Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 16, 2016

Om stenkastning, en viktig text och stort ledarskap

I förra veckan drabbades Årby av en dödsskjutning.

polis

Om jag förstår nyhetstexterna rätt så sköts en man kallblodigt i huvudet och syftet var entydigt – han skulle dödas.

Ska jag luta mig mot medias beskrivning så antyds att det var ännu en tragisk och oförsvarlig uppgörelse inom den kriminella världen där människors liv offras och familjer slås i spillror.

En del av demokratins själ attackeras
Medias roll är att bevaka, granska och rapportera om sådana här dramatiska händelser som påverkar vår stad. Det är en del av demokratins själ.

Under ett sådant uppdrag så utsattes två av Eskilstuna Kurirens medarbetare och några närvarande Årbybor  för stenkastning.

Som en slags markering – ni har inget här att göra.

Det här är ytterst allvarligt. All stenkastning är allvarlig och vi har kunnat läsa om hur räddningstjänst, ambulanspersonal och polis drabbats under sommaren.

media

När nu medias medarbetare utsätts för stenkastning så är det också ett tecken på att vitala demokratiska institutioner attackeras. De flesta förstår att utan en fri och granskande press är vi allvarligt ute.

I helgen har vi också kunnat ta del av att en åklagare på Gotland utsatts för allvarliga hot när han handlagt ett våldtäktsfall.

Jag känner också till ett antal fall där lokala politiker – med skiftande partitillhörighet – utsatts för allvarliga hot de senaste åren.

media1

Till och från får också våra medarbetare hot som då ofta är relaterat till personliga vendettor som rör demokratiskt fattade beslut eller satsningar som uppfattas som negativa.

Jag tror att alla demokratiskt och humanistiskt sinnade människor tar avstånd från den här utvecklingen.

Det är hälsosamt att det nu pågår en samhällelig politisk debatt och samtal om hur vi kommer till rätta med det den här utvecklingen som sätter demokratin i gungning.

Ett viktigt budskap
Låt oss släppa det här mer övergripande perspektivet och återvända till det mer lokala. För efterspelet till händelserna i Årby ger oss också något att lära.

Fotografen Mikael Andersson skriver en läsvärd text i  lördagens Kuriren. Den handlar just om den stenkastning han och andra utsattes för i Årby i samband med jobbet som följde upp dödsskjutningen.

http://ekuriren.se/nyheter/kronikor/1.4445246-varfor-kastar-du-sten-pa-mig-

Mikael visar upp ett ledarskap och en mogenhet som jag ibland saknar i vuxensamhället. När det ångestfyllda och oreflekterade tycks dominera behövs miljöer och forum för samtal och debatt. Det behövs engagerade människor, skribenter och debattörer som söker lösningar och fokuserar mer på att skapa förändring än att ha rätt.

Mikael är i sin text oerhört tydlig i sakfrågan – det råder ingen tvivel om hur han ser på dessa ungdomars beteende.

Motsättningar1

Men han förfaller heller inte till enkla lösningar eller generaliseringar. Skjut dom, kalla in militär, sätt dom i fängelse, hata politiker eller invandrare…läs på sociala medier så förstår ni vad jag menar.

Mikael gör det svåraste man kan göra som vuxen – han markerar mot beteendet men han öppnar upp för samtal. Han vill förstå.

Min lärdom i livet – efter att ha arbetat med socialt vingklippta och kriminella ungdomar i många år – är att drivkraften måste vara förändring.

förändring

De här ungdomarna som jag arbetade med under mina år var rädda för att mötas av ett sådant budskap som Mikael står för. Därför att det berörde dom i hjärtat.

Det vanliga – hårdare tag och sätt dom i fängelse – det är precis det de vill höra. Det skänker – om än tillfälligt – lindring till deras sargade hjärtan. Det självdestruktiva kan fortsätta.

I sin text behandlar Mikael dom som fullt kapabla och ansvariga. Han möter dom som de människor de är – med sina fördelar och tillkortakommanden.

Han riktar sig direkt till dom – inte till politikerna eller till samhället i stort. Den vanliga dramaturgin är annars ofta att det är någon annans fel. Någon ska ställas till svars och avkrävs att snabbt agera. Gärna en politiker.

