Skrivet av: Pär Eriksson | december 1, 2016

Vecka som gått – w 48

På jobbet
Regionfrågan hamnade i frysboxen.

eskilstuna30
 Flertalet av fotona i veckans blogg är från vår medarbetare Elenor Anderssons kamera

Förslaget om att bilda en Svealandsregion – där bl a Sörmland ingår – tog sig inte fram till riksdagsbeslut. Det betyder med stor sannolikhet att regionfrågan i den här tappningen är avgjord för den här gången.

Samtidigt så kvarstår frågorna. Hur ska vi öka samarbetet när det gäller kommunikationer, arbetsmarknad, utbildning och hälso- och sjukvård?

Oaktat en Svealandsregion eller inte så är min vecka ändå fylld av frågor som i högsta grad är regionala. Jag träffade representanter från 4M – dvs de fyra Mälarstäderna Eskilstuna, Strängnäs, Enköping och Västerås.

Och jag ska också hinna med ett möte i huvudstaden med Mälardalskommunerna som samlas kring Stockholm Business Alliance.

eskilstuna20

Under veckan har vi också hunnit diskutera våra framtida kommunikationer, tågdepån i Gredby, samarbetet med Mälardalens högskola och utvecklingen av Kvicksund i samarbete med Västerås. Så nog lever regionfrågorna men får nu ta en annan organiserad riktning.

Vi sätter ljuskäglan starkt på att skapa fler jobb i Eskilstuna. Vår arbetslöshet är allt jämt hög även om vi ser en liten tendens till minskning. Framförallt för ungdomar 16-24 år.

Kommunfullmäktige beslutade förra veckan om att satsa ytterligare ca 11 mkr på insatser som minskar arbetslösheten. Vi pratar yrkesutbildning och satsningar på sk trainee som ska kunna leda till ökad erfarenhet av arbete inom t ex skola, vård och omsorg.

Den här veckan var det introduktion av nya chefer.  Våra nya chefer kom från såväl Flen, Kungsör, Arboga och Västerås som polisen, försvaret och IT-branschen. Och också från våra egna led. Det är precis den mixen vi söker.

Och jag ser er nog…1980-talisterna kliver in än tydligare som chefer i vår kommun. 1990-talisterna är frontsspringare och är redan på väg in i medarbetarskapet. Om bara några år kommer den förste 2000-talisten. Vi har allt framför oss.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jul i staden. Jag tycker att det är viktigt att Eskilstuna är estetiskt vacker. Året om. Men kanske än viktigare så här inför jul- och nyår. Det ska lysa både som en påminnelse om de helger vi går mot men också att en stad måste få gestalta att den är fin, något att vårda o0ch värna.

eskilstuna27

För det är så jag känner. Det finns en ovana för en del av oss Eskilstunabor att tänka på staden som något annat än en arbetsplats, ett centrum man passerar.

En del av svaret ligger i vår historia. Industrierna låg i centrum och vi barn och familjer bodde en bit utanför. Pappa och mamma cyklade in till centrum. Det var ingen plats för de unga eller barnfamiljerna.

Det är kanske också därför det bara bor ca 1500 personer i själva centrumkärnan. På sikt kommer det att bo 5…ja kanske 700o i centrum.

Nu uppmärksammas Å-stråket och vi får utmärkelser för hur vackert, öppet och tillmötesgående det är från Skjulsta till Gasverksbron.

Fristadstorget har blivit mer levande. Tro mig som har daglig insyn och överblick från Stadshuset. Jag har förståelse för de som längtar tillbaka till det gamla torget med korvkiosken och bussgatan och att det var bättre förr. Det kanske var bättre förr – för vissa. Men vi kanske kan vara överens om att nu är det något annat. Allt har sin tid. I sorgen över att tappa det invanda växer en ny stad fram.

Arbetet med att bygga och planera för en estetiskt vacker stad är en av framgångsfaktorerna för att skapa en modern och attraktiv stad. Det finns till och med forskning som understödjer det.

eskilstuna31

Så låt julbelysningen lysa. Låt oss påminna oss om att vi lever i en fredlig del av världen.

På hemmaplan
Mina kollegor på Jobbcentrum Gianna Troyses och Andreas Sweströms utmaning att köra ett MMA-pass blev både roligt och ömmande. Jag tog med hela familjen med barn och barnbarn och körde 90 minuter. Så roligt att pröva sin kropp och sitt psyke.

pare9

Jag gillar också Giannas och Andreas både kunnighet och värderingar. MMA – Mixed Martial Arts – är inte helt enkelt för en äldre man som är en ingrodd löpare. Det är inte riktigt en del av mitt rotsystem. Men de gjorde det både begripligt och tydligt.

Skönt att gå in i december även om väntan på jul kan kännas lång. Barnbarnet i Stockholm berättar att hon redan klätt granen med morfar och mormor…jo jag tackar…

Annars lyssnar jag på klassiska hiphopgruppen Infinite Mass. Det är min gamla arbetskamrat Hans Ollman som adresserar mig bra musik. Topp!

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

