Skrivet av: Pär Eriksson | januari 19, 2017

Veckan som gått – w 3

På jobbet
En bra start på året.

stella-lindstam
Stella Lindstam tillför både modernitet och en ny spännande arkitektur till Eskilstuna – foto Anders Nilsson

Mälardalens högskola kan påbörja nybyggnationen vid gamla Sporthallen och badhuset. Förra veckan togs första spadtaget för den nya tågdepån i Gredby. Apropå spadtag så är också det första taget gjort på det som kommer att bli en ny stadsdel på det vi kallar Nätet på norr.

Energimyndigheten har precis påbörjat bygget av nya lokaler. Tingsrätten har också långt gångna planer på nya lokaler. Lägg då till att landstinget har för avsikt att modernisera Mälarsjukhuset.

Bostadsbyggandet tar nya steg och snart står det klart i såväl Östermalm som de arkitektoniskt spännande husen på Drottninggatan. Det står  inte på förrän Kommunfastigheter drar igång bygget av nya lägenheter längs ån i Munktellområdet.

munktellomradet

Och ryktet går att det bara är några månader kvar innan den första handbollsmatchen spelas i den nya arenan.

En helt ny skola byggs granngårds till St Eskil och snart tas beslut om var nästa äldreboende kommer att placeras.

En stad i utveckling…nära dig.

Den här veckan var det dags för årets första kommunstyrelsens arbetsutskott. På agendan stod bl a lönepolitisk plan, ansökan om att starta familjecentral, struktur i styrningen med program, policys och riktlinjer, samarbetsöverenskommelse om namnet på nya arenan, redovisning av ett antal medborgarundersökningar och resultatet av medarbetarenkäten, emotioner om skolgårdar, återvändarcenter och tågtrafiken till Stockholm.

Den här veckan träffade kommunledningen Eskilstuna City och deras nya samarbetspartner allsvenska laget AFC.

Det var en mycket bra och konstruktiv träff där vi presenterade varandras idéer och visioner men också vilka förväntningar vi har på varandra.

Det är så spännande att få vara med om den här historiska flytten. Jag kan inte påminna mig att en svensk idrottsförening bytt hemadress. Vi har sett det i USA och Kanada. Och kanske också några innebandy- och basketföreningar som bytt klubbadress och rotsystem…men att flytta till en ny stad.

Jag känner mig priviligierad att få vara med om en sådan här unik process. Det finns så mycket av lärande och förmåga till ödmjukhet.

afc6
Jag vet inte om det ingår i en kommundirektörs uppdrag att dra upp riktlinjerna för fotbollstaktik. Men jag rekommenderade AFCs nya och meriterade tränarpar – Pelle Olsson och Anders Johansson – full fart framåt, håll tätt bakåt. Som Eskilstuna…

Jag blir glad att möta ledningarna från City och AFC – styrelse, tränare och ledare – eftersom jag tycker att de slår an en sådan ton. Budskapet blir att vi aldrig varit med om detta förr…låt oss kroka arm och se vart det här leder.

Min drivkraft är att det ger energi till Eskilstuna. Ett allsvenskt herrlag är inte fy skam. Men kanske viktigast – det kan bli något riktigt bra för våra barn och ungdomar. Utvecklas det här åt rätt håll så skapar vi en ny möjlighet till att ge fotbollen en roll när den är som bäst – fostran och utbildning till att bli en god kamrat.

Mitt i Eskilstuna – mitt Eskilstuna
Alla större arenor har ett namn. Friends, Tele2, Guldfågeln, Norrporten, Berhn Arena, Löfbergs Lila…ja till och med Metallåtervinning.

stiga-sports-arena

Jag förstår att nyfikenheten var stor när Eskilstuna kommun i veckan skulle avslöja vad som blir namnet på vår nya arena. Munktell, St Eskil eller bara kort och gott Eskilstuna.

Jag känner mig nöjd med de samtal och den process som lett fram till Stiga Sports Arena Eskilstuna. Stiga är ett väletablerat internationellt företag som också bär en stark lokal förankring. Stiga har också en direkt koppling mot idrott där bordtennisen står i fokus.

I vårt avtal ingår också att Stiga kommer att förse skolor och fritidsgårdar med bordtennisbord och utrustning. Jag uppskattar den här inriktningen.

Vid ett sådant här tillfälle är det också på sin plats att ge en eloge till familjen Bandstigen. Nestorn Bengt tror jag är känd av de flesta äldre Eskilstunabor. Och också hans son Mats som tyvärr gick bort för några år sedan. Jag blir varm i mitt hjärta när jag ser hur familjen tar företaget och Mats fina arbete vidare.

stiga
Jag hade tillfälle att lära känna Mats Bandstigen som en viktig och stolt ambassadör för Eskilstuna

Att arenan nu kommer att bära Stigas namn påminner oss också om att Eskilstuna är en idrottsstad att räkna med. Men också att vi har många och fina internationella företag i vår stad som samtidigt bär en sådan stark lokal prägel.

Så här bygger man också en stad.

På hemmaplan
Äntligen börjar familjen återhämta sig från en ihärdig förkylning och influensa.

Själv väntar den årliga popomröstningen med bästa Örebrokompisarna i helgen. Vi började 1981 så det borde vara det 36:e året vi träffas. Här ska bästa låt, grupp och artist röstas fram enligt konstens alla regler. Det är en ynnest att ha så fina och långvariga kompisar.

Annars lyssnar jag på Jens Lekman. Vi skriver modern svensk soul 2017.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

