Skrivet av: Pär Eriksson | november 27, 2016

Om en förbundskapten, en spelare och vikten av att vara en god kamrat

Jag lyssnar på fd förbundskaptenen i fotboll Tommy Söderberg.

tommy-soderberg1

Han får frågan från publiken vilka spelare han tycker betytt mest under hans tid.

Och svaret är intressant. Naturligtvis nämner han Zlatan. Det är vår störste fotbollsspelare genom tiderna och det vore anmärkningsvärt om Söderberg inte lyfte upp honom.

Men det intressanta är att han också nämner en annan spelare.

– Det är den störste människan. Jag har aldrig hört honom prata illa om någon med- eller motspelare eller en tränare. Han var verkligen en god kamrat.

Jag gillar den här attityden. Uppenbarligen såg förbundskaptenen något bortom målgörarna, bortom passningsspelet, bortom taktiken. Han såg en god kamrat som genom sitt sätt att agera på och utanför plan antagligen tillförde energi och ytterst resultat.

eskilstuna-united7
Idrotten innehåller så mycket lärande av att vara en god kamrat

Jag funderar mycket på det här. Jag har rört mig i hägnet av ledar- och medarbetarskap i snart 40 år och det som slår mig är att de arbetskamrater och chefer som gjort starkast intryck på mig har varit de som förmått agera moget och reflekterande även i pressade och svåra situationer. Som stått pall när det blåst motvind.

Det emotionellt mogna ledar- och medarbetarskapet
Jag har också gjort en annan intressant iakttagelse. Under åren har jag noterat att det ledarskap som oftast hyllats i såväl media, litteraturen som bland medarbetare har varit det karismatiska ledarskapet. Chefer och ledare som alltid är tydliga, pekar ut riktningen och bär visionerna. Ofta är de kommunikativa och snabbtänkta.

Leicester3
Mod är idrottens själva själ

Missförstå mig rätt – det här är egenskaper som är viktiga och centrala. Men bilden och insikten som växt fram hos mig är att de som idag tenderar att lyckas bäst, skapa resultat och bli omtyckta och respekterade av sina medarbetare är snarare de mer lågmälda, de mer reflekterande.

Jag tror att det bland annat har att göra med att vi lever i en tid som är turbulent och osäker. Världen och samhället är allt mer svårtolkat. Precis i det läget avkrävs vi mer av förmågan till att se helheten, förmågan till samarbete och konsten att tänka efter.

Det är ett nytt ledar- och medarbetarskap som växer fram. Det emotionellt mogna.

Det finns inte plats – om det nu någonsin gjort det – för att vi blir egocentriska personer som sätter oss själva och vår arbetsgrupp i centrum. Det finns inte plats för att peka finger åt andra, klandra och kritisera utan att samtidigt våga rikta blicken mot oss själva.

Leicester7
Ett kommunalt arbetslag

Det finns inte tid för att gå i väggen och gå i taket, bli arg och försmådd eller uppleva sig kränkt. Så utmanande är det.

Och samtidigt är har vi fel och brister och bär våra tillkortakommanden. Det är det som är att vara människa.

Jag menar att en viktig egenskap i det moderna ledar- och medarbetarskapet är just förmågan att vara en god kamrat. En person man kan lita på. En person som man vet inte pratar illa om sin omgivning.

Varje gång vi hör någon misskreditera någon så kan vi vara säker på att det är om oss det pratats nästa gång. Det är en tuff insikt.

Varje gång jag själv pratar illa om någon så misstänker personen som lyssnar att det är om henne jag pratar nästa gång.

Ett autentiskt ledarskap
Jag gillar och respekterar Tommy Söderberg. Han står för ett nära och autentiskt ledarskap. Han känns sann.

Och han har också nått stora framgångar. I slutändan skall vi skapa resultat. Han har tränat stora och framgångsrika klubbar, han tog AIK till SM-guld 1992, han har varit förbundskapten för U 21- och A-landslaget, varit med i EM- och VM-slutspel.

tommy-soderberg
Att aldrig ge upp sitt rotsystem

Han får frågan om vad han gör just nu. Han berättar att han är involverad i ett arbete med föräldar och hur man som vuxen förhåller sig till idrotten, föreningen, domaren och sina barn.

Utöver det så träffar han regelbundet socialt vingklippta ungdomar som är omhändertagna.

Han lever budskapet.

Den gode kamraten
Vem var han då? Den här landslagsspelaren som förbundskaptenen valde att lyfta upp.

Det behåller jag och vi som var där och lyssnade för oss själva.

fotboll4

Men ni får gärna tänka efter och komma med en gissning. Tills dess så kan du fundera på om din chef, dina kollegor, dina kompisar berättar om dig som en riktigt god kamrat.

Där – precis där har vi en del av livets själ. Och kanske mening. Att betyda något för någon annan.

Ha en bra vecka!

 

 

Kommentera

Kategorier

