Skrivet av: Pär Eriksson | februari 16, 2017

Veckan som gått – w 7

På jobbet
Förra veckan arrangerades årets näringslivsdag – Eskilstuna Näringsliv 2017.

affarsplan

Den var fylld av föreläsningar men kanske framförallt otvungna och nätverkande samtal mellan företag, entreprenörer, organisationer och kommunens representanter.

En dag är blott en dag men i någon mening indikerar och symboliserar ett sådant här arrangemang hur vi har det i vår stad.

Jag ser en öppnare attityd än för några år sedan. Jag ser en ökad förståelse för att vi behöver gå tillsammans om vi ska förmå utveckla den här staden.

Eskilstuna7

Min erfarenhet är att det är lätt att peka på att någon annan ska agera och göra. Det är politikerna som borde agera, näringslivet eller kommunen. Ibland sägs det att det är fel på oss Eskilstunabor…jag hör det inte lika ofta längre.

Jag hör andra röster. Jag möter andra analyser. Detta sagt utan att förringa de stora utmaningarna vi har.

Men framgång börjar alltid med förståelse. Vi är där nu.

Tack till alla som bidrog förra veckan och ett stort grattis från oss i Eskilstuna kommun till de som senare på kvällen mottog utmärkelser som bevis på att de är med och utvecklar den här staden, dess orter och landsbygd.

Årets Nyföretagare – Jusef Fahed, Hem Baklawa
Årets Marknadsförare – Fredrik Wahlqvist och Mårten Sporrong, Best Bemanning och Rekrytering
Årets Innovatör – Didrik Aurenius, Stefan Forsberg och Niklas Karlsson, Smartfront
Årets Företagare – Jonas Karlsson, PQ Projektledning
Eskilstuna Kurirens Näringslivspris – Klara Fastigheter
Maria Pihls minnesfond – Iliana Björling Lindeberg

Den här veckan träffades politiker och tjänstemän vi för att summera hur långt vi kommit den här mandatperioden för att leva upp till kommunens planer, mål och ambitioner.

eskilstuna35

Det var en förhållandevis positiv grundton som sattes samtidigt som de viktiga utmaningarna naglades tydligt.

Arbetslösheten måste ner. Känslan av otrygghet måste tas än mer på allvar. Kriminalitet och våld från en liten grupp får inte sätta sin prägel på vår stad och våra liv.

Den här veckan är jag inbjuden att träffa medarbetare inom socialtjänstens missbruksvård. Det känns lite extra – inte bara att de gör ett viktigt och bra arbete – utan också att det i någon mening är att komma hem. Det här uppdraget och den här miljön var min egen på 1980-talet.

Mycket har förändrats under de här dryga 30 åren men känslan och det mänskliga kvarstår. Tack Tarja och Majo och alla medarbetare för att ni bjuder in mig.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Genom årtionden – törs jag skriva århundraden – har Eskilstuna varit en central ort för lagerhantering och omlastning.

Tänker vi tillbaka i tiden har vi varit en viktig järnvägsnod för SJ och TGOJ.

logistikforetag

Många av de stora logistikföretagen har varit och är representerade i Eskilstuna.

Och när vi nu skriver 2017 så blir det än tydligare. Satsningarna i Folkesta och Kjula börjar ge resultat. Fler tåg, fler lyft, fler omlastningar, fler företag som etablerar sig och – kanske viktigast – fler jobb och arbetstillfällen.

Nu i veckan så publicerade logistikbranschen den årliga rankingen vad gäller logistiklägen. Eskilstuna-Strängnäs klättrar upp ytterligare på listan och rankas nu på 5:e plats i Sverige.

eskilstuna-logistik3

Det känns helt rätt och inom några år har vi tagit ytterligare steg.

Under tiden så bygger vi Sveriges modernaste tågdepå i Gredby som ska serva och reparera tågen runt Mälardalen.

Bra där Eskilstuna.

På hemmaplan
Skidorna har stått där ovallade och obrukade men nu ser jag fram mot lite sportlov med barnbarnen. Det blir både nedför och den märkliga och svåra konstarten – längdskidåkning. Av någon anledning känns dagens moderna skidor extremt smala och rangliga…och inga stålkanter.

Då var fotbollspremiären avklarad. Minusgrader och iklädd vinterjacka och mössa såg jag det nya AFC träningsspela på Tunavallen mot fina GIF Sundsvall. Vi har allt framför oss.

Annars lyssnar jag på Swedish Polarbears.

Det är så många bra svenska band och artister som fyller mig just nu. Utöver Polarbears så har vi Northern Indians, By the Bluebird, Hellsingland Underground, Lowbird Highbird och Stilla Havet. Håll till godo!

Ha en fin helg!

Kommentera

Kategorier

