Skrivet av: Pär Eriksson | januari 5, 2017

Veckan som gått – w 1

På jobbet
Fontänens vattenstrålar var klädda i jul- och nyårsfirandets färger. Som att den vill påminna oss om något.

farger

Samtidigt hör jag sorl i rummen på min arbetsplats. Sakta men säkert återgår livet till det normala. Och det är nog så det ska vara. Det är en ynnest att få gå till ett jobb man trivs med. Att påverka, att göra skillnad.

Jag förstår om läsaren till och från kan tröttas av mitt ständiga skrivande om Eskilstuna. Men jag tänker så här – det skrivs tusentals texter varje dag som inte handlar om just den här staden. Så nog borde vi klara av att ta in intryck kring vad som rör sig i den här staden, i den här delen av vårt land. Också.

Jag går nu in på mitt tionde år som bloggskrivare i just den här formen. Och ni som följer mig mer regelbundet vet att jag skrev den tusende texten nu under hösten.

eskilstuna35

Samtidigt förpliktar det. Men jag håller i konceptet. Två texter varje vecka. Söndagens mer värdebaserade och reflekterande – som förhoppningsvis kan läsas av breda grupper av människor. Och så torsdagens ” Veckan som gått” som är mer inåtblickande och som kretsar kring Eskilstuna som ort och kommunal organisation.

Du skriver för långt invänder ibland någon klokt. Jag är medveten om det. Samtidigt kräver jag något av dig som läsare och av mig som skribent. Förmågan att reflektera inte bara reagera. I den meningen vill jag vara ett alternativ till sociala mediers ofta korta, snabba och oreflekterade kultur. Jag vill stå för något annat – också.

Häng med 2017!

Veckan börjar med ärendeberedning. Föga spännande kanske ni tycker.

arendehantering1

Det är inte alltid som vi synliggör det här arbetet. I allmänhetens ögon så kanske det går under rubriken ”byråkrati”. För mig så är det en del av kommunens demokratiska infrastruktur. En del av vårt blodomlopp. Utan den här processen inga beslut och ytterst ingen verksamhet. Så tufft är det.

arendehantering

Stor eloge till alla handläggare, jurister, nämnd- och kommunsekreterare, registratorer och administratörer som är en garant för demokratin och den nog så viktiga offentlighetsprincipen.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
I slutet av 2016 redovisades ett antal undersökningar och medborgarenkäter om just Eskilstuna.

Jag ska inte trötta er med siffor men det är i huvudsak positiv läsning.

Eskilstunabornas förtroende för sin kommun har förbättrats de senaste åren. I topp ligger utbildningsmöjligheter, det kommersiella utbudet, möjligheterna till fritid och natur samt kommunikationerna.

Förtroendet för den kommunala organisationen har också förbättrats med räddningstjänsten, energiförsörjningen och miljöarbetet i topp men också förbättrade omdömen för de så viktiga skola, vård och omsorg.

eskilstuna34

Kritiken och områden där Eskilstuna behöver bli bättre är bostadsbyggandet, fler arbetstillfällen och känslan av trygghet.

Vi kan bara göra det här tillsammans. Naturligtvis har en kommun och andra offentliga myndigheter ett mycket stort ansvar. Men det moderna samhället kräver aktiva och medvetna medborgare. Det finns inte någon att peka fingret mot.

Vi behöver hjälpas åt att bygga den här staden tillsammans.

På hemmaplan
Sakta men säkert håller familjen på att vakna till liv. Influensan var inte nådig. Jag räknade det till att vi var fem i familjen som blev däckade. Men på något mirakulöst sätt så tog vi oss helskinnade genom julafton. Det finns en märklig psykologi i det där.

Noterar att Spotify tagit fram en lista just till mig – att de har tid… – på mina mest spelade låtar 2016. Noterar att det är Kewin Rowland och hans Dexys med ”The Town I Loved So Well” som ligger överst.

Så det kan bli.

Allt gott till er 2017!

 

Kommentera

Kategorier

