Skrivet av: Pär Eriksson | december 15, 2016

Veckan som gått – w 50

 På jobbet
Det är något särskilt med Lucia.

lucia1

Det är något magiskt och kanske årets finaste morgon. Det är också ett tillfälle till reflektion och eftertanke. En slags summering av året som gått.

Jag har ynnesten varje år få hålla ett tal i Stadshuset på luciamorgonen. Som ett slags förband till Lucian, hennes tärnor och stjärngossar.

I år lyfte jag upp det jag skrivit om tidigare – att Eskilstuna tagit emot 700 fler barn och ungdomar i förskolan och skolan under året. Vanligtvis brukar det röra sig ca 150 st.

Det är ett fantastiskt arbete av Eskilstuna och det ska också alla medarbetare och Eskilstunabor har ett erkännande för.

Den här veckan uppmärksammade vi att vi förnyat vår hemsida eskilstuna.se. Nu modernare, lätt att nå från mobilen, mer läsvänlig och förhoppningsvis mer läsvärd.

webbsida

Jag som snart kan överblicka fyrtio år i tre stora kommuner utbrister bara i ett stort SÅ BRA. Från liten eller nästan obefintlig kommunikation med medborgarna och interna bruna kuvert har vi gått till till öppenhet och genomskinlighet.

Det är en regelbunden förändring som skett år från år. Ibland nästan inte märkbar men som sett ur ett större tidsperspektiv är en revolution mitt framför våra ögon.

Vår drivkraft handlar inte i första hand om teknisk utveckling utan om att stärka demokratin och vår förmåga att informera och kommunicera med medborgarna. Tack till alla som bidragit och en extra blomma till vår projektledare Fredrik Andersson som hållit ihop arbetet.

Jag var inbjuden till Socialförvaltningens Familjehemsenhet och deras toppmoderna lokaler på Smedjegatan. Jag som har mitt rotsystem i det sociala arbetet vet hur socialkontor ser ut runt om i Sverige. Läsaren får föreställa sig.

familjehemsenheten

Ordförande Göran Gredfors, enhetschef Karin Andersson och förvaltningschef Mehmed Hasanbegovic inviger

Det här var något annat. Välkomnande och utslag av god arbetsmiljö för våra medarbetare. Och ett sådant viktigt arbete ni gör i en svår tid. Att bo i ett familjehem kan vara den skillnad som krävs för att ett barn eller ungdom hittar en ny väg i livet.

Lycka till vår enhetschef Karin Andersson och alla medarbetare.

När en äldre person eller någon med en funktionsnedsättning behöver samhällets stöd så är det våra biståndshandläggare som gör en bedömning av behoven och säkrar att lagstiftningen efterlevs.

Den här veckan var jag inbjuden till att träffa alla medarbetare och det blev en sådan bra träff. Jag pratade om läget i Eskilstuna men var också mån om att lyfta upp hur viktigt mötet är och hur vi bemöter de som söker vårt stöd.

Jag är stolt över att vi har så bra medarbetare och att de har en hög medvetenhet om både sin betydelse och sin viktiga roll.

eskilstuna27
Årets finaste bild – Elenor Andersson

Vi är på väg in mot mål för det här året och kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson och jag bjuder in till lite julmingel för de som vi samarbetat lite extra med under året.

Det börjar bli en fin traditon och som vanligt så summerar vi våra intryck både internationellt, vår stad och hur vi har det i våra respektive familjer.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag vet att några av läsarna kan tröttas över mitt vurm för Kent.

Men det är något särskilt med den där rockgruppen. Det är få grupper som är så intimt förknippade med sin hemstad.

Och kanske det också är därför jag fångas av Kent. Deras musik, deras rytm, deras själ är Eskilstuna.

Jag förstår att den kritiske läsaren undrar…och kanske man måste vara uppvuxen och levt här under våra tuffa år på 1980- och 1990-talet för att förstå vad Kent betyder.

kent3

Vår medarbetare Rocco Gustafsson – som också arrangerar sk musikvandringar – fångar det bra när han får frågan om när nästa Kent skapas i Eskilstuna.

Rocco brukar svara – aldrig. Kent är Eskilstunas struktur- och industrikris.

Jag tror att läsaren förstår mina och Roccos tankegångar – det är kanske ingen tillfällighet att Kent nu avslutar i helgen.

Dom är på väg in i något nytt. Precis som deras stad.

På hemmaplan
Det lackar mot jul…vilket härligt ord…lackar. Och julklappsköp och planering av julhelgen blandas med eftertanke.

Annars lyssnar jag på Magnus Carlsson. Gillar hans tolkning av Jill Johnsons Eternal Love.

”We can hear a distant song, that will stay in our hearts forever
An angel passed me by, so high up in the sky
But she turned around and her smile shine on me”

Ha en bra helg!

 

Kommentera

Kategorier

