Skrivet av: Pär Eriksson | mars 23, 2017

Veckan som gått – w 12

På jobbet
Äntligen – skriver jag som hängt i Sporthallen i mer än 50 år. Tack för allt som varit men nu rivs du och ger plats för det nya Eskilstuna.


Foto Fredrik Blomberg

Jag var nog där första gången i början av 1960-talet och såg Guif. Sedan följdes det av en spännande pop-epok med alla de stora engelska banden Who, Kinks, Troggs, Spencer Davis Group, Downliner Sect och naturligtvis den numer legendariska Beatleskonserten hösten 1963.

Och även den svenska popvågen översköljde oss Eskilstunaungdomar. Sporthallen bjöd på Tages, Hep Stars, Shanes, Fabulous Four, Shakers, Sleepstones…jag blir alldeles varm när jag skriver det här.

Och alla timmar jag tillbringat på handbollsplanen i Guifs och Citys tröjor. Alla innebandymatcher som dottern spelat. Och sonen som sjungit i kör med Musikskolan i Sporthallen.

Så är det någon som kan kalla sig vän av Sporthallen så är det jag.

Och ändå utbrister jag i ett äntligen. Sporthallen har fullgjort sitt historiska uppdrag. Snart står en av Sveriges modernaste arenor färdig i Munktellområdet och 2019 inviger vi högskolans nya lokaler där Sporthallen ligger idag.

Kom då ihåg att det byggs en ny högskola i Sverige de närmaste 25 åren och det är hos oss.

Tack för allt du betytt Sporthallen. Men nu är det de unga som måste få sätta sin prägel på den här staden. Nostalgi är något som vi äldre kan ägna oss åt..

Nu börjar det klarna med förändringen av Torshälla.

Jag har stor respekt för att det finns olika synpunkter om det är bra att Torshällas kommunala verksamheter samorganiseras med Eskilstunas olika förvaltningar.

Kritikerna menar att medborgarna tappar närheten till den kommunala servicen och att de politiska besluten inte längre avgörs i Torshälla.

Vi ska ta de synpunkterna på allvar och samtidigt bygga en ny typ av modern organisation.

Tillskyndarna lyfter upp att det nu blir mer likvärdigt oaktat om var i kommunen du bor. Det blir samordningsvinster och med det effektivare.

Nu har kommunfullmäktige avgjort frågan. Den politiska nämnden finns kvar och får ett tydligare uppdrag i frågor som rör Torshälla som ort.

Samtidigt blir förskolorna, skolorna, vård och omsorgsverksamheterna, socialtjänsten, försörjningsstöd och biståndshandläggning, gator och park, kultur och fritidsverksamheterna en del av helheten och samorganiseras med det som sker i Eskilstuna.

Vi är nu mitt uppe i att genomföra den här förändringen och mitt intryck är att det finns energi och engagemang för att det ska bli något bra. En hel del lokal service och mottagning kommer också att finnas tillgänglig – bl a i det vi kallar Torshälla Direkt.

Den här veckan ska jag också hinna med att besöka Örebro.

Vi är ett tiotal kommuner som ingår i ett nätverk runt organisationen SIQ som har till uppgift att utveckla kvaliteten i offentlig- och privat sektor. Min bedömning är att det är bra att Eskilstuna kommun finns med i sådant här typ av samarbete.

Ytterst ska det ge resultat i våra verksamheter och min bild är att vi har en kommunal organisation som i alla lägen har det goda mötet med brukaren, kunden, eleven och invånaren i fokus. Vi lyckas inte alltid men vår ambition är tydlig.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det är inget konstigt att skriva att Eskilstuna är en musikstad.


Verdis Requiem med fina Ars Musica. En gång bildat av min musiklärare Jarl Einar Johansson som också betytt så mycket för våra musikklasser

Oftast leder tankebanorna in på vår pop- och rockscen. Och den ska vi vara stolt över. Men vi är lika mycket körerna och instrumentalisternas stad. Så många duktiga musiker som har fostrats i vår kommunala musikskola.

För mig är Eskilstuna också musikalerna och operetternas stad. Går vi tillbaka till 1950- och 1960-talet så fylldes Teatern av alla de klassiska uppsättningarna. Vi får tillskriva Lasse Spång och den fina Scenknuten den historien.

Men även i nutid så har vi haft en rad duktiga och drivna Eskilstunabor som brinner för musikaler.


Eskilstunarevyn viktiga för vår stad

Och det går naturligtvis inte att inte nämna vår revykung Andreas Zetterberg som hållit igång Eskilstunarevyn med framgång. I rakt nedåtstigande led till Hållstarevyn.

Nu har Andreas gjort sitt – för den här gången – men in kliver då duktiga Mathilde Stavehaug som vid 21-årsålder bär revytraditionen vidare.

Stor respekt Mathilde och ett stort lycka till och tack till Andreas, Sonny och hela gänget…tack för alla skratt och kärlek till den här staden.

På hemmaplan
Helgen innehåller Earth Hour. Det är en internationell kampanj som uppmanar hushåll och företag att under en timme släcka belysning för att uppmärksamma klimatfrågan. Det är nu på lördag 20.30-21.30. Det här året manifesterar vi det i Torshälla. Kom gärna till Östra Torget 20.00 för att lyssna på tal och musik.

Att överösas av värme från arbetskamrater och kompisar när man fyller 65-år är stort men bäst är ändock alla teckningar och småpyssel man får av sina barnbarn. Orden ”vi tycker om dig” etsar fast sig lite extra i ett farfars- och morfarshjärta.

Dottern var kompromisslös i uppvaktandet. Inte bara inbetald anmälningsavgift till Cykelvasan utan också till något som kallas Vasaloppet på skidor – om än den mer mänskliga Kortvasan. Hon vet inte vad hon utsätter sin pappa för.

Annars lyssnar jag på Sven-Ingvars och det får bli en hemma-bugg – jag kan tre turer – med hustrun till tonerna av ”Två mörka ögon”. Stor respekt till Sven-Erik Magnusson och allt han gjort för den svenska musikscenen. Eller hur, säger jag till min arbetskamrat och dansbandssångaren Vedad…

Ha en bra helg!

 

Kommentera

Kategorier