Men Mikael vill ha svar av ungdomarna, han bjuder in till dialog.

Notera att Mikael riktar sig till de stenkastande ungdomarna inte till de som mördade. Det är viktigt att förstå den skillnaden.

hjarta1

Att gå tillsammans
Jag tror kanske inte att han får något svar. Men jag vet att hans ord slår som pilar in i deras hjärtan och skapar kanske också sår och ångest. Inför sig själv, inför sin mamma och pappa, mormor och morfar, en lärare eller en fotbollstränare.

Men Mikaels ord inger också hopp. Att bli bemött som en människa att räkna med.

Långt från hatet och hoten. Eller ropen på mer polis, militär och sociala mobbens nya inneord – nackskott.

Det är stort ledarskap av Mikael i en svår tid då det krävs så mycket av oss i vår förmåga att agera som vuxna och mogna medmänniskor.

Samarbete

Tack Mikael för din text – du gav mig energi.

Nu jobbar vi än hårdare och än mer intensivt. Det är det som blir konsekvensen om nu någon trodde eller hoppades på något annat.

Låt mig avslutningsvis vara lite storvulen. Jag bjuder på det. Vi gör det för demokratin, för samhället men också för de ungdomar som nu växer upp. För dina och mina barn och barnbarn. De som ska leva och bo i Eskilstuna och i Årby i 70-80 år till.

Och kanske det också är ett tecken i tiden. Det var inga problem att få våra socialarbetare och fritidsledare att arbeta i helgen tillsammans med polis, föräldrar, föreningar och ungdomar.

Kanske hade de sett fram mot helgens ledighet. Att umgås med familjen, att få återhämta sig efter en intensiv vecka.

Men just den här helgen valde de Årby och alla de ungdomar som behöver oss.

Det är stort. Det är ledarskap.

Och kodordet är som alltid…tillsammans.

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Varje gång jag läser en text om stenkastningen mot ekuriren så skrattar jag lite inombords. Jag gör det inte för det är kul egentligen utan mer för att det har pågått en längre tid i Eskilstuna mot Media. Men så fort det rör dom stora enheterna skrivs det högt och lågt om stenkastningen.

    Det hela startade 19 juli vid 23-tiden i fröslunda. Ett gäng tände på en återvinningsanläggning. När vi (jag och tre andra fotografer) kom dit möttes vi av skällsord och först småsten. Stenen ökade i storlek ju längre tid vi stod kvar. En sten träffade min bil när jag skulle lämna platsen och skapade en stor inbuktning på bilen. Platsen var inte säker längre för att Polisen hade nämligen bara två (2) patruller i tjänst på 130″ invånare och hade framkörningstid på 35minuter.
    Efter det har det kommit brinnande föremål, stenar och colaflaskor flygandes nästan på varje larm vi åkt på. Vi ser ”spanare” vid alla anlagda bränder i våra utsatta områden. Märker spanarna att vi sett dom, då kommer det alltid in 5-15st nya gängmedlemmar och förföljer oss i media.
    Sedan den 19 juli i fröslunda kan jag räkna till minst 14 tillfällen där sten kommit flygandes i varierande storlek. I Årby för ett par dagar sedan kom en flaska med brännbar vätska också.

    Så att fenomenet är nytt, nej tyvärr inte. Och vi (Eskilstuna) är enda staden i hela Sverige där media blir attackerade av gängen. Förorterna i tex Malmö, Jönköping, Gbg och Stockholm där rör dom aldrig media, visst det kommer hot ibland. Men aldrig våld.

    Jag tänker fortsätta besöka dessa områden, jag tänker inte låta ett par nissar i addidasbyxor styra vad jag ska våga göra eller hur jag ska utföra mitt jobb.

    Jag får tänka flyktvägar, säkerhetskläder och övrig säkerhet när jag åker på händelser. Men jag tänker inte skrämmas till tystnad.

  2. Tack Lucas för dina rader.

    Bra att du berättar om dina erfarenheter och helt rätt att inte skrämmas till tystnad.

    Pär E

  3. Samarbete tillsammans – kan få Oss på rätt spår – som jag ser det.

    • Tack Josef för din korta men viktiga kommentar. Betoning på…oss.

      Pär E


Kommentera

Kategorier

