Skrivet av: Pär Eriksson | april 6, 2017

Veckan som gått – w 14

På jobbet
Vilken magisk vecka. Blad läggs till blad i boken om Eskilstuna.

När jag summerar mitt snart 40-åriga yrkesliv så är det svårt att hitta en vecka som varit så magisk.

Att vi skulle inviga en av Sveriges modernaste och finaste arenor var lätt att räkna ut. Samtidigt ger jag en stor eloge till Peab, Kfast och Kultur och fritid som tillsammans med Guif arbetat hårt för att vi skulle få en smygpremiär redan i april. Torsdag den här veckan spelar Guif mot Ystad i nya arenan.


Jimmy Jansson en av våra jobbarkompisar men också en kämpe och ett föredöme på handbollsplanen – foto Anders Nilsson

Arenan indikerar något nytt. En ny stad mitt i steget. Vår fina och anrika Sporthall har fullgjort sitt historiska uppdrag. Nu får de unga forma nya minnen.

Svårare var det att förutspå att det förutom United skulle vara ytterligare ett allsvenskt fotbollslag som sprang ut på vår fina Tunavallen. Vi hälsar AFC välkommen till Eskilstuna och ser fram mot första hemmamatchen nu på lördag mot klassiska Örebro SK.

Med rätt attityd och med rätt inställning kan det här bli ett lyft för både fotbollen och för vår stad. Och för alla våra ungdomar.


okey…då tar vi in Eskilstuna på kartan

Och så detta Amazon. Ett av världens största IT-företag kliver nu in i Eskilstuna.

Och inget har varit klart förens det är klart. Kanske omgivningen tyckt att vi varit hemlighetsfulla men det har också handlat om respekt för företaget och allt som omgärdar en stor företagsetablering i form av lagstiftning och spelregler för börsen.

Men i måndagskväll blev det äntligen klart att Amazon etablerar sig i vår Logistikpark. Det är en satsning och investering som jag inte riktigt förstår vidden av…än.


Foto Susanne Lindholm

Det kommer att kunna bidra till att förändra Eskilstuna. Inte bara att det skapas jobb utan också att framtidshoppet växer hos våra ungdomar.

Men då handlar det om att vi har en bra grundskola och gymnasium. En bra högskola och bra boenden som lockar ingenjörer och IT-tekniker att bo kvar eller att bosätta sig här.

Tur att vi har ett förnyat centrum och ett ombyggt torg tänker jag. Tur att vi har fått fart på bostadsbyggandet. Tur att vi har ett nytt bad, arena och en ny högskola.

Eller är det inte tur…utan en del i en medveten strategi som kommunen, näringslivet, fastighetsägare och föreningarna hållit fast i under några år? Även när det blåst emot.

Var och en av oss får bygga upp sin egen världsbild.

I den meningen var det här en av de mest märkliga och underbara veckor jag varit med om under mina yrkesår.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det blir lite speciellt i den här veckans bloggtext. Låt mig ägna mig åt lite folkbildning.

Vän av ordningen funderar på hur det går till när ett företag vill etablera sig i Eskilstuna. Det är oerhört många involverade i en sådan här process. Nästan alla skrymslen av vad en kommun består av blir direkt eller indirekt involverade.

Från vår näringslivsenhet till vår mark- och exploateringsenhet, från vårt Logistikbolag och Energi och Miljö till jurister och kommunikatörer. Många gånger så blir också Kommunfastigheter involverade och nästan alltid stadsbyggnadsförvaltningen och ibland miljöenheten.

Indirekt så påverkas vår barn och utbildnings-  och arbetsmarknad- och vuxenutbildningsförvaltning.

Och beslutforumet är ofta den politiska nivån – en kommunstyrelse, en nämnd eller bolagsstyrelse och i förekommande fall vårt högsta beslutande organ kommunfullmäktige.

Jag skriver det här för att skapa förståelse om vad som är en rubrik i tidningen är dagar, månader och ibland år av hårt och målmedvetet arbete.

Ibland gör vi fel och får stå upp för det. Ibland upplever vi som medarbetare att vi får kritik där sociala medier underlättar oförsonlighet och en raljerande ton. Det enkla, att sopa till eller att prata illa om ersätter förtroende, uppmuntran eller att se den goda intentionen.

Det är då det krävs mod och ledarskap. Och jag tror att läsaren anar mitt budskap – det krävs samarbete och ett tillsammans.

Min erfarenhet efter att ha verkat i tre stora kommuner är att om invånarna, kommunen, näringslivet och den ideella sektorn förmår gå i takt, stötta och prata väl om varandra så kommer framgångarna.

Det är precis den urkraften som vägleder oss i allt vi gör. Att skapa något som är gott för Eskilstuna.

Självgodhet…invänder den kritiske läsaren. Jag bjuder på det. En sådan här vecka.

På hemmaplan
Jag pratar med min 95-åriga mamma. Alltid uppmuntrande mot sin son men också en Eskilstunabo i själ och hjärta. Det händer mycket bra just nu i stan, konstaterar hon. Det budskapet är också viktigt. Att de äldre känner sig delaktiga i förnyelsen.

Hustrun berättar att badrummet är nyrenoverat och klart. Oj…det hade jag glömt bort, svarar jag lite urskuldande efter att inte varit hemma så mycket. Tur att jag har hustrun…som gör så mycket gott i både sitt yrkes- och familjeliv.

Annars lyssnar jag på The Cactus Blossoms. En ung amerikansk duo som låter som klassiska Everly Brothers. Aldrig fel.

Ha en bra helg!

 

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

