Skrivet av: Pär Eriksson | februari 2, 2017

Veckan som gått – w 5

På jobbet
Kanske en av årets viktigaste träffar.

af

Jag var inbjuden till att möta ett 40-tal arbetssökande. Jag skriver medvetet inte arbetslösa. Den här är gruppen är förvisso arbetslösa i den meningen att de just nu inte har ett fast arbete. Men det som karaktäriserar dom i första hand är att de är starkt fokuserade på att hitta ett arbete.

Jag målade upp bilden av en värld och ett samhälle med stora problem men också med stora möjligheter. Vi resonerade om Eskilstuna och Torshälla och vad som sker i vår stad. Den stolta industristaden som är på väg till något nytt.

Och är det några som vet vad det betyder på ett personligt plan så är det den här gruppen. De klassiska industrijobben finns inte kvar i samma omfattning. Allt fler jobb kräver gymnasie- och högskoleutbildning. Samhället blir allt mer komplicerat, teknifierad och kräver mycket av oss socialt.

jobbcentrum2

Jag ser i deras ögon att det finns både en hoppfullhet men också en dysterhet. De yngre ser möjligheter. I sämsta fall har de äldre en mer pessimistisk framtidsbild.

Den här gruppen är värd all respekt. De slåss för sin försörjning, för sin familj och för sin framtid. De är inte bara en siffra i arbetslöshetsstatistiken eller några som det ibland sägs – inte tar de jobb som finns. Det här är Eskilstunabor som vill bidra.

Det är viktigt att vi som har ett arbete och också känner oss nöjda och glada över vårt arbete påminner oss om att vi också kan komma i ett läge då vi är arbetssökande och inte riktigt hittar in på arbetsmarknaden.

Det kan vara min familj, mina barn, du och jag. Det handlar om att vara människa.

Lösningen är inte enkel – det förstår alla. Utbildning, näringslivets behov och den enskildes driv är viktigt.

Men jag är också stolt över att arbeta i en kommunal organisation som öppnar upp sina verksamheter för möjligheten att pröva och testa våra olika jobb. Det är nästan snart tusen arbetslösa – eller var det arbetssökande – som ges den möjligheten. Över ett år blir det i antal ännu fler.

Den här veckan hade jag ett härligt och utmanande uppdrag. Att möta 60 polischefer och prata om läget i samhället, hur en kommun tänker och vad som krävs av ledar- och medarbetarskapet.

polisen1

Jag vet inte vad som meriterat mig till att få det här uppdraget. Kanske att jag samarbetat med polisen i olika roller under snart 40 år. Kanske att våra erfarenheter i Eskilstuna väcker intresse och nyfikenhet.

Jag har stor respekt för den situation och utmaning svensk polis har just nu. Samtidigt som samhället står inför stora prövningar – känslan av ökad otrygghet, gängkriminalitet, sex- och människohandel, brinnande förortsområden, stölder och bedrägerier – så skall polisen genomföra den största organisationsförändringen på många decennier.

Trycket på polisen ökar och blir till en psykologisk kollektiv projektion för alla som vill söka syndabockar. Just därför har jag också stor respekt inför de problem de står inför. Det krävs ett sjusärdeles ledar- och medarbetarskap för att hitta vägen framåt. Det kommer de att lyckas med om vi förmår gå tillsammans – polis, medborgare, föreningar, näringsliv, kommun och andra goda krafter. Det är dags att börja prata väl om polisen. Stötta, se det goda.

Den här veckan ska jag också hinna med möte med Näringslivskommittén, förvaltningscheferna och dags för de årliga lönesamtalen.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Från den första dagen jag satte min fot i den kommunala organisationen här i Eskilstuna så imponerades jag över den höga medvetenheten som fanns kring jämställdhetsfrågor.

kultur5

Det kändes som att det var en kommun som inte bara hade stolta policys och politiska program – vilket också är viktigt – utan gjorde och agerade i vardagen.

Den känslan har jag behållit under mina snart åtta år som kommundirektör. Idag lever frågan starkt i våra verksamheter. Det handlar bl a om hur vi agerar i vardagen – i klassrummet, i äldreboendet, i vår fritidsverksamhet, på socialkontoret.

aldreomsorg1

Ibland sätter jämställdhetsarbetet fokus på ojämlika lönestrukturer – som också har prioriterats – men frågan är bredare och djupare än så. Hur skapar vi en kommunal verksamhet som tänker medvetet och synliggör skillnader om hur vi erbjuder tjänster och service, hur vi agerar mot män, kvinnor, flickor och pojkar? Hur bygger vi en modern kommunal organisation?

Den här veckan fick Eskilstuna kommun motta Svenska Jämställdhetspris. Det är oerhört stort. Det både glädjer och förpliktigar.

Jag tror att en stor del av framgången är att det finns en politisk tydlighet kombinerat med stort engagemang och konkret görande i verksamheten bland våra medarbetare och chefer.

Jag noterar också att räddningstjänsten, skolan, fritid, Kfast och arbetsmodellen ”Vi andas samma luft” – som riktar sig till personer med funktionshinder – omnämns i juryns motivering.

Jag är så stolt över att få arbeta i Eskilstuna.

Så bygger man också en modern stad.

På hemmaplan
Jag hade ynnesten att ha yngsta barnbarnet på helgbesök. Lärde mig att borsta tänderna rätt och vikten av att ha mer grönsaker på tallriken. Lite miljöprat och vad man ska tänka på i trafiken. Och så ritades det och spelades spel.

Lägg då till att vi diskuterade vad morfar och mormor gör på jobbet…och fick kommentaren ”det verkar som ni vill göra världen lite bättre…”

Ibland undrar jag om vi förstår vilken fantastisk skola vi har. Kör på lilla E och alla godhjärtade lärare och skolpersonal. Ni är bäst.

Var och såg Moneybrother och hans 11-mannaband på Royal. Det var nästan fem år sedan han stod på scenen. Lite ringrostig men lika fylld av livs- och spelglädje som vanligt. Viktigt i dessa tider.

I helgen fyller dottern 42…och jag undrar så där vart åren tog vägen och hur gammal jag själv är…

Annars lyssnar jag på engelska The Xx. Bra så här i början av februari.

Ha en bra helg!

 

 

Kommentera

Kategorier

