Skrivet av: Pär Eriksson | april 20, 2017

Veckan som gått – w 16

På jobbet
Under några månader under 2009 fördubblades arbetslösheten i Eskilstuna.

Läs gärna om det därför att i den korta meningen ligger en del av den utmaning vi har att jobba med fortfarande.

De som tror att det är fel på Eskilstuna, fel på oss som bor här eller fel på vårt näringsliv förstår inte på djupet att det är en strukturell kris. När finanskrisen slog till i USA 2009 påverkade det världsekonomin och fordonsindustrin i synnerhet.

Det påverkade även en mellanstor svensk stad som i mycket lever på att vara underleverantörer till många av de världsledande fordons- och bilmärkena.

Arbetslösheten är alltjämt hög i Eskilstuna men när vi nu tar del av att ungdomsarbetslösheten (18-24 år) minskar och aldrig varit lägre sedan 2008 så är det en positiv nyhet som betyder mycket för oss.

Den här veckan träffar jag och vår näringslivsdirektör Mattias Rossköld Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg och vår lokale chef för AF Kristina Bengtsson. Det blir ett tillfälle att diskutera om läget i Sverige, i Eskilstuna och vad vi kan göra än mer tillsammans för att minska arbetslösheten.

Varje stad som vill utvecklas måste ha en riktning. Ibland uttrycks det i form av en vision, en målbild. En slags väg som kan förena oss i vad vi vill med den plats vi lever och verkar i.

Under snart tio år så har Eskilstuna använt sin fina historia som en metafor för sin framtid. Den stolta Fristaden tar som berättelse utgångspunkt i 1700-talet. En tid då Eskilstuna var ett föredöme i landet och fick med kungligt beslut pröva att utvecklas där skattenivåer och systemet med gesäll och mästare utmanades.

Den stolta Fristaden är också ett framtidsprojekt där begreppet mod blivit ett honnörsbegrepp. Mod att pröva nytt, mod att bygga staden, mod att förändra arbetssätt och synsätt, mod att inkludera alla nya Eskilstunabor.

Nu står vi i ett läge då det är dags att summera och värdera. Vi har nu ett uppdrag från politiken att blicka framåt och påbörja arbetet med att beskriva Eskilstuna 2030.

Den här veckan samlade vi en sk rådgivande grupp – eller Advisory Board på engelska. Den består av ett antal Eskilstunabor med skilda erfarenheter, ålder och rötter. De ska fungera just som rådgivare i det här arbetet under året.

Vi kommer att lägga oss vinn om att få ett brett deltagande med många synpunkter och åsikter om hur Eskilstuna skall se ut 2030. Våra ungdomar blir extra viktiga att lyssna på. Det är dom som är vuxna och har egna barn om 15 år.

När man som invånare skall nå en stor kommun som Eskilstuna är så finns en fara att det är svårt att hitta in. Vi driver både skolor, muséer, socialkontor och äldreboenden. Här söker man t ex bygglov och vi ansvarar för snöröjning, gator och parker.

För att förbättra ingången till kommunen så startade vi våren 2016 det vi idag kallar Eskilstuna Direkt och Torshälla Direkt. Deras uppgift är att vara tillgänglig, kunna svara på de vanligaste frågorna, lösa invånarnas ärende eller snabbt kunna hänvisa till rätt avdelning eller person.

Idag fyller vårt kontaktcenter Eskilstuna och Torshälla Direkt 1 år. Här passerar tusentals e-mail, telefonsamtal och personliga besök under ett år. Aldrig sura, aldrig dömande, aldrig försvarsinställda. Men alltid respektfulla, korrekta och informativa. Jag är så stolt över alla våra medarbetare. Ni är viktiga för den här staden och organisationen. Grattiskram på 1-årsdagen.

Internt är vi mitt uppe i det vi kallar dialogsamtal. Jag och mina närmaste medarbetare träffar respektive förvaltningsledning och går igenom hur året startat upp. Jag uppskattar den här formen av samtal. Det finns en öppenhet och rakhet. Jag möter också en ledning som både ser framgångarna men som också pratar om det svåra.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Till och från blir jag kontaktad av föreningar – oftast pensionärs och hembygdsföreningar – för att agera ciceron i en busstur runt Eskilstuna och Torshälla.

Först tyckte jag att det bara var ett roligt initiativ men jag har genom åren förstått att det är allvarliga än så. Som äldre är det kanske svårare att hänga med i allt det nya som sker. Man har ingen naturlig kontakt med arbetslivet och har kanske inte länge insyn i stadens alla delar och dess utvecklingspuls.

Därför blir också en sådan här busstur under några timmar inte bara en resa i Eskilstunas historia utan också en blick in i framtiden.

Det är så stimulerande att få vara en del av det här och jag möter så många kloka synpunkter. Jag tänker att det är lätt att se de äldre som just äldre. Som om de bara är intresserade av hemtjänst, äldreboenden och hälso- och sjukvård.

Det är också viktigt men en lärdom jag tillskansat mig genom åren är att när vi möter de äldre – jag är ju snart en i gänget – så möter vi människor med stor livserfarenhet. Bakom fårorna i ansiktet och den lite krummare kroppen döljer sig lärare, sjuksköterskor, svarvare, ingenjörer, handelsanställda…ordet är respekt och det är också det som kommer att prägla söndagens busstur genom det nya Eskilstuna.

Så bygger man också en stad. Tillsammans.

På hemmaplan
Jag har nu hunnit besöka vår nya arena vid tre tillfällen. Och det känns som en succé. De flesta röster jag hör andas optimism och noterar att arenan med sin storlek ändock känns gästvänlig och hemtam. Värdig en stad med idrottsliga ambitioner och viljan att göra något gott för barn och ungdomar.

Naturligtvis möts jag också av kritiska röster som tycker att vi skulle behållit Sporthallen och att det var fel satsning med en ny arena. I en öppen stad och i en öppen miljö måste vi ha olika synpunkter på vad som är bra och dåligt. Men vi får aldrig stå still. Aldrig stå still…

Våren knackar på dörren och vis av erfarenheten vet vi att den i slutändan vinner. Snart.

Annars lyssnar jag på Susan Tedeschi och Derek Trucks. De ledde var sitt band men blev ett par och slog ihop sina påsar till Tedeschi Trucks Band. Bra amerikansk bluesrock.

Ha en bra helg!

 

 

Kommentera

Kategorier

