Skrivet av: Pär Eriksson | april 12, 2017

Veckan som gått – w 15

På jobbet
Himlen gråter…så inledde kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson den minnescermoni som arrangerades i Eskilstuna i måndags.

Det är en fin metafor och det var nog så vi hundratalet Eskilstunabor kände när vi stod där i regnet på Fristadstorget och visade respekt för de som fick sätta livet till i terrorhandlingen i Stockholm.

Men dagen efter är det blå himmel och solen gör entré. Det är som att himlen vill göra oss påminda om vikten av att dra lärdomar och gå vidare.

I bästa fall stärks humanism och demokrati. Precis det som terroristerna och extremisterna inte vill. De vill skapa kaos och aggressivitet, hämndbegär och hat mot samhällets institutioner.

Jag var inbjuden för att träffa våra medarbetare på Beroendecentrum-Ung. Det var en speciell känsla för mig personligen eftersom jag själv arbetat på en liknande enhet i Örebro på 1980-talet.

Jag blir så glad att träffa engagerade och hängivna medarbetare. De arbetar med det allra svåraste. Unga människor som håller på att gå vilse och i sämsta fall mot ett liv i social misär.

Att då stå där med tålamod, ge stöd och peka på möjligheter kräver mycket av våra medarbetare. Tack Tuula, Richard, Anders och Emma för kaffet och för att ni delgav mig era erfarenheter.

Som den regelbundne läsaren noterar blir jag ofta inbjuden för att prata om ledarskap och delge mina erfarenheter av hur man utvecklar en kommun.

Den här veckan var inbjudan lite speciell. Domkyrkan i Strängnäs har initierat ett utvecklingsarbete som gjorde mig nyfiken. De har ställt en skarp fråga om hur de möter den nya tiden och blir en positiv kraft i samhället.

Vi var ett antal gäster med skiftande bakgrund som var inbjudna för att delge våra erfarenheter. Gillar sådan här initiativ och stort lycka till Strängnäs.

Den här veckan var det dags för kommunstyrelsens aprilmöte. På dagordningen stod bl a verksamhetsberättelse 2016, Torshällas förändring, ordningsföreskrifter runt Tunavallen, vänortsarbetet, bredbandsutbyggnad, vindkraft, Västerås översiktsplan samt ett antal motioner och medborgarförslag. Om ni undrar om vi har något att göra.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Läsaren tycker kanske att jag blir tjatig. Men det var verkligen en magisk vecka i Eskilstuna förra veckan.

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit om denna arena…och jag har nästan glömt hur många år jag och mina kollegor arbetat med projektet ”bad, arena och högskola”.

Att orka med, att stå fast även när det blåst motvind och kritiska synpunkter. Att blicka framåt även när överklagandena haglat och försenat byggprocessen.

Det är en fantastisk resa Eskilstuna genomgått på några få år. Jag har svårt att hitta en kommun som så snabbt genomfört så stora förändringar på så kort tid. Lägg då till bostadsbyggande, nya förskolor och vård och omsorgsboenden, ett nytt torg och hög medvetenheten vad gäller miljöarbete och jämställdhet. Däremellan har vår stad vuxit med mer än 10 000 invånare det senaste tio åren.

Jag vet att jag ger mig ut på djupt vatten (!) när jag väljer att namnge de som hållit i ”arena, bad och högskolan” under alla år. Men det är inte alltid att berömmet och ljuskäglan riktas mot de verkliga arbetsmyrorna.

Eva Lehto, Peter Fröjdfeldt och Gunnar Persson som inledningsvis stod för grundarbetet och analyserna. Anna Wilhelmsson, stadsbyggnad, Eva Königsson, kultur och fritid, Kristina Birath och Tommy Malm på kommunledningskontoret, Jojje Wahlberg och Monica Hed Johansson, Kommunfastigheter har alla arbetat med frågan under lång tid. Torbjörn Bergvall, Gerhard Neij och medarbetarna på vårt bad har betytt oerhört mycket i planeringen.

Och alla kloka och engagerade medarbetare som bidragit på vägen i olika delprojekt.

Men jag tror att alla som följt vårt arbete med badet, arenan och högskolan vet att det är två medarbetare som ägnat år, dagar, kvällar och helger åt den här frågan – Roland Larsson, Kommunfastigheter och Benny Larsson, stadsbyggnad. Utan dom hade vi inte klarat det här. Och viktigt – inte överskridit budgeten med en krona.  Jag brukar tänka att utan dom hade jag nog inte haft jobbet kvar…

Jag tänker också på våra idrottsföreningar och deras ordföranden som betytt så mycket för badet och arenan. En Rolf Brunell och en Sten Ekman vars klokhet och fina inställning hjälpt oss när vi behövt stödet som mest. Sällan beklagat sig, sällan varit konfrontativa utan istället valt att kroka arm. Det är också stort ledarskap.

Och ni kan själva räkna ut vad högskolans ledning och styrelse med rektorerna Karin Röding och Paul Pettersson i spetsen betytt.

Till det finns ytterligare tjänstemän, arkitekter, planerare, konsulter och ingenjörer som bidragit. För att inte prata om alla byggjobbare, PEAB, NCC och nu Serneke som bygger högskolan.


Det är demokratin som bygger staden

Och i slutändan så är det en politik som stått för de övergripande besluten. Vågat fatta viktiga beslut i en svår tid då man med rätta vill ha resurser till skola, vård och omsorg.

Men en stad byggs av helheter. Tack kommunfullmäktige för att ni stått upp. Och i en sådan här hyllningstext så förstår nog alla som följer Eskilstuna att kommunstyrelsens ordförande under två mandatperioder med två olika politiska majoriteter – Jimmy Jansson – betytt oerhört mycket både för mig och hela projektets genomförande.

Jag hoppas att ni ursäktar mig för att jag väljer att lyfta upp det här så starkt och också synliggör de som ska ha berömmet. Att tacka kommunen blir lite anonymt…men jag ser att de här etableringarna förändrar vår stad över tid. Vi kommer att leva med det här badet, den här nya arenan och en ny högskola 50-70 år framöver. Kanske ännu längre…hundra år.

Lycka till våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Det är er stad.

Så byggs moderna samhällen. Tillsammans.

På jobbet
Plats för några dagars ledighet. Det blir en blandning av skidåkning och vårkänslor. Tid för hustrun och mig men också tid till min mamma, barn och barnbarn. Det är väl så livet skall vara.

Jag hade fotbollsbesök av mina bästa kompisar från Örebro. Att vi sedan delade på poängen Eskilstuna och Örebro kändes ganska bra. Fotboll förenar. Blev också glad att det redan finns värme och känslor för vårt nya lag AFC.

Nu i helgen så är det säsongsdebut för United. Jag tror att det kan bli en bra säsong. Varför inte ett SM-guld och firande i fontänen…come on you girls. Eskilstuna Kurirens sportchef Per Gillberg och jag är överens i det tipset…för inte hinner väl Guif före?

Annars lyssnar jag på Molly Parden. En ung amerikansk countrysångerska som jag hade tillfälle att se live förra året.

En glad påsk på er alla!

Kommentera

Kategorier

