Skrivet av: Pär Eriksson | november 24, 2016

Veckan som gått – w 47

På jobbet
Att möta och introducera nya medarbetare är en av de roligaste uppgifterna i mitt jobb.

25-arsgavan

Möjligtvis att det konkurrerar med att celebrera de som arbetat 25 år i kommunen.

Jag vet inte hur många sådana här tillställningar jag varit med om genom åren men varje tillfälle är unikt.

Den här gången var det de medarbetare som började arbeta hos oss 1991. Precis åren då Berlinmuren fallit och Nelson Mandela skulle om några år bli den förste demokratiskt valde presidenten i Sydafrika. Världen andades optimism.

Det var också år då det ekonomiska läget var tufft med besparingar och effektiviseringar. Och nu står dom där våra 25-åriga jubilarer. Och jag möter bara glädje och stolthet en sådan här kväll med gåva, tal, mat och underhållning.

Det här är också en del av det kommunala livet och dess själ. Stort tack till er alla dryga hundra jubilarer. Ni är så viktiga för Eskilstuna. Och lycka till framöver. Ni behövs i en svår tid och turbulent värld.

digital-service
Digitaliseringen blir allt viktigare i en modern stad – tema för kommunstyrelsens au

Den här veckan var det dags för kommunstyrelsens arbetsutskott. På agendan stod bl a Torshälla, samlad måltids- och restaurangverksamhet, flyktingmottagande, kultur- och idrottspolitiska handlingsplaner, naturreservat, unga tjejers psykiska hälsa, arbete mot hedersförtryck, digitalisering, p-garage Munktell, upphandling…när en kommun är som bredast.

Den här veckan hade vi träff med polisledningen. Jag har haft ett nära och tätt samarbete på olika nivåer hela mitt yrkesliv med polisen. Jag vågar skriva – samarbetet mellan Eskilstuna kommun och polisen är mycket bra. Vi har olika roller och klarar också av att ställa krav på varandra men det präglas av en god ton och en förståelse att ska vi skapa en trygg stad så behöver vi gå tillsammans.

Jag uppskattar när jag blir inbjuden till olika föreningar och organisationer i Eskilstuna. Den här veckan så möter jag engagerade Kafjärdenbor. De har en förening som kallas Kafjärden Kultur och biblioteksförening. Sådant förpliktar. Jag målade upp en fin kulturbygd men som likt sin moderstad också är i förändring.

Senare i veckan är jag inbjuden till Hyresgästföreningen. En viktig folkrörelse och röst i Eskilstuna. Ska säkra att jag är extra förberedd.

eskilstuna20

Oaktat vilka jag träffar så är mitt budskap enkelt och tydligt – vi behöver förstå att den här staden fått sina smällar men att vi alltid rest oss och gått vidare. Eskilstuna är i stark utveckling just nu och vi behöver skapa en ny typ av förståelse för vad det kräver av oss.

Det duger inte att stå vid sidan om, att peka finger åt andra, att leta syndabockar – om vi nu gör det. Det är tillsammans som gäller. Alla kan bidra att prata väl om den här staden. Bidra med sin del.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
När jag växte upp så var Eskilstunaån något som bara rann genom stan. Detta skrivet med all respekt för dåtidens invånare, beslutsfattare och stadsplanerare.

Men min bild är att ån är inget man då betraktar som vacker eller något man flanerar kring. En stor del av å-utrymmet är också långt in på 1990-talet tvåfilig bilväg i vardera riktning.

Jag skriver inte det med någon ledsam ton. Det var så vi säg på det då…

eskilstuna-an

Idag är vår klassiska Närje å – som den historiskt en gång hette – något annat. Eskilstunaån och dess miljö är vacker. Inte bara att den förbinder två stora sjösystem – Hjälmaren och Mälaren – utan idag är den också en del av en vackrare och synligare stad.

Därför blir jag också extra stolt när Sveriges Arkitekter i Sörmland uppmärksammar vårt åstråk och ger oss ett pris för en estetiskt vacker miljö.

Stor eloge till de politiker och tjänstemän som målade upp visionen för något decennium sedan. Eloge till dagens politiker, stadsplanerare, arkitekter och involverade som genomfört det i praktiken.

Så bygger man en stad. Tillsammans.

På hemmaplan
Så var det då dags. När jag träffade vårt Jobb-centrum för några veckor sedan så förärades jag som tack ett MMA-pass  – Mixed Martial Arts.

Våra medarbetare Gianna Tryse och Andreas Sweström kommer att leda passet. Jag vet inte vad jag gett mig in på men de säger ju att man ska vara modig. Vår familj mönstrar upp med barn och barnbarn, min arbetskamrat Mehmed och jag själv…ett oerhört starkt lag.

Vi skriver första advent och jag hör på de minsta i familjen att det börjar krypa i kroppen. Snart jul.

Annars lyssnar jag på Imperial State Electric. Gamla Hellacopters tänker den musikkunnige. Absolut men här varvar de med lite country. Och sådant går ju hem bland den Erikssonska musikskatten.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

