Skrivet av: Pär Eriksson | januari 29, 2017

Om två kusiner, livsglädje och vikten av att förstå kulturens betydelse

Jag följer mina minsta barnbarn och blir så glad att de sjunger i kör, dansar, spelar teater och går på teckningskurs.

kultur3

Vi är en idrottsfamilj. Mina egna barn är uppvuxna med en fotboll under armen och en innebandyklubba i handen.

Jag vill vara tydlig – det har betytt så mycket. Mina barn har fått ut så mycket glädje av idrotten. Kamratskap, fostran, nya vänner och säkert också bättre hälsa och välbefinnande. Det är heller ingen tillfällighet att de är återhållsamma med alkoholen. Två socionomer till föräldrar har säkert bidragit men den största förtjänsten vill jag tillskriva idrotten.

Å andra sidan så finns det något i idrotten som skaver. Konkurrens, utslagning och i sämsta fall doping och huliganer som slåss.

Jag har mött omogna föräldrar som skällt på ungdomsdomare. Jag har mött föräldrar som kritiserat ideellt arbetande tränare för att just deras barn inte fått tillräcklig speltid. Kanske jag varit en av dom själv vid några tillfällen.

kultur5

Det är bland annat därför jag älskar kulturen. Den bär andra inslag och bygger på en annan logik. Där premieras lärande och utveckling. Sällan står konkurrensen i fokus även om det naturligtvis också kan förekomma.

Det som dock förenar idrotten och kulturen är att de som fenomen sällan tar fasta på din bakgrund. De sätter snarare talangen i fokus.

Är du en duktig fotbollsspelare, gymnast, dansare, sångare, att skriva eller spela teater så betyder din bakgrund mindre eller i bästa fall ingenting.

Eskilstuna är en fin idrottsstad. Jag tror att de som följer mig mer regelbundet har noterat det. Jag skriver ofta om det.

Kommunen har också gjort rejäla satsningar i miljardklassen (!) vad gäller fotbollsplaner, motorstadion, friidrottsarena, bad, motionsspår, vandringsleder, sk spontanidrottsplatser och snart står en av Sveriges finaste och modernaste arenor färdig.

Lägg då till föreningsstöd till barn- och ungdomsidrotten i mångmiljonklassen och sponsring till våra elitlag så framskymtar en kommun som med gott samvete kan ta emot utmärkelsen Årets Breddidrottskommun 2016.

Den som tycker att kommunen inte satsat har bevisbördan.

Dags för kulturen att kliva fram
Min bedömning och erfarenhet är att det är dags för kulturen att kliva fram än tydligare.

musikskolan

Vi är en musikstad. Vi ska vara stolta över vår kommunala musikskola, Balsta Musikslott, våra studieförbund, Kent och alla rockband, körer, orkestrar och instrumentalister

Kulturen är inte i första hand en budgetpost i den kommunala budgeten – även om det också är viktigt – kulturen är ett sätt att leva, ett sätt att tänka och förhålla sig till varandra och omvärlden. Kultur är inget som bara ges och konsumeras. Kultur skapas av oss tillsammans.

Det är därför det är så viktigt med bibliotek, samlingsplatser, scener, skrivarstugor och lässatsningar. Muséer och konstgallerior.

Det är därför det är så viktigt med hembygdsföreningar, historiska sällskap, teater-, konst- och målargrupper, körsällskap och dansstudios. Och till hustrun – ja jag har inte glömt glasfushing…

kultur6
El Sistema – en metodik och arbetssätt som skapar glädje och kreativitet 

Och allt gott som görs av våra medarbetare på våra förskolor, skolor, fritidsgårdar, bibliotek, äldreverksamheter, muséer och kulturverksamheter. I den meningen är vi redan en kulturkommun.

Moderna städer bygger på idrott och kultur
Min erfarenhet – och jag har stöd av forskningen där – är att städer som förmår bygga sin identitet på både idrott och kultur blir framgångsrika. Kulturen har en förmåga att skapa stolthet. Kulturen bygger självförtroende, mogna och reflekterande människor. Långt från gapet, hatandet och hotandet.

Kulturen skapar bildade människor. Kulturen gör oss lite mer humana, lite mer demokratiskt sinnade. Vi blir lite mer människa.

Kanske det också är viktigare än någonsin just nu när vi skriver 2017. En värld och ett samhälle som är i obalans med sig själv behöver andra berättelser, gestalta andra möjligheter och skeenden. Vi behöver möta undfallenheten, det ironiserande, det klandrande, det missmodiga med optimism och glädje.

Precis i det sammanhanget – i den kontexten – kan kulturen stå för något annat. Agera motkraft.

samarbete

Just därför blir jag så glad att mina barnbarn vill sjunga, dansa, spela teater och teckna – också. Inte i första hand för att de ska ha något att göra eller för att fylla sin fritid – vilket också är viktigt – utan för att de då kommer att utvecklas som människor.

Jag blir så glad att höra deras berättelser om vilka sånger de sjungit, vilka låtar de dansat till eller vilken pjäs eller saga de övar på just nu.

Det fråntar inte för en sekund att det är viktigt att göra mål, få många poäng eller springa fort. Vi är hela människor. Men just nu – där livet och världen befinner sig – behövs mer kultur.

Det finns en hoppfullhet. Vi har allt framför oss.

Ha en bra vecka!

 

 

 

 

Responses

  1. Den här veckans söndagstext gillar jag verkligen! Intressant jämförelse mellan två viktiga delar i samhällsbygget.

    / Ralf

    • Kul att du uppskattar Ralf.

      Håller som bäst på att förbereda Örebrobesöket och föreläsningen. Tar med mig dina råd.

      Ha det bra!

      Pär E


Kommentera

Kategorier

