Skrivet av: Pär Eriksson | mars 5, 2017

Om liksidiga rektanglar, ett köksbord och vikten av framtidsdrömmar

Häng med så förstår ni vad jag vill förmedla.

matematik1

Vi sitter vid köksbordet och försöker lösa mysteriet med liksidiga rektanglar. A har sidorna 4 och 12. B:s ena sida är 3…vad är då x.

Det är kanske i sig ingen märkvärdig bild jag målar upp. Det löses tusentals ekvationer vid våra köksbord.

Nej, det är inte det som fångar mig. Det som fångar mig är att det är en av all de ensamkommande ungdomarna som kommit till Sverige som sitter bredvid mig.

god-man
Personerna på bilder i den här krönikan har inte något med texten i sig att göra

För mig är han inte i första hand en ensamkommande – jag använder inte det namnet – utan en ung kille med ett namn, en historia, en framtidsdröm och som vill bli en del av det här samhället.

Sökandet efter kompetens och utbildning
Jag tänkte på den här matteövningen när jag besökte ett antal Eskilstunaföretag förra veckan.

Jag mötte engagerade företagare och entreprenörer. Människor som vill göra gott och utveckla den här staden.

Under åren har jag gjort hundratals sådana här besök och ett budskap som återkommer oaktat om vi skriver 1980-tal, 1990-tal eller som nu 2010-tal är sökandet av kompetenta och ansvarsfulla medarbetare.

jobbcentrum4

Det är ett genomgående tema som tycks återkomma i alla samtal – just sökandet efter medarbetare med kunskap och rätt attityd.

Samma sak slog mig när jag i fredags mötte 150 nya medarbetare i vår egen kommunala organisation.

Det var våra nyanställda lärare, undersköterskor, gatu- och parkarbetare, fritidsledare och socialsekreterare, näringslivsutvecklare och ekonomer, administratörer och chefer, kulturarbetare och planarkitekter, fastighetsskötare och tekniker.

Det är en sådan härlig känsla. Här möter jag 150 riktigt duktiga medarbetare som vill bidra till den här staden.

grupp

Och den här gången är 1950- och 1960-talisterna få – om än viktiga. Majoriteten är 1980- och 1990-talister och snart välkomnar vi de första 2000-talisterna.

Det viktiga både jag och våra företagare behöver förstå är att det är inte bara vi som arbetsgivare som väljer medarbetarna efter intervjuer och tester, betyg och referenser.

De väljer också oss.

Vi lever i en tid då samtliga våra 150 nya medarbetare kunnat valt någon av våra grannkommuner. Och så är det också för våra företagare.

Just därför är det så viktigt att vi agerar och lever som moderna och attraktiva arbetsgivare. Ger mandat och förtroende. Agerar sant och ansvarsfullt och blir föredömen om hur det ska fungera i 2000-talets arbetsliv.

Det egna ansvaret
Å andra sidan förstår vi att det är viktigt att ta ansvar för sig själv och sin egen utveckling.

Ansvar1

Det är ingen annan som äger våra liv mer än vi själva.

Det finns ingen att peka fingret mot – även om det är skönt att göra det ibland.

Föräldrar, skola, politiker, en kommun, näringsliv, arbetsförmedlingen, kompisar och vänner är viktiga. Inget snack om saken.

Men de ansvar inte för våra liv, för våra vägval.

Jag vet att jag kan upplevas som att jag kräver mycket av dig och mig. Men det moderna samhället ger oss få andra alternativ än att hårt kämpa för vår plats, våra rättigheter och skyldigheter.

Och kanske livet och samhället historiskt alltid varit så. Förståelsen för kraften i det egna ansvaret.

lena-alwaki1

Och den som läser mig noga och inte misstolkar – det friskriver inte för en sekund arbetsgivaren för ansvaret att erbjuda bra villkor. En bra arbetsmiljö, en lön man kan leva på och arbetsuppgifter som är utvecklande och betydelsefulla.

Det är i den växelverkan samhällsutvecklingen sker. I samspelet och motsättningen mellan oss som individer och samhället i dess breda mening.

Framtid - Utbildning

Tre kommuner i Sverigeklass
Jag kan överblicka snart fyrtio år i tre stora kommuner. Tre kommuner som ställt om från klassisk industristad – om än med olika historia – till något annat.

Det är också tre städer som haft en stor vana att ta emot nya invånare. I någon mening har Örebro, Västerås och Eskilstuna varit Sverigebäst på att härbärgera nya medborgare och inflyttare under mer än hundra år.

Norrlänningar och smålänningar, finnar, jugoslaver, italienare och chilenare. Turkar, iranier och irakier. Syrianer, libaneser och bosnier till dagens somalier och unga stockholmare.

Men också Hallsbergsbor, Surabor och Flensbor.

Och lärdomen är lika enkel som tuff och understryker mitt resonemang. Alla som kommer som nya invånare – oaktat varifrån de rest – har ett stort eget ansvar att lära känna sitt nya land och sin nya stad.

Att fånga de stämningar, den själ och den historia den nya platsen utstrålar.

Läxhjälp

Jag skriver självklarheter – vikten av att lära sig det nya språket. Att fånga in de värderingar den här staden är byggd på. Att utbilda sig, att ta skolan på allvar. Att försörja sig själv. Att ta ansvar.

Samtidigt har vi som lever och bor här ett ansvar. Att förstå varför människor vill bo i just vårt land, vår stad. Att öppna upp vårt samhälle, våra skolor, offentliga institutioner och våra arbetsplatser.

Viktiga vägval
Vi har allt framför oss och klokt agerat så kommer våra nya svenskar att bli en tillgång för samhället. Om vi förmår sätta utbildning och bildning, kompetensutveckling, arbetsgivarens och det egna ansvaret i fokus.

Men då måste vi lösa den där ekvationen. Både i samhället och vid köksbordet.

– Det blir 9…säger den unge mannen.

Jag räknar snabbt som jag lärde mig av mina lärare på Djurgårdsskolan och St Eskil. Han hänger inte med i mitt sätt att ställa upp ekvationen…men jag får det också till 9.

-Mycket bra av dig…säger han.

Vi pratar om nästa veckas lektioner, vi pratar om vilka bra lärare han har. Vi pratar om den värme han känner i sin nya familj och med sina nya syskon. Vi pratar om vikten av språket.

Vi pratar om att bli ekonom, ingenjör eller polis.

Vi pratar om Real Madrid, Manchester United och AFC Eskilstuna.

Vi pratar om livet och jag vill att ni delar den känslan med oss.

Hoppfullheten.

Hjärta3

Två generationer, två olika uppväxter och två olika livserfarenheter men med samma drömmar. Samma längtan efter att få leva ett värdigt liv.

I första hand två människor med samma svar på en av livets ekvationer…9

Ha en bra vecka!

 

 

 

Kommentera

Kategorier

