Skrivet av: Pär Eriksson | maj 4, 2017

Veckan som gått – w 18

På jobbet
Vecka läggs till vecka.

Från dag till dag ser vi ingen skillnad. Ända tills det en dag är vår. Sädesärlan visar sig och vi kan ta den första fikastunden ute. Vårt fina Fristadstorg fylls med människor.

Den här veckan har jag besök av ungdomar från Fröslunda.


Bakre raden: Abdinasir och Abdimahad. Främre raden: Balkiis, Zainab, Nasthea och Mahamud.

Det är Kommunfastigheter som tillsammans med Ung Fritid engagerat sk ungdomsambassadörer. Det är tre tjejer och tre killar i åldern 13-17 som utför olika uppdrag och arbetsuppgifter i bostadsområdet. Ungdomarna kommer att arbeta tillsammans med föreningar, företag och kommunala verksamheter i området. Som sitt första uppdrag fick ambassadörerna till exempelvis dela ut resultatet från höstens boendeenkät till alla Kommunfastighets hyresgäster.

Vi kommer att prata om hur en kommun fungerar och de kommer att berätta om sin syn på Eskilstuna, skolan och livet.

Jag uppskattar sådan här initiativ. Det finns så mycket av respekt och gemensamt lärande när en 65-åring möter ett gäng 15-åringar.

Den här veckan tog vi nästa steg i en kommuns inre liv. Vi kallar det årshjulet. Politiker och tjänstemän träffades för att få upp en gemensam bild av läget i alla våra verksamheter och anger också en inriktning för vad som är viktigast 2018.

Hur svårt kan det vara…invänder den otålige. Det är väl bara att ge alla mer pengar? Jag tror att läsaren förstår att det är svårare än så. Det är därför vi har politiker. Det är därför vi har en representativ demokrati med uppgiften att se till helheten. Väga olika intressen och behov.

Den här veckan var jag och min kollega Marita Skog tillsammans med Barn- och utbildningsnämndens ordförande Jari Puustinen inbjuden till Engelska skolan. De fyller en oerhört viktig roll i Fröslunda och jag tror att vi är i ett läge då det är än viktigare att kroka arm mellan kommunen och våra friskolor. Jag noterade att Jari var extra glad att besöka sin gamla skola.

Jag är mån om att hålla mig väl informerad om vad som händer i föreningslivet. För mig är det en oerhört viktig fråga för varje stad som vill utvecklas. Alla är viktiga men jag tror att de flesta är överens med mig om att barn- och ungdomsföreningarna spelar en särskilt viktig roll.


Den här veckan träffar jag Sebastian Melander som representerar den så viktiga gymnastiken. EGF blandar bredd med elit och gör det på ett klokt och väl avvägt sätt. Blir imponerad över både kunnandet och engagemanget och förstår att bakom barren och bommen står inte bara duktiga tränare utan många tusentals timmar av frivilligt engagemang från föräldrar och andra.

Jag tänker också på det när jag läser om Eskilstuna Baskets stora cup förra helgen. 232 lag och mer än 2300 ungdomar. Bra jobbat av klubbchefen Peter Oksman och alla runt klubben.

Och som inte det var nog så fylldes Sundbyholm i helgen av hopptävlingar och hundratals engagerade. Många hästar blir det.

Så bygger man också en stad.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag vet inte hur många valborgsmässeldar som brann i helgen i vår närhet.

Hundratals. Allt från de stora arrangemangen i Torshälla, Sundbyholm och Vilsta med flera tusen besökare till de mer lokala.

Jag var själv inbjuden vårtalare till Gillberga-Lista och jag vet att kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson var i trakten kring Öja på väg mot Alberga.

Jimmy och jag pratade om det här. Det är något med den där lokala känslan för sin bygd.

Gillberga-Lista är ett relativt stort geografiskt område och ändå känns det som att de boende känner varandra. Det sätter också fingret på vad som betyder något. Det nära, det lokala. En förskola, skola, möjligheter till kollektivtrafik, att underlätta pendling. Möjligheter att driva jordbruk och företagande.

Och så dessa kyrkor som bär hundraåriga berättelser och för viktiga traditioner vidare. En Gillberga kyrka. En Lista kyrka.

Hembygdsföreningen i bygden som år efter år arrangerar möten och fester och enträget ger ut sina böcker och skrifter om bygdens historia.

Och så dessa idrottsföreningar som i lite motvind ändock står pall och drar till sig nya barn och ungdomar. Gillberga-Lista IF fyller i år imponerande 85 år.

Jag lyfter upp det här för att påminna om hur man bygger samhällen. En kommun och ort är dess helhet. Med all respekt för stadens puls och betydelse. Ett centrums viktiga roll. Men en plats är också dess landsbygd.

Nu berättar jag om Gillberga-Lista men ni vet att jag likväl kunde berätta om Jäder eller Barva, Vallby eller Hällby, Kvicksund eller Näshulta.

På hemmaplan
Hustruns tveksamhet till att utemöblerna kom fram har vänts till optimism. Det första vårfikat är avklarat.

I helgen blir det ett besök på den sk Lagersbergsdagen. En dag fylld av arrangemang, tävlingar och trivsel. Jag gillar sådana här initiativ.

Annars lyssnar jag på Angelina Pavanelli. Direkt från Kvicksund. Så bra, så modernt. Kom ihåg var ni hörde det först.

Ha en bra helg!

 

Kommentera

Kategorier

