Skrivet av: Pär Eriksson | januari 26, 2017

Veckan som gått – w 4

På jobbet
Nyss firade vi jul och nyår. Jag noterar att det går så fort. Snart skriver vi februari.

foretag

Strategidag – jag hör att det kan låta högtravande. Men en stor organisation som vi är måste hålla en hög nivå i förmågan att analysera och följa vad som sker vad gäller samhällstrender.

Den här veckan träffas politiker och förvaltnings- och bolagsledningar just till en sådan dag. På dagordningen står arbetslösheten och vår förmåga att skapa fler jobb.

Ni har hört mig säga det förut – det här är Eskilstunas viktigaste framtidsfråga. Även om arbetslöshetssiffrorna glädjande nog sjunker så är det från en relativt hög nivå. Det är många som är i jobb i antal räknat – kanske mest någonsin – samtidigt har vår befolkning aldrig varit så många. Hänger ni med?

Vi är dryga 100 000 Eskilstunabor. Om vi räknar bort barn, ungdomar och äldre så vi idag ca 50 000 i arbetskraften. Av den gruppen är det ca 7 000 som är arbetslösa. Ca hälften är i någon form av arbetsmarknadspolitisk åtgärd och andra hälften är det som brukar kallas öppet arbetslösa.

Mycket siffror blev det men jag tror att det är viktigt att vi har rätt fakta när vi ska diskutera åtgärder och insatser.

Om vi ska klara av att skapa fler jobb så behöver vi gå än mer tillsammans. Varje enskild individ har ett ansvar att utbilda sig och möta arbetslivet.

Mdh3
De unga formar det nya Eskilstuna

Samtidigt är näringslivet en avgörande aktör. Både i dess förmåga att skapa jobb och att öppna upp för Eskilstunabor som har en annan utbildningsbakgrund eller där språket ännu inte sitter.

Och vi som kommun – vi är Sörmlands största arbetsgivare – har naturligtvis ett stort ansvar. Vi är nu i ett läge där vi söker många medarbetare samtidigt som vi inte får tillräckligt många sökande med rätt utbildning och kompetens. Det är ett stor utmaning för Eskilstuna som handlar om vår välfärd och vår framtid.

god-man

Samtidigt glädjer det mig att vi tar steg framåt när det gäller kunskapsmålen i skolan. Jag får också positiva berättelser om att det finns ett stort intresse för vuxenutbildning. Stor eloge till vårt eget KomVux och privata utbildningsanordnare.

Den här veckan träffar jag mina kollegor i Gävle, Borlänge, Sundsvall, Södertälje och Norrköping. Vi träffas två gånger per år för att diskutera gemensamma erfarenheter. Vi är alla fina industrikommuner men som också kämpar med arbetslöshet och omställning till något nytt.

Den här gången är vi i Norrköping som står mitt uppe i sin förändring. Det blir också tillfälle att diskutera hur det är att härbärgera allsvenska fotbollslag i sin stad…

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag hade förmånen att få bli guidad i nya arenan. Det var Patrik Ahlbin, projekledare från WSP och Camilla Andersson från Kommunfastigheter som var mina ciceroner.

arenan2

Och jag blir både glad och imponerad. När vi nu inviger den nya arenan i juni så kommer det att vara en av Sveriges allra finaste och modernaste.

Den kändes inte kall och anonym – som många stora arenor kan kännas – utan snarare varm och sammanhållen. Nu är det upp till idrottsföreningarna att fylla den med aktiviteter.

Men arenan – vi säger väl Stiga Sports Arena – är inte bara en idrottsarena utan kommer också att bli en samlingsplats för musik, mässor och möten.

Jag vet att det finns kritiker men låt oss tänka att den här arenan skall stå i 50-60 år. Den skall glädja generationer av Eskilstunabor, barn och ungdomar. Jag är uppvuxen i gamla Sporthallen men låt oss inse att den nu har gjort sitt. Fullgjort sitt historiska uppdrag.

guifdamer1

Vi pratar ofta handboll i Eskilstuna och det ska vi förhoppningsvis göra i många årtionden men vad vet vi vilka idrotter som kommer att ta plats i ett framtida Eskilstuna. Det är den öppenheten och med den attityden vi ska möta den nya arenan.

De som känner mig vet att jag har starka rötter i idrotten. Den är viktig men det är inte det som i första hand drivit vare sig mig, politiken eller alla engagerade medarbetare. Det är något större. Det är kraften att göra något gott för vår stad. För det är precis det här Eskilstuna behöver – också.

Moderna städer bygger både på en bra skola och välfärd. Bra kommunikationer och utbildningsmöjligheter. Miljö- och socialt tänkande.

Men en stad måste också få vara fin, estetiskt vacker och tilltalande.

Det är precis där arenan spelar sin roll. För våra barn och ungdomar. Den höjer vårt självförtroende. Vi andas stolthet.

På hemmaplan
Noterar att hustrun dukar upp med pennor, spel och block. Verkar som att några av barnbarnen kommer på besök.

För den som undrar vad som blev årets låt 2017 – i vart fall när ett gäng pop-farbröder träffas – så är svaret amerikanen Karl Blau med ”That´s How I Got To Memphis”. Det ni.

Annars lyssnar jag på Drew Holcomb and the Neighbours och deras ”New Year”. Passande.

Ha en bra helg!

 

Kommentera

Kategorier

