Skrivet av: Pär Eriksson | november 10, 2016

Veckan som gått – w 45

På jobbet
Den närmaste tiden så kommer vi att översköljas av analyser om presidentvalet.

skogsglanta

Under tiden upprepar jag mig – det är de unga kvinnorna som är den progressiva kraften i dagens värld. Det är framförallt dom som som kräver förändring och jag tror att det är något bra för oss alla.

Mitt i oro, frustration, krig och terror så växer något annat. Det gäller att se det…bortom den täta skogen gömmer sig en skogsglänta skulle Tomas Tranströmer uttryckt det.

Onekligen är vi på väg in i okänd terräng. Min livserfarenhet är att det i tuffa tider bara finns ett räcke att hålla sig i och det skrivs – demokrati och humanism. Det kan låta högtravande men nog så viktigt.

jamstalldhetspriset-2016
Lisa Friberg (S), jämställdhetsberedningens ordförande, flankerad av 2016 års pristagare Tjejjouren Meja (Alexandra Österman, Filippa Bogen, Suada Dani, Anna Mirling, Johanna Karlsson) samt Marianne Karlberg som fick årets hedersomnämnande.

Eskilstuna kommun delar varje år ut ett Jämställdhetspris. I år blev det Tjejjouren Meja. Stort grattis och så bra. De gör en viktig insats för unga tjejer och för Eskilstuna.

Vår medarbetare Marianne Karlberg – som drivit de här frågorna under många år – belönades med ett prestigefyllt hedersomnämnande. Bra krattat i manegen för de som tar över.

Och törs jag vara lite kaxig och skriva att Eskilstuna är nominerad till Svenska Jämställdhetspriset. Av tio kandidater så står vi för tre (!) – Vi andas samma luft ( Vård och omsorgsförvaltningen), Kultur och fritidsförvaltningen samt hela Eskilstuna kommun.

Jag blir så glad och stolt över att få arbeta i den här kommunen. Det här är Eskilstuna när vi är som bäst.

Den här veckan var jag inbjuden att träffa cheferna för vårt område som benämns Arbete och försörjning.

Jag blir extra glad att möta just det här teamet. De ansvarar för frågor som är så viktiga för Eskilstuna – arbete och egen försörjning.

Det är så viktigt både för den enskilde individen och för samhället att man får bidra, att man lever på eget arbete och egen ansträngning.

Det är ingen hemlighet att Eskilstuna alltjämt sliter med en hög arbetslöshet. Det är som att vår strukturella kris inte ger med sig. Många klassiska industristäder sliter med sin historia.

af

Samtidigt så känns det bra att få skriva – andelen som under ett år någon gång uppburit försörjningsstöd minskar. Likaså andelen barn och ungdomar som lever i en familj som är beroende av stöd har minskat. Det är viktigt att få berätta om det här…också.

Och tack för ett bra och givande besök och samtal.

Nu är vi i slutfasen av frågan om Torshällas stads förvaltnings framtid.

torshalla

Någon skulle möjligtvis kunna beskriva det som att byråkratins kvarnar mal och att det är onödigt. För mig så är det här ett exempel på hur den kommunal representativa demokratin fungerar. Ett tydligt uppdrag från politiken, analyser och diskussioner på tjänstemannanivå, remissrunda i nämnderna och bolagen, ytterligare bearbetning av tjänstemän och slutgiltigt beslut av kommunfullmäktige.

Den här veckan ska jag också hinna med ett besök i Nyköping för att fortsätta diskussionerna om ett eventuellt regionbildande.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Kanske någon läsare tröttnar på mitt vurmande för idrotten.

Men min erfarenhet efter att ha arbetat i tre stora kommuner är att kulturen och idrotten ofta är det kitt som binder ihop en stad. Det skapar förutsättningar för gemenskap över gränserna, något att vara stolt över, något att samlas kring.

arets-breddidrottskommun

Jag vågar skriva – och ni får gärna säga emot – vi är en av de kommuner i Sverige som har det så väl förspänt när det gäller idrotten.

De senaste 10-15 åren har det investerats nästan två miljarder i anläggningar, planer och hallar. Eskilstuna är värt det.

Det är kanske ingen tillfällighet att vi uppmärksammas nationellt som Årets Breddidrottskommun 2016.

Och jag skriver i neonskift – nu måste kulturen kliva fram och synliggöras de närmaste tio åren. Ge ytterligare plats för teater, dans, musik, litteratur och konst.

Det är så man bygger en stad. I vissheten om att det är helheten som skapar värde för folkflertalet. Bortom de enskilda intressena. Dessa ska också respekteras och bli lyssnade på men en stads framgång byggs av dess förmåga och förståelse för helheten.

Skola och idrottsarenor. Demensvård och vackra torg. Konstutställningar och socialtjänst. En räddningstjänst och miljövänliga kommunikationer. Bostadsbyggande, förskola och hemtjänst.

Och när jag ändå är på gång – visste ni att vi antagligen har en av Sveriges bästa arenor för motorsport ute vid Gröndahl.

På hemmaplan
Efter en helg med spökvandring och nostalgiskt besök i mina barns uppväxtort Örebro är det ändå skönt att komma hem till det hemvana. Känns tryggt.

Eskilstuna ån5

Och oss emellan – jag tycker att vår stad håller. Ingen kan ta ifrån oss det här härliga årummet och mäktiga Fristadstorg. Och ett historiskt Munktellområde mitt i stan.

Annars lyssnar jag på – ja jag trodde inte att jag skulle skriva det – Bryan Adams.

Satorbasisten Heikki Kiviaho – som jag har stort förtroende för när det gäller musik – tipsade om Jeff Lynne-producerade You Belong To Me. För den musiksnördige – Jeff Lynne var frontman i klassiska Electric Light Orchestra.

Jag rynkande på näsan åt Heikkis förslag…men fick mig en rejäl smäll när jag ändock sökte upp låten. Skyll er själva och försök sitta still. Och Heikki…behöver Sator en ny basist så vet du var jag finns.

Champions League…jag kan knappt stava till det. I Eskilstuna. Go for it United!

Ha en bra helg!

 

Responses

  1. http://www.eskilstuna.se/sv/Kommun-och-politik/Sa-fungerar-kommunen/Riktlinjer-mot-korruption-mutor-och-jav/

    En liten påminnelse i höststressen!


Kommentera

Kategorier

