Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 27, 2016

Veckan som gått – w 43

På jobbet
1961 – dvs för 55 år sedan – undertecknades ett vänortsavtal mellan Erlangen i dåvarande Västtyskland och Eskilstuna.

erlangen

Om jag minns rätt så var det den andra staden Eskilstuna inledde ett fördjupat förhållande med. Den första vänorten var Jyväskylä i Finland. Ett förhållande som håller än i dag.

När jag besökte Erlangen 2011 för att celebrera 50-årsfirandet av våra relationer så blev jag berörd. Borgmästaren lyfte upp i sitt tal att Eskilstuna var den första internationella kontakten som Erlangen hade efter andra världskriget.

Ett världskrig som av naturliga skäl isolerade Tyskland ett antal decennier framåt.

Och så står då Eskilstuna där i början av 1960-talet med dåvarande kommunpolitikern Svante Lundkvist och musikern Otto Seidl i spetsen och öppnade upp för kontakt.

Eskilstuna ån4

Jag tänker på det här när vi den här veckan har besök av dagens borgmästare Florian Janik och hans delegation. Det värmer mitt hjärta. Och nu är de och besöker våra verksamheter med fokus på flyktingmottagande, arbetsmarknad, miljöarbete och högskolans roll i Eskilstuna. Sådant här är viktigt.

En stad när den är som bäst.

Den här veckan hade vi också besök av det sk 11-kommuners nätverket. Det är vår arbetsmarknad- och vuxenutbildningsförvaltning som står som värd. Det är kanske ingen tillfällighet att mötet har förlagts till ReTuna. Det är något unikt och något att berätta om.

Vi tackar AF-chefen Patrik Vikström för hans viktiga arbete i Eskilstuna nu när han går vidare till annat.

af

En stad med hög arbetslöshet måste ha en arbetsförmedling som ligger i topp och som är starkt samarbetsinriktad.

Det har också varit Patriks adelsmärke och vi inom kommunen passar på att tacka och önska honom lycka till framöver.

Jag hade tillfälle att prata med arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg förra veckan. Han gav ett positivt intryck och jag passade på att förmedla att Eskilstuna behöver en starkt samarbets- och framtidsinriktad AF-chef.

Mikael noterade det och lovade att bidra.

Det är ingen hemlighet att Västerås har en stark plats i mitt hjärta. Näst Eskilstuna är det min hemstad. 20 år som chef och medarbetare i grannstaden sätter sina spår.

vasteras18

Därför är det extra stort att jag är inbjuden till deras ledardag – motsvarande vår 350-gruppen – för att prata ledar- och medarbetarskap. Jag kommer att göra det med stor respekt. Allt jag kan har jag lärt mig av dom…å andra sidan så har snart åtta år i min hemstad Eskilstuna satt sina spår.

Ni får önska mig lycka till

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag minns den klassiska Mjölkbaren på Rademachergatan. Den klassiska La Fointaine på Careliigatan som var stans första ställe att servera pommes frites. Vi skriver 1960-tal.

Jag minns också klassiska Hamlet på Nybrogatan som erbjöd entrecote för 9:90. Fullt möjligt för en gymnasieelevs plånbok.

Jag tänker också på alla pizzerior som växte upp och där några finns kvar än i dag. Men också försöket med ett pannkakshus som inte blev någon succé.

Och alla kvarterskrogar som ligger lite utanför centrumkärnan.

grappa

Och framväxten av det asiatiska köket och numer också det libanesiska. Fram till dagens vegan och vegetarianmat på Drottninggatan och de populära ställen på Nybrogatan.

Berättelsen om Eskilstunas restauranger är också en berättelse om vår stads utveckling. Från Mjölkbaren – som var den tidens inneställe – till det vegetariska utbudet som numer betraktas som något naturligt.

Noterar att restaurangnäringen ökat sin omsättning i Eskilstuna med 9% jämfört med rikets 1%. Det är glädjande och visar att det börjar röra sig i vår stad. Mer liv och rörelse. Mer storstad.

På hemmaplan
Eskilstunaborna Peter Thorsén och Rolf Hammarlund har precis gett ut en bok om det klassiska popåret 1967. Det var ett år då den lite oförargliga popen och rocken gick in i något nytt, något allvarligare. Vi stod mitt uppe i Vietnamkriget, motsättningar som skärptes mellan öst och väst och kolonierna i Afrika som sökte självständighet.

Nya grupper och artister kliver fram. Ett Pink Floyd, Procol Harum, David Bowie och Jimmy Hendrix. En ny värld.

Tack Peter och Rolf för er folkbildning och kulturgärning.

Onsdag 2 november bjuder Peter och Eskilstuna Ölkultur på Lill-Lördag ca 18.00-20.00. Jag är inbjuden för att prata musik och spela musik. Häng på.

Apropå folkbildning. Jag är inbjuden i helgen att prata om tryck- och yttrandefriheten i anslutning till 250-årsjubiléet som uppmärksammas i år. Det är viktigt i dessa tider att påminna sig om dessa demokratiska framgångar.

Annars lyssnar jag på Durand Jones and The Indications. Vi pratar Ohio Usa, soul och funk. Som det ska låta en novemberdag.

Ha en bra helg!

 

 

 

Responses

  1. Hej Pär! Jag var en av alla som lyssnade på dig i Västerås i Torsdags. Som alltid har du en fenomenal förmåga att beskriva vår nutid, vad som händer i Sverige och världen och vad det ställer för nya krav, på ledarskapet och på våra medarbetare ute i verksamheterna. Du skrev mycket kloka tankar redan under din tid i Västerås och ibland kikar jag in på din blogg i Eskilstuna. Tack för en givande förmiddag ☆

  2. Tack för dina fina rader Solveig.

    Jo då jag såg dig i folkvimlet. Och tack för de år vi fick jobba tillsammans.

    Och fortsätt allt bra som ni i Västerås nu uppmärksammas för – bl a inom vård och omsorg.

    Allt gott!
    Pär E


Kommentera

Kategorier

