Skrivet av: Pär Eriksson | februari 9, 2017

Veckan som gått – w 6

På jobbet
Vilken bra vecka.

foretag

Jag nås av beskedet att tre yrkeshögskoleutbildningar beviljats till Eskilstuna. Det handlar om industriell mätteknik, verktygstekniker samt tekniker inom tunga maskiner och fordon.

Det här är så viktigt för Eskilstuna. Och grattis till Kunskapscompaniet och YA Yrkeshögskola som skall ansvara för utbildningarna.

Jag tar del av en rapport att antal hotellnätter ökat i Eskilstuna under 2016. Också ett gott tecken

Samtidigt så arrangerades i veckan en för-konferens kring det som kommer att ske nästa år – Folk och Kultur. Om det här blir bra så är det ett nytt sätt att lyfta upp kulturfrågorna och skapa ett nytt forum motsvarande Folk och försvar som sedan många år arrangeras årligen i Sälen.

Eskilstuna som drivmotor för kulturen. Jag blir stolt.

Jag nås också av bra berättelser om nya företagsetableringar.

Det skulle inte förvåna mig om GUIF och Smederna tar sig till slutspel i år och att våra två allsvenska lag – United och AFC – gör succé.

Det blåser en positiv Eskilstunavind…

Jag tror att alla förstår att en kommun måste vara ekonomiskt välskött.

Pengar 2

Ibland brukar jag skoja och säga att det bara är en kommunstyrelseordförande, en kommun- och ekonomidirektör som gläds extra mycket åt ett ekonomiskt gott resultat. Och så kanske det ska vara. Det är vi som har det yttersta ansvaret för ekonomin.

Men vänd på det. Vem vill ha ett politiskt uppdrag eller vara chef, medarbetare eller facklig representant i en organisation som blöder ekonomiskt? Vem vill vara skattebetalare och invånare i en kommun som lånar pengar till löner eller lokalhyror?

Just därför är det så viktigt att en kommun är välskött. Och det är inte helt enkelt. Behoven är omättliga och det är många intressen som skall tillfredställas.

Emotionell stabilitet

Förmågan att se helheten är just politik. Det är det vi förväntar oss av de folkvalda politikerna. Kanske ingen blir riktigt nöjd men alla kan leva med att de gjort en bra avvägning som gynnar flertalet och helheten.

Den här veckan redovisade kommunledningen 2016-års ekonomiska bokslut och vi landande på +265 mkr. Budgeten har omslutit 6 miljarder att använda till den kommunala verksamheten. Överskottet finns naturligtvis kvar i kommunens kassa och kommer bl a att användas till att bygga nya förskolor och äldreboenden, satsningar på att skapa fler jobb, en attraktivare och tryggare stad.

En kommun kan inte gå +-0 – som många tror – eftersom vi har så stora behov av investeringar. Att låna mycket betyder amorteringar och räntor som tar resurser från verksamheten. Hänger ni med?

Med hopp om att jag inte tröttar er med lite kommunal folkbildning. Men vi medborgare behöver öka vår förståelse för hur en kommunal ekonomi fungerar.

Den här veckan startar också sk bokslutssamtal. Då träffar jag och några av mina närmaste medarbetare respektive förvaltningsledningar. Vi går under några timmar igenom hur vi levt upp till 2016-års politiska mål och ambitioner. Vi pekar också på brister och behov av förbättringar. Och hur pengar och resurser använts.

Jag önskade att fler fick ta del av allt det goda som görs i en kommun.

Den här veckan ska jag också hinna med att besöka Västerås och Stockholm. Men jag lär mig. Nu har jag prövat Skype ett antal gånger och det funkar bra i rätt sammanhang. Jag slipper resa, blir effektivare och miljövänligare.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag har skrivit och pratat om det tidigare.

Under 2016 tog våra förskolor, grundskolor och gymnasier emot 700 fler barn och elever jämfört med året innan.

Eskilstuna växer

Vanligtvis ökar kanske antalet med ca 150 st. Nu skriver vi 700…

Jag blir både stolt och berörd över att förskolan, skolan men också socialtjänsten, kultur- och fritidsverksamheterna,Kfast, miljö- och räddningstjänsten och överförmyndaren klarat av det här tillsammans. Ca hälften av dessa barn och elever är sk ensamkommande flyktingbarn.

Det är också ett uttryck för att Eskilstuna växer. Både att vi har ett födelsenetto men också att sörmlänningar från våra grannkommuner, Stockholmare, högskolestuderande och de som fått jobb flyttar hit med sina familjer.

Lararinstruktion

Mitt framför våra ögon utan att vi kanske reagerat eller gjort så stor sak av det så klarar vi av härbärgera 700 fler. Jag som arbetat snart 40 år i tre kommuner bockar ödmjukt och säger – oerhört bra jobbat av alla involverade. Tack alla politiker som gett oss inriktningen och mandatet.

Stor tack till alla chefer och medarbetare som slitit hårt för att klara av det här. Eller som en klok lärare sa till mig…det är för det här vi utbildat oss…att göra skillnad…att betyda något.

Nu har vi allt framför oss. Och det kan bara blir bra om vi förmår leva upp till vårt kodord – tillsammans.

På hemmaplan
Tyvärr gick hälsoprofessorn Hans Rosling bort i veckan. Han förvandlade torr statistik till magiska siffror som beskrev en fantastisk utveckling i världen. Den som läser mig mer regelbundet anar att jag hämtat mycket inspiration från Hans.

hans-rosling1

Jag mötte honom i Köpenhamn letandets efter mjölkpaket som han skulle använda för att gestalta läget i världen. Det skulle behövas fler Rosling. Nu bär vi hans budskap vidare. Ett budskap som andas hoppfullhet och optimism. Långt från missmodet, hatandet och hotandet.

Det goda vinner…tro mig.

Annars lyssnar jag på Säkert! eller Annika Norlin som hon heter. Hennes nya platta är riktigt bra. Bäst i år…hitintills om ni frågar mig. Och det borde ni göra när vi diskuterar musik.

Ha en bra helg!

 

 

 

Kommentera

Kategorier

