Skrivet av: Pär Eriksson | december 24, 2016

Julpärspektiv II 2016

Vi skriver julafton.

god-jul

Kanske en av de mest magiska dagarna under året. Jag tror att många av oss bär så mycket minnen av just julafton.

Vi som är lite äldre minns också julafton som så särskild eftersom det var enda gången under året det var en tecknad serie på TV. Därav att Kalle Anka och klockslaget 15.00 är så viktigt – åtminstone för oss barn från 1940-, 50- och 60-talen.

Jag minns också att det värkte i kroppen av längtan efter de där paketen och jultomten – även om jag till slut förstod att det var pappa. Varför skulle han gå och köpa tidningen på julafton när han visste att tomten skulle komma?

Det magiska med julklapparna var att det var en tid då vi barn sällan fick leksaker eller böcker under året.

Och maten var också magisk och man kunde ta hur mycket godis man ville.

Jag hör att jag låter som en äldre man – och det är jag ju.

Men julen har också en annan berättelse. Jag minns både mig själv och mina kompisar om hur vi var oroliga att våra pappor skulle dricka för mycket. Eller om mamma och pappa hade det så ekonomiskt skapligt att de hade råd att köpa de där nya skridskorna eller skidorna man önskat sig. Hade jag varit tillräckligt snäll?

Läsaren tycker kanske att jag drar ner den fina julkänslan men jag tror att det är viktigt att vi också – mitt i glädjen – också förmår tänka att livet är oförutsägbart. Livet är inte rättvist och gott i alla husen.

malala1

Vad är det vår fotograf ser…

Och utan att bli för krävande – vi är människor och med det en förpliktelse av vara humanister. Många barn som skulle behöva möta en snäll tomte just idag möter bomber, krig, elände och fattigdom precis just nu när du läser det här. Många barn har förlorat sina föräldrar under året.

Jag kräver ingenting av dig och mig mer än att vi är lite mer människa. Lite mer humanistiska en sådan här dag och kväll som julafton är.

Julen må vara fylld av mat, Kalla Anka och julklappar. Men för mig är det i första hand ljusets och hoppfulhetens helg.

Någon vi kommer att behöva en stor portion av 2017!

God Jul till er alla!

Kommentera

Kategorier

