Skrivet av: Pär Eriksson | april 16, 2017

Om mod, en tysk soldat, en indisk advokat och vikten av att leva budskapet

Under andra världskriget anländer en tysk trupp till en by i Jugoslavien. Syftet var att bränna byn och straffa befolkningen i jakt på motståndsmän.

Ett femtontal unga män ställs upp för att arkebuseras. En ung soldat i exekutionsplutonen, Joseph Schultz, vägrar skjuta. Istället går han fram och ställer sig i raden av dödsdömda. Vi skriver 20 juli 1941.

Den här händelsen är unik i och med att den också finns dokumenterad på bild. Berättelsen lever än i dag. Bland annat har den filmatiserats och skrivits om. Så sent som i höstas tilldelades poeten Olivia Bergdahl Sveriges Radios Novellpris för en text om just den här händelsen.

Och nu återberättar jag den här berättelsen för er därför att jag vill att den ska föras vidare och inte glömmas bort.

I dessa svåra tider behöver vi motberättelser till det som vill kuva oss, göra oss rädda eller att bli hatiska.

Jag tror inte att någon av oss avkräver någon annan att visa det mod som den här unge soldaten visade. Men det finns lärdomar att ta med sig så här mer än 75 år senare.

Det handlar om att leva budskapet.

Att leva budskapet
Ni som följer mig mer regelbundet vet att jag ofta lyfter upp Mahatma Gandhi (1869-1948). Han personifierar för mig budskapet om att du måste leva som du lär. Hans tes är väldigt enkel – ingen lyssnar på dig om du säger en sak men agerar på ett annat.

Gandhi växte upp i en välmående och rik familj. Han utbildade sig till jurist och arbetade också i många år i Sydafrika innan han återvände hem till Indien.

Ni som kan er historia vet att han var en medborgarrättskämpe och ledare för Kongresspartiet och kan tillskrivas att ha varit en avgörande faktor för att få den engelska kolonialismen på fall. Detta utan allt för stor blodspillan. Att han sedan mördas av en av sina egna är en tragedi.

Sin bakgrund och sin akademiska utbildning till trots så väljer han ett liv i enkelhet. Kostymen byts mot den mer folkliga dhotin. Läderskorna mot sandalerna.

En av de stora och principiella frågorna – som vi nutida människor kanske har svårt att förstå – handlade om vikten av att Indien klarade av att producera sitt eget tyg, sina egna kläder. Det var ett sätt att visa självständighet. Långt från hatets, våldets och terrorns väg.

Jag tänker inte trötta er med en lektion om Indien och Gandhi. Lika lite som jag tror att vi behöver bli eller leva som den unge tyske soldaten Joseph Schultz eller Gandhi.

Men kanske vi kan dra lärdomar och finna inspiration i våra liv – att leva budskapet.

Budskapet levs i vardagen
Det behöver inte vara ärofyllt eller beskrivas som stordåd eller ens uppmärksammas av omgivningen. Det handlar om var och en av oss och vår förmåga till inre dialog.

Är jag sann mot mig själv i mitt sätt att vara? Bär jag på ett inre mod? Står jag upp för min familj, mitt yrke, mitt uppdrag eller varför inte den stad man lever och verkar i.

Eller förfaller jag till missmod och bitterhet? Säger jag en sak men agerar på ett annat? Ser jag den goda intentionen hos den andre även om jag inte delar synpunkten?

Förmår jag vattna det som växer? Uppmuntrar jag samtidigt som jag är ärlig och öppen när det är något jag inte gillar eller kan acceptera?

Vill jag ha rätt – för att tillfälligt stärka mitt ego – eller söker jag förändring?

Allt verkligt ledar- och medarbetarskap bygger på Schultz och Gandhis enkla erfarenheter.

Ibland får jag frågan från yngre medarbetare – ”du ställer så stora krav…hur ska vi orka?

Jag är inte så säker på att det är vare sig svårt eller ställer så stora krav. Att agera i andan av att vara sann mot sig själv och sin omgivning – att leva budskapet – är snarare att gå med den inneboende kraft som var och en av oss bär som människa.

Vi vill tycka om oss själva, vi vill bli bekräftade av våra vänner, våra arbetskamrater, våra familj…och vad är enklare än att vara en god människa och försöka göra gott.

Det betyder inte att vi inte gör fel, hånar någon för dess åsikt, trycker till, söker upprättelse eller har svårt att förlåta. Det är också att vara människa. Men genom att synliggöra och lyfta fram våra tillkortakommanden så lever vi också budskapet.

Modigt ledar- och medarbetarskap
Läsaren tycker kanske att jag blir väl filosofisk. Och så är det nog.

Samtidigt så försöker vi i det vardagliga att leva buskapet i vår kommunala organisation. Om vi ska kunna arbeta i Eskilstuna kommun så måste vi anstränga oss varje dag för att göra något gott för Eskilstunaborna. Drivs vi av annat eller inte delar grundvärderingarna så kanske vi passar att arbeta i en annan organisation.

Vi gör alltid så gott vi kan. Vi ser mötet mellan medarbetaren och brukaren, invånaren eller kunden som det avgörande.

Vi ställer krav på oss själva, varandra men också på brukaren. Det är barnet som lär sig läsa, den gamle som rehabiliteras, den kriminelle som återerövrar sitt liv, kulturbesökaren som tar till sig litteraturen och konsten, den nye Eskilstunabon som lär sig språket.

Förståelsen för mötets magi och att det är det som är värdeskapande är på ett sätt också att leva budskapet.

Kodordet är tillsammans i dessa svåra och tuffa tider. Det är också att leva budskapet. Vi krokar arm.

Huvudfrågan handlar inte om religion, hudfärg eller bakgrund. Huvudfrågan handlar om demokrati eller anti-demokrati. Om humanism eller ohumanism. Så måste frågan ställas.

Långt från missmod, hat, hot, våld, extremism, kriminalitet och rasism. Jag är säker på att såväl Joseph Schultz som Mahatma Gandhi skulle hålla med mig.

Jag ser hur de tittar förnöjt på oss. Att deras modiga handlingar inspirerar till en text i en svensk mellanstor stad 2017.

Och ni väljer att läsa den. Som ett slags avtryck av samtiden men där vi hämtar lärdom av historien.

Ha en bra vecka!

 

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

