Skrivet av: Pär Eriksson | november 3, 2016

Veckan som gått – w 44

På jobbet
Vi skriver redan november och snart har ytterligare ett helt år gått.

eskilstuna25
Foto: Elenor Andersson

Ett år som fyllts med både glädje och allvar.

Varje måndag träffar jag det som kallas kommunalrådsberedningen. Syftet är att diskutera viktiga frågor, läget i Eskilstuna och olika ärenden som är på väg fram till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.

I måndags pratade vi både om skjutningar, social oro och att Eskilstuna fått en nytt allsvenskt fotbollslag.

förändring

Det kanske också visar livet i dess innersta kärna. Glädje och hoppfullhet blandas med djupt allvar.

Den här veckan så stod det företagsbesök på agendan. Kommunstyrelsens arbetsutskott gör årligen ett antal besök och den här gången var det handeln som stod i fokus.

Och jag tycker att Eskilstuna hittat en bra balans. Stormarknader är en naturlig utveckling samtidigt så får det inte konkurrera ut den så viktiga innerstadshandeln.

Motsättningen mellan det bekväma och breda utbud som en stormarknad utgör ska samexistera med ambitionen att ha en vacker och tilldragande citykärna med liv och rörelse. Det här är ett arbete som alla större städer står inför.

Och apropå kommunstyrlesen – novembermötet innehöll som vanlig en bredd. Eller vad sägs om kompletterade årsplan 2017, förslag om arbetsskor inom vård och omsorg, byggande av tågdepå, avtal med Trafikverket, renhållningstaxa, bredband, klimatplan, mark- och fastighetsfrågor, användningen av fyrverkerier på nyår, nytt p-garage i Munktellområdet, strandskydd, kultur- och idrottspolitiskt handlingsprogram, Torshälla utveckling och ytterligare ett 20-tal ärenden…om nu någon undrade vad vi gör i en kommun.

Regionkarta

Den här veckan hade jag besök av kollegor som är involverade i regionfrågan. Något beslut än ännu inte fattat av riksdagen men förslaget är att det bildas en Svealandsregion där sex län – Sörmland, Västmanland, Örebro, Uppsala, Dalarna och Gävleborg går samman och ersätter dagens landsting och länsstyrelser. Fortsättning följer.

Munktellområdet byggs bit för bit och nu läggs ytterligare en pusselbit på plats – Västerbron som förbinder Munktell med den södra sidan mot Väster och Rothoffsparken. Invigning på fredag.

Jag blir alltid glad när Eskilstuna uppmärksammas i positiva ord. Men kanske än mer när enskilda arbetsplatser och medarbetare blir synliggjorda. För det är så många bra och kompetenta medarbetare som jobbar i vår kommun.

frida-hake-fritidspedagog

Den här veckan celebrerades fritidspedagogen Frida Hake på Slagstaskolan. Det var Lärarnas Riksförbund nationellt som utsåg henne till årets bästa. Jag blir så stolt och bugar fler gånger om och skickar en grattiskram från oss alla till Frida den här vägen.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag är född och uppvuxen med IFK och City. Det är en del av mitt DNA. Otaliga är de timmar jag som knatte tillbringat på grusplaner och spelat i randig tröja. Och kanske än mer timmar på Ekängen i IFKs tröja.

Fotboll

I den meningen är jag kanske en ovanlig supporter. Jag bär både City och IFK i mitt barndoms hjärta.

Lägg då till att vi har ett av Sveriges bästa allsvenska damlag så har mina favoritlag utökats under åren.

Och så dyker då detta AFC United upp och knackar på dörren till vår stad. Dess ordförande Alexander Ryssholm pratar själv om den fula ankungen som vill bli en svan. Kul och träffande liknelse.

Först blir Bob Dylans nobelpristagare i litteratur…men hallå…och nu flyttar ett helt lag till Eskilstuna. Världen är sig inte lik.

Med all respekt för de som är kritiska men visst kommer det att bli en spännande resa vi får vara med om. Först i Sverige om vi inte räknar med att mitt gamla Östermalm IS flyttade från Ekängen till Sundbyholm för några år sedan.

Och vilken framtid hade AFC i Solna med ett publiksnitt på några hundra åskådare?

Eskilstuna United3

Och kanske det inte är en tillfällighet. Mina 16-åriga barnbarn – som inte har någon relation till vare sig City och IFK – åker upp till Skytteholm för att säkra att AFC vinner och att laget ska känna sig välkomna till deras stad. Deras framtid.

Deras känsla väger tungt för mig. Detta skrivet med all respekt för oss +60-åringar som bär så fina minnen från Tunavallen och att allt bör  vara som det en gång varit.

Om vi gör det här rätt – AFC, City, näringsliv, kommun, våra fotbollsföreningar och alla fotbollsälskare – så kan det här bli bra för vår stad och för våra ungdomar. Det är min utgångspunkt.

Det kommer att finnas många grynnor att passera på vägen och kritikerna kommer klokt att bevaka varje felsteg som tas.

Så byggs också en stad. I spänning och olika synpunkter men också i en hoppfullhet.

På hemmaplan
Min gamla hemstrad Örebro verkar ha stark dragkraft just nu. Hustrun var där och träffade kompisar för någon vecka sedan. Jag var där och träffade kompisar nu i helgen och passade på att se countryns nya stjärnskott Sam Outlaw och Molly Parden.

Och så ska jag dit än en gång till tillsammans med min Stockholmsfamilj.

Om som inte det är nog så blir det – efter mycket om och men – Kent och Örebro i slutet av månaden.

Även om jag hoppades på att Kent och jag kunde träffas i Eskilstuna…

Annars lyssnar jag just på SamOutlaw. Ger energi.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

