Skrivet av: Pär Eriksson | januari 1, 2017

Om nyårslöften, gyllene regeln och vikten av att agera i en anda av respekt för andra

Ett år läggs till handlingarna. Åtminstone i vår tankevärld.

nyar

Samtidigt ger det oss en möjlighet att tänka efter. En ny plattform inför det som komma skall.

Det är väl därför nyårslöften är så vanliga och en del av vår kultur. Ingen gång på året ges vi ett sådant utmärkt tillfälle att formulera en idé för våra liv. Att lova något vi skall förverkliga.

Det är kanske heller ingen tillfällighet att det ofta handlar om välbefinnande. Motion, mat och ett sundare liv.

2017-2

Alla vet att det är svårt att leva upp till löften om vi inte förmår göra stora och ofta avgörande förändringar i våra liv.

En tröst skulle kunna vara att forskningen säger att man måste göra en sak ett tjugotal gånger – om jag minns rätt – för att hjärnan ska uppfatta det som en ny vana. Alltid något.

Nyårslöften eller kanske vi ska kalla det nyårsönskningar innehåller också många ambitioner som handlar om kärlek och relationer.

Förhoppningen att fördjupa en relation, att bli en bättre förälder eller partner. Eller våga fråga på chans eller bjuda ut på date. Ett tjugotal gånger…ja varför inte.

Att försöka leva budskapet
Mitt eget nyårslöfte eller ska jag kalla det ambition är att leva budskapet – än mer. Det kan låta obegripligt men jag är mer och mer övertygad om att vi får inget gjort om vi inte förmår leva det vi säger och förmedlar.

gandhi3

Jag söker gärna styrka och råd i filosofin och religionen. Inte i första hand som ett trossystem utan mer som hundratals, ja kanske tusentals år av mänsklig erfarenhet.

För mig är de stora världsreligionerna och de stora filosofiska tanke- och värdesystemen summeringar av berättelser och erfarenheter som även den moderna människan kan lära sig något om.

Sakta men systematiskt söker jag mig genom den svåra men vackra paletten av tankar och idéer.

eskilstuna27

Och det som fångar mig är att de stora världsreligionerna – och för den del de stora ismerna som hämtat inspiration från såväl de tidiga grekiska stadsstaterna som de franska och amerikanska revolutionerna – i någon mening pratar samma språk.

I ett avseende sammansmälter buddhismen, hinduismen, judendomen, kristendomen och islam med konfucianismen och de tidiga demokratirörelserna i Europa.

Det handlar om den oerhört enkla men helt livsavgörande levnadsregeln ”behandla andra som du själv vill bli behandlad”.

Alla världsreligionerna bär den här regeln i sina trossystem. Den brukar också kallas den Gyllene Regeln.

gyllene-regeln

Den uttrycks på lite olika sätt men bär samma radikala innebörd.

För smaka på orden än gång till om än i en negation – vad du inte vill att andra skall göra mot dig, det skall du inte heller göra mot dem.

Kanske det är en av livets allra vackraste visioner.

Att behandla andra med värdighet
Tänk om vi som nyårslöfte eller låt oss kalla det en ambition att eftersträva – att behandla varandra utifrån hur vi själv vill bli behandlad.

Ska jag mötas av respekt så måste jag möta andra med respekt.

godhet

Om jag ska bli älskad måste jag själv förmå älska. Om jag vill bli bemött med öppenhet måste jag visa öppenhet. Vill jag bli förlåten så måste jag förlåta.

Och tvärtom – är jag bitter och arg kommer jag antagligen att mötas av bitterhet och ilska. Slår jag så slår någon tillbaka.

Uttrycker jag rasistiska åsikter så kommer jag att mötas som om jag vore en rasist. Hatar och hotar jag så kommer jag antagligen också att mötas av hat och kanske till slut börja hata mig själv.

Och lite mer vardagligt. Är jag hjälpsam mot en kollega på jobbet så kommer jag att få hjälp. Är jag konstruktiv även när det är svårt så kommer jag att mötas av en konstruktiv omgivning.

Jag hoppas att jag inte varit för krävande så här i starten av ett nytt åt. Men om jag ställer krav på er – mina arbetskamrater, vänner, familj och samarbetspartners så kommer också ni att ställa krav på mig och se på mig med andra ögon.

Och då växer jag som människa. Och vi tillsammans. Och världen, platserna där vi bor och våra arbetsplatser blir lite, lite bättre.

”Varje dag, hela dagen,
bör du kliva ner från tronen i mitten av din värld
och sätta någon annan där i ditt ställe.

Detta leder till upplysning.”

Konfucius 551 f kr – 479 f kr

Ha en bra vecka!

 

 

 

Kommentera

Kategorier

