Skrivet av: Pär Eriksson | mars 30, 2017

Veckan som gått – w 13

På jobbet
De som följer mig mer regelbundet vet att jag uppskattar att träffa medarbetare, Eskilstunabor, elever, föreningar och företag.

Att prata och samtala om Eskilstuna är ett av mina viktigaste uppdrag.

Genom åren – såväl i Örebro, Västerås som nu här i Eskilstuna – har jag också blivit inbjuden till olika församlingar och kyrkor. Det känns extra både utmanande och lite högtidligt.

Nu är det dags för ett besök i Tumbo kyrka. Temat är nobelpristagaren Bob Dylan och i fokus står kyrkokören och min vän Robert. Min roll är att prata om livet, världen, de utmaningar vi står inför, vad musiken kan betyda och vad Dylan betytt för en hel generation.

Önska mig lycka till.

Den här veckan gick lite i ledarskapets tecken.

Vi har en ambition att rekrytera 2/3 av cheferna från våra egna led. Min erfarenhet är att det skapar en förståelse och driv för organisationen och de utmaningar den står inför.

Har du arbetat som medarbetare så bär du på en ovärderlig erfarenhet som behövs i ledarskapet. Du bär också känslan för Eskilstuna.

Men vi behöver också nya impulser, nya sätt att tänka och förhålla sig. Därför är det viktigt att vi också drar till oss chefer som arbetat i andra kommuner, som kommer från landsting, statliga verk och privata näringslivet.

Den här veckan så introducerade vi och välkomnade ett 15-tal nya chefer.

För 6-7 år sedan drog vi igång den satsning som kallas  Modigt. Det bygger på en enkel och pedagogisk teori om kommunikation. Om vi ska förmå samarbeta med varandra – oaktat förvaltning, bolag och arbetsplats – så krävs att vi förstår varandra och pratar samma språk.

Modigt bygger på att se den andres goda intention och att vattna det som växer, att vara nyfiken på den andre samtidigt som vi klarar av att vara raka och ärliga utan att trycka till eller såra.

Idag när vi skriver 2017 så lever metoden och konceptet. En eloge till alla våra chefer, medarbetare och utbildare som varit långsiktiga och ihärdiga. Inte hoppat från tuva till tuva, från olika metoder och idéer utan hållit fast kursen. Det är också en form av ledarskap.

Ett bevis på det är att alla nyanställda medarbetare och chefer går igenom en ”duvning” i Modigt-konceptet. Den här veckan var det dags för ett 20-tal chefer att starta upp Modigt Ledarskap.


Framtidens ledare – generation 2016

Som om det inte var nog så träffade jag också våra deltagare i Framtidens Ledare. Det är en utbildning som nu genomförs för tionde året. Där får medarbetare ansöka om att delta och bland de ca 200 som söker väljer vi ut ett 20-tal som får förmånen att under ett drygt år förbereda sig för att bli just framtidens chefer.

Vi tar nu ett nytt steg i vår filosofi. Tillsammans med Västerås stad, landstingen i Västmanland och Sörmland och Mälardalens högskola startar vi en sk Högre Chefsutbildning. Där är fokus att kunna ta nästa steg för att verka som områdeschef, förvaltningschef eller direktör.

Där hade vi ett 50-tal chefer som aspirerade på de fem utbildningsplatserna som Eskilstuna har till förfogande.

Jag berättar det här för er därför att jag vill att ni ska se och förstå att vi har en allt tydligare ledningsfilosofi i Eskilstuna. Från medarbetarutveckling, via chefsförsörjning och hur vi skolar upp nya och tar hand om de nyanställda till hur vi försörjer kommunen med sk högre chefer.

Allt i en anda av Modigt som är det som håller ihop oss. Förmågan att vara tydlig och rak. Förmågan att samarbeta och agera moget. Förmågan att se till helheten och kunna samarbeta med vem som helst, när som helst.

Och jag vill vara tydlig – vi som arbetar i Eskilstuna avkrävs en sjusärdeles förmåga att samarbeta. Inte i första hand för att det är så kul – vilket det också är – utan för att våra problem och utmaningar kräver det av oss.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag tänker på alla ”hantverksbilar” jag möter på morgonen. Det måste vara tusentals jobb som skapas av att våra kök ska göras om, verandor byggas ut, nytt kakel i badrummen, nya fräscha fasader, nymålade väggar, nya VVS-lösningar och el-dragningar.

Många gånger så pratar vi om industrijobben och vikten av högskolan. Vi pratar om vikten av nya branscher – IT, turism, bank och finans.

Jag tror inte att vi glömmer hantverksjobben men kanske vi bara tar de för givna.

Det här är viktiga jobb för en stad i utveckling. Vi ska vara mån om våra hantverksföretag. Ofta är det också småföretag.

Det har också en direkt koppling till grundskolan och vår gymnasieutbildning på Rekarneskolan. Att locka till intresse i tidig ålder men också att hålla hög kvalitet på utbildningen. Och glöm inte – hantverksjobb passar både tjejer och killar.

Och som om det inte var nog. Deras barn ska gå i förskolan och skolan. Allt hänger ihop.

Så nästa gång ni möter en ”hantverksbil” tänk då att de är en del av Eskilstunas utveckling. De är oerhört viktiga.

Så bygger man också en stad. Tillsammans.

På hemmaplan
Våren försöker och knackar på dörren.

Om inte annat syns det på idrottsarenorna. Bandy, hockey och handboll ersätts av fotboll.

Och vilken härlig säsong vi har att se fram mot. Vårt fina United och nu nya AFC. Lägg då till att City aspirerar på en toppplacering. Jag kommer också att följa fina IFK som avancerat i seriesystemen. Jag kommer också att hålla ett öga på nyuppflyttade Primavera FC och klassiska Ärla IF.

Och naturligtvis äldsta barnbarnet och bonus-barnbarnet i Skogstorp där båda nu fått göra debut i A-laget.

Jag ser att hustrun blir orolig…när ska du vara hemma?

Annars lyssnar jag på kanadensiska Wooden Sky. Var har ni och jag varit de senaste tio åren?

Ha en bra helg!

 

 

Kommentera

Kategorier

