr en kommun. I höst kommer sedan hela Lidköpingsgruppen och besöker våra verksamheter.

Jag gillar sådant här samarbete. Det är också ett sätt att utveckla en kommun.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Vi står mitt uppe i arbetet med att bilda Region Sörmland.

Kanske ingen kioskvältare för allmänheten men en stor och viktig fråga för en kommun.

Idag finns det tre viktiga organisationer som har ett uppdrag att verka i hela Sörmland. Regionförbundet, landstinget och Kollektivtrafikmyndigheten.

Idén är att slå samman dessa eftersom de också i många frågor har ett gemensamt uppdrag.

Min bedömning är att det här är bra för Eskilstuna och Sörmland.

Samtidigt måste vi tänka att regionkartorna ritas om. Med all respekt för länsgränserna och vårt fina Sörmland men vi blir mer och mer Mälardalsbor och en del av Stockholm. Vi samarbetar mer och mer med Västerås, Strängnäs och Enköping.

Nyköping, Oxelösund och Katrineholm stärker sitt samarbete med Norrköping. Vingåker ligger granngårds till Örebro. Trosa och Gnesta känner sig mer och mer som en del av Stockholm.

Det gäller att förstå de här flödena och förändringarna. Min bild är att vi har en hög förståelse bland politiker och tjänstemän om den här utvecklingen. Samtidigt behöver vi bli bättre på att kommunicera och berätta om det här för Eskilstunaborna.

Vi är en del av Sörmland men vi blir mer och mer Mälardalsbor.

På hemmaplan
Förra helgen besökte jag Lagersbergsdagen. Och jag blev verkligen glad för alla barn, ungdomar och familjers skull. Samtidigt såg jag med egna ögon hur vi samarbetar mer och mer inom den kommunala organisationen. Ung Fritid krokar arm med skolan, Kommunfastigheter samarbetar nära socialtjänsten.

Med på dagen var också Räddningstjänsten med ett eget fotbollslag. Jag blir så glad för deras inställning och attityd. Med var också Eskilstuna Direkt som presenterade sin verksamhet. Det här är när en kommun är som bäst. Med människorna. Tillsammans.

Det här helgen är det dags för den årliga Eurovision. Och för 40:e året…träffar vi bästa kompisar från Örebro för att rösta…och umgås. Snacka om tradition.

Annars lyssnar jag på Wild Reeds. En trio som jämförs med Dolly Parton, Linda Ronstadt och Emmylou Harris. Kanske något överdrivet men riktigt bra…

Ha en bra helg!

 

Responses

  1. Kommunen har ett utmärkt sätt att sänka den öppna arbetslösheten. Anställ folk på timmar och kör slut på dem, då hamnar de på försäkringskassans bord.

    Gissa vart kvinnan bor och jobbade http://www.aftonbladet.se/a/nEn9o/rekordrika-svenskar-blir-fler–det-blir-daglonarna-ocksa

  2. Hej!

    Det är naturligtvis inte vår ambition att medarbetare ska bli sjukskrivna. Tvärtom behövs alla 9000 varje dag för att vi ska klara av vårt uppdrag.

    Jag önskar dig allt gott och tack för att du bryr dig.

    Pär E


Kommentera

Kategorier

