Skrivet av: Pär Eriksson | februari 23, 2017

Veckan som gått – w 8

På jobbet
Denna magiska vecka 8 som följt mig genom livet.

sportlov

Sportlov och möjlighet till några dagars ledigt från skolan. Jag har bara positiva minnen av de arrangemang som kommunen, föreningar och våra lokaltidningar då erbjöd oss barn och ungdomar.

När vi nu skriver 2017 så bärs den traditionen vidare – om än i modernare tappning. Jag blir stolt över våra verksamheter – framförallt vår Kultur- och fritidsförvaltning – som tillsammans med föreningslivet och andra arrangerar en rad aktiviteter och evenemang.

En stad när den är som bäst.

Vi har precis avslutat samtalen med våra förvaltningsledningar. Jag har berättat det förut. Vi har en metodik där jag och mina närmaste medarbetare tre gånger per år träffar ledningarna för våra verksamheter.

Under tre timmar går vi nogsamt och systematiskt igenom läget på respektive förvaltning. Fokus är de politiskt beslutade målen men också redovisning av utvecklingsinitiativ, ekonomi och medarbetarläget.

Naturligtvis hinns inte allt sägas men vi får upp en bra bild av både framgång och problem. Jag gillar den här metodiken och jag vet att det sättet att arbeta också används i nästa led i organisationen.

Mitt Torshälla – mitt i Torshälla
När jag skriver under den här rubriken vanligtvis så heter den Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna.

Som alla nog förstår så är det Eskilstuna i meningen dess kommun – dvs både Eskilstuna, Torshälla, alla våra större orter, byar och landsbygd.

torshalla2

Men den här veckan så får rubriken vara just Torshälla.

Den 24 februari 1317 mottog Torshälla sina stadsprivilegier av kung Birger Magnusson.

Om jag kan min historia rätt så färdades Torshällabon Germund på skidor till Nyköping för att motta brevet. Det här var naturligtvis stort.

I den meningen är Torshälla en av Sveriges klassiska medeltida städer.

torshalla16

Och Torshälla har en sådan fin historia som viktig handelsplats och i modernare tid sitt bruk, sina småborgerliga charm runt Rådhuset och kyrkan och folkhemsbygget med torget, Edvardslund och Krusgården på andra sidan ån.

På fredag den här veckan celebrerar vi extra men sedan så sker evenemang under hela året.

Och ska ni känna er som riktiga Torshällabor kom ihåg att det bara är utomsocknes som säger Tors-hälla efter guden Tor.

Det heter Tårsch-hälla eller hur…

På hemmaplan
Efter några dagar på skidor och umgåtts med några av mina barnbarn så är jag tillbaka på jobbet. Ingra brutna ben som tur är.

Melodifestivalen har en given plats i vår familj. Och det yngsta barnbarnet ger högsta poäng till Owe Thörnkvist. Vi måste visa respekt, menar hon.

Annars lyssnar jag på Band of Heatens. Ett americana-band från Austin Texas. Tror att de är på väg till Sverige i vår.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

