Skrivet av: Pär Eriksson | mars 2, 2017

Veckan som gått – w 9

På jobbet
Vilken härlig start på firandet av Torshällas 700 år.

torshalla1

En härlig invigning följdes av en glädjefull stund i kyrkan med operasångaren Rickard Söderberg.

Och kvällens Burn Out Punks chockade oss med eld, motorsågar och att självaste Germund – som mottog brevet om Torshällas stadsrättigheter 1317 – dök upp i egen hög person. Så det kan bli…

Och så mycket folk. Nu ser vi fram mot en rad fina arrangemang under året. Härligt Torshälla.

Den här veckan träffades kommunstyrelsens arbetsutskott. Och agendan var lika bred som vanligt – investeringar för byggande, fastighetsfrågor, hemsjukvård, riktlinjer för alkoholservering, motioner om kombitjänster och ökad idrott i skolan, årsredovisning, avfallsplan, kemikalieplan, upphandling och fordonsenheten…som en kommun ska vara.

bostader3

Den här gången gjorde vi också besök i ett antal företag. Fokus var byggbranschen. Som en slags markering av vad som sker i Eskilstuna just nu. Jag blir så glad att möta företag som oftast startas av några få och som efter några år vuxit i omsättning och antal anställda.

Vi hade besök av fackförbundet SSR:s centrala ledning den här veckan. Vi hade tillsammans med ordförande Heike Erkers och förhandlingschef Markus Furuberg ett bra samtal om det sociala arbetets villkor, arbetsmiljö och rekryteringsbehov.

Jag uppskattar de här typerna av diskussioner. Här har vi som arbetsgivare och de fackliga organisationerna gemensamma intressen.

Den här veckan tackade vi vår förvaltningschef Sara Schelin på Vård och omsorg. Hon går nu vidare som kommunchef i Köping.

Samtidigt blev det klart att vår HR-direktör Annika Tjernström blir ny generalsekreterare för Svenska Ridsportförbundet. Hon sadlar om och får ett hästjobb…

Det är med blandade känslor vi skiljs åt – vem vill förlora två bra arbetskamrater – men jag tror att alla som känner och arbetat med Sara och Annika bara känner glädje. De går vidare till något nytt och vi i Eskilstuna kommun får känna oss stolta att vi varit delaktiga i att fostra två bra chefer.

Jag bjuder också på berättelsen om att min arbetskamrat Kristina hörde fel när jag sa Ridsportförbundet.

-Nä det var en överraskning. Kan Annika något om bilsport…

samarbete

Den här veckan hälsar vi 150 nya medarbetare välkomna till Eskilstuna kommun. Det är så mäktigt att få träffa alla nya vid ett tillfälle. Jag kommer att prata om hur viktiga de är. Att de kommer till en organisation och en kommun som vill något och att jag förväntar mig att de bidrar med sitt engagemang och sin kompetens.

De kommer att också få en bild av hur vi styrs, hur vi tänker kring medarbetarskapet och Eskilstuna som ort och kommunal organisation.

Jimmy Jansson avslutar och förmedlar de politiska ambitionerna och visionerna.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det har inte undgått någon att Eskilstuna har starka industrirötter. Det är vår själ efter att det producerats i mer än 400 år i den här staden.

Samtidigt vet vi att konjunkturer, branscher och näringslivet ständigt förändras. Eskilstuna kan idag uppvisa en bredare palett av företag.

mdh1

En sektor som också är viktig är de statliga myndigheterna. Jag tänker t ex på arbetsförmedlingen, försäkringskassan, rättsväsendet och polisen. Och för att inte förglömma Mälardalens högskola. Det är viktiga samhällsaktörer i en stad samtidigt som de ger jobb.

Det är också viktigt för Eskilstuna att vara värdstad för några centrala, regionala och tunga statliga verk. Fortifikationsverket som ansvarar för försvarets anläggningar, Energimyndigheten och Energiinspektionen, Statens Servicecenter som ansvarar för löneutbetalningar samt Trafikverket är sådana exempel.

För några veckor sedan så träffade jag och kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson representanter för några av våra statliga myndigheter.

Eskilstuna ån4

Jag blir glad att höra att de trivs i Eskilstuna. De ser att vår stad utvecklats. De känner att det är lättare att rekrytera medarbetare än för några år sedan.

Och deras önskelista är lätt att förstå – bra lokaler, bra utbildning, attraktiva boendemiljöer och en levande kultur och idrott så att deras medarbetare bosätter sig här.

På hemmaplan
Noterar att jag sett de första motionscyklisterna på vägarna och här om morgonen kom också det första vårtecknet – en morgonlöpare i kortbyxor längs ån. Det blir lite ljusare för varje dag nu.

Att under några sportlovsdagar få umgås med två 17-åringar och en 7-åring ger energi. Lite andra samtal men kanske ändå inte. Vi har löst framtidsfrågorna, spelat Yatzy, pratat om skolans betydelse och löst mattetal. Och åkt skidor…

Annars lyssnar jag på Jens Lekman. Svensk pop-soul när den är som bäst.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

