Skrivet av: Pär Eriksson | december 22, 2016

Julpärspektiv I 2016

Världen är orolig.

jul

Det har också varit ett tema som jag återkommit till under året. Kanske någon till och med tycker att jag upprepar det för ofta.

Mitt syfte är inte att göra oss modfällda. Snarare att skapa förståelse för att läget i världen också påverkar oss. Inte bara våra sinnen utan också vår ork, vår vardag.

Jag vet att många är trötta. Så också jag. Det är som att det krävs lite extra av oss i dessa tider. Det var kanske för det här vi utbildade oss – att få göra skillnad, att skapa förändring. För det är precis det vi gör just nu.

Jag har tidigare under hösten lyft upp att Eskilstuna i december har ca 700 fler barn och elever i våra verksamheter jämfört med 2015.

Jag är inte säker att alla förstår vad vi gjort. Eskilstunabor, politiker, föreningar, familjehem, gode män och våra medarbetare. Det är så stort och värd stor respekt.

Kommundirektören ser inte problemen, invänder kanske den kritiske läsaren. Min hållning och beröm till Eskilstuna är inte något allmänt inlägg i den politiska debatten.

eskilstuna32

Jag pratar om humanism. Jag pratar om demokati och hur en kommunal organisation ska fungera när det krävs något av den.

Och så mitt i utmaningarna så håller vi igång alla våra verksamheter och uppdrag. Hundratusentals dagliga samtal, ageranden, göranden och viktiga beslut. En kommunal organisation när den är som bäst.

En kommun som inte alltid gör rätt, en kommun som inte alltid älskas av alla men som alltid, alltid och kompromisslöst drivs av att i varje möte – i varje kontakt med invånaren, barnet, eleven och den äldre – göra något gott för Eskilstuna.

Den ambitionen och den känslan till den här platsen, orten och dess människor är vår drivkraft. Jag vet att det låter högtravande men om ingen säger det så tror vi till slut att vi inte är värda något. Vi ser inte allt gott vi gör för det är något som skymmer. Någon hittar alltid ett fel, en brist, ett tillkortakommanden. Och så är livet i alla dess skönhet och bräcklighet. Inför varandra är vi bara ett du och ett jag.

Tillsammans är starkare än var en för sig, att se den goda intentionen hos varandra vinner över det försmådda och kritiserande, att vattna det som växer är effektivare än att sparka i den torra jorden.

Det är med en positiv känsla jag vill att vi möter julen. Och påminner oss om att julens budskap handlar om ljus och hoppfullhet.

Stor julkram till er alla blogg-läsare. Ni är viktiga för mig.

Ha en riktigt God Jul!

Kommentera

Kategorier

