Skrivet av: Pär Eriksson | april 23, 2017

Om en skola, en flicka och vikten av att formulera något större

”Vi vill skapa en skola där våra elever lär sig att förändra världen.”

Av en slump sprang jag på de där raderna. Jag kom på mig med att bli varm i hjärtat.

Jag kan minnas orden eller nyanserna något fel men andemeningen är solklar. Vi vill vara en skola där vårt uppdrag är att lära eleverna att förändra och utveckla världen.

Där vill jag jobba. I den skolan vill jag ha mina egna barnbarn.

En ung flickas mod
Jag ser en dokumentär på SVT om den unga pakistanska flickan Malala Yousafzai.

Hennes livsberättelse tar tag i mig. Hur kan en ung tjej vara så modig?

Idag är Malala snart 20 år men 2012 när hon skulle fylla 15 år tog talibanerna över den vackra Swatdalen i nordvästra Pakistan.

Deras hårdföra regim kunde inte mötas av vare sig myndigheterna eller de demokratiskt sinnade krafterna i städerna och byarna. Böcker och CD-skivor brändes. Allt som påminde om det västerländska samhället eller kom från de otrogna skulle suddas ut.

Ett beslut av talibanerna var att flickor inte skulle få gå i skolan. Det är också det som gör Malala mest upprörd. Bl a startar hon en blogg där hon utmanar talibanerna…14 år gammal.

Läs gärna om det där. Om ni någon gång känner er missmodiga eller upplever att ni inte är tillräckligt modiga så kan ni hämta kraft från den här unga tjejen.

Men det höll också på att kosta henne livet. En grupp talibaner kliver in på bussen och frågar vem som är Malala.

– Det är jag. Jag är Malala, svarar den unga flickan inte ont ananade om vad som kommer att ske.

Hon skjuts på nära håll i huvudet och syftet är tydligt. Den här unga tjejens budskap är farligare än tusen missiler. Budskapet om utbildning och flickors rättigheter. Hon måste dö.

Men det verkar som att världens gudar och profeter hade en annan plan för den här tjejen. Mirakulöst nog så överlever hon och resten av historien tror jag är känd av många.

Malala blir en symbol för ungdomarna, för de unga flickorna som inte alltid varit synliga. Hon blir en symbol för att ett annat liv, att ett annat samhälle är möjligt bortom krig, terror, hat och extremism.

2014 tar hon som den yngste någonsin emot Nobels fredspris. Idag lever hon skyddad i England men hennes stora mål är att återvända till sitt hemland Pakistan. Men då som premiärminister.

Jag ryser eftersom vi också vet vad som lätt händer kvinnliga premiärministrar i Pakistan.

Berättelsen om Malala är också berättelsen om en mamma och pappas kärlek till sin dotter. Och någonstans låter TV-dokumentären oss förstå att det mod som Malala utrustats med också kommer från två föräldrar som så konsekvent stått upp för demokrati och förändring.

Lite mer modig, lite mer civilkurage
Vi behöver inte bli så modiga och rättrådiga som den här unga flickan. Ingen av oss avkrävs det eller av andra.

Men lite modigare, lite mer civilkurage kan vi alla kämpa oss till. Vi kan bli lite mer demokratiska, lite mer humanistiska. Vända hat och hot till något annat. Detta utan att bli mjukryggade eller överdrivet förstående för olika samhälleliga skeenden.

Mod handlar också om att stå upp för grundläggande begrepp. Mot våld, extremism och kriminalitet. Tuff och kompromisslös mot beteenden och inhumana värderingar men en öppen hand mot de som vill förändra sig.

Det är också därför jag lyfter upp den här skolan som så tydligt formulerat en idé om vad de vill och vad de ägnar sig åt på dagarna.

En klok organisation, en klok skola sätter starkt fokus på studiero, ordning och reda. Den agerar mot mobbing och dåliga beteenden. Den sätter starkt ljussken på betygsresultat och också på att ha ordning på ekonomi, rutiner och arbetsprocesser.

Men utan känslan, utan värmen och visionen om att vilja skapa en skola där elever lär sig att förändra världen så kommer något att saknas. Det blir ihåligt och tomt.

Jag har genom åren mött skolor som haft som vision att ”Förverkliga livsdrömmar”. Det är så vackert. Nästan poetiskt.

Min erfarenhet är att skolor som brinner för något också är skolor där eleverna trivs bättre och där föräldrarna oftast är mer nöjda. Det brukar också vara lättare att rekrytera medarbetare till sådana skolor.

Det är också här vi har lärdomen. Verksamheter och arbetsplatser som förmår sätta in sitt vardagliga arbete i ett sammanhang tenderar också att bli framgångsrika.

Vi bygger livet och samhället tillsammans
Alla sliter på i vardagen. Medarbetare, chefer och politiker. Fackliga organisationer, föräldrar och anhöriga. Ibland ger vi varandra dåligt samvete, söker syndabockar. Vi blir oförsonliga och mår kanske bättre under några minuter om vi trycker till någon. Istället för att uppmuntra och se den andres goda intention.

Det är också där lärdomen är tydlig. Om vi rätar på ryggarna, ser något utöver vår egen vardag så öppnas också våra ögon för att se helheter och på djupet förstå att samhällen byggs tillsammans.

Och vi gör det av en enkel anledning. Vi vill våra barn och ungdomar väl.

Det är dom som är förlorarna när vi vuxna inte hittar dialogen eller mogenheten.

Tänk att en 14-årig flicka måste agera i ett främmande land långt från tryggheten i min egen stad för att jag ska förstå det.

Och tack den där skolan som jag sprang på av en slump – eller var det en slump – för att ni satte ljuskäglan på vad allt handlar om…

Vi vill skapa en skola där våra elever lär sig att förändra världen.

Kan det uttryckas bättre?

Och det behöver sägas igen till våra barn, barnbarn och deras generation;

Vi tycker om er. Och förlåt oss för att vi just nu inte kan ge er en bättre värld än den här. Det kommer att bli bättre. Kram.

Ha en bra vecka!

 

 

 

Responses

  1. Tack Pär!

    • Tack själv Anders. Oftast räcker det med det korta budskapet.
      Ha en bra vecka.
      Pär E


Kommentera

Kategorier

