Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 13, 2016

Veckan som gått – w 41

På jobbet
Det undgår ingen att arbetslösheten är en av Eskilstunas största utmaningar.

arbetsloshet

Det är som att vi inte riktigt tar oss igenom den strukturkris – eller rättare sagt strukturkriser i pluralis – som vi lever mitt i.

Alla som bor och arbetar i Eskilstuna måste förstå det här. De som vill skuldbelägga och tror att det är fel på Eskilstunaborna eller våra företag förstår inte att industristäder till och från genomgår allvarliga kriser där varor och produkter inte efterfrågas lika starkt.

jobbcentrum2

Vår kris har sitt rotsystem i 1970- och 1980-talet då vår typ av tillverkning tappade nästan tiotusen arbetstillfällen.

Så sent som 2008-2009 fördubblades nästan antal arbetslösa som en del av den internationella fordonskrisen.

Men historien bär också många exempel på städer som rest sig ur kriserna och bygger upp en ny identitet.

Det är precis där vi står nu. Eskilstuna är på väg att bli något annat. Detta utan att tappa sitt industriella kunnande.

lena-alwaki1

Den här veckan hade vi ett mycket bra möte där vi drog upp riktlinjerna för hur kommunen och arbetsförmedlingen kan göra än mer för att stimulera vuxenutbildning och kompetensutveckling.

Jag var inbjuden till att träffa medarbetarna i vårt Jobbcentrum. Det gav mig energi och visar också att vi har en palett av bra åtgärder och insatser inom kommunen.

jobbcentrum4

En del av det här är också svaret på varför ungdomsarbetslösheten minskat med dryga 3%. Bra där Eskilstuna.

Den här veckan träffas politiker och tjänstemän under Samhällskontraktets flagga. Dvs Mälardalens högskola, Eskilstuna och Västerås samt landstingen i Sörmland och Västmanland.

arbetsplats

Det här samarbetet har nu pågått några år och inför 2018 har de olika parterna att ta ställning till fortsättningen. Min erfarenhet är entydig – det här är en av livsnerverna för Eskilstunas framtid – samarbete med andra kring högskolans utveckling.

Den här veckan ska jag också hinna med att besöka Västerås och Uppsala. Viktigt att Eskilstuna syns i regionen.

Jag blev glad att kommunstyrelsen var helt enig när det gäller Eskilstunas intresse för att arrangera Friidrotts-SM 2018. Heja Ekängen och alla våra bra föreningar och friidrottare. Och detta Kultur och fritid som gör det så bra.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag har stor förståelse för att de politiska partierna har olika värderingar och synpunkter på det vi kallar regionfrågan.

regionkarta

Förslaget att det ska bildas en storregion av sex nuvarande län – Svelandsregionen – väcker känslor, glada tillrop men också berättigade frågor och kritik.

Oaktat vilken väg den här frågan tar – ytterst är det riksdagen som beslutar under 2017 – så är dagens moderna kommuner och landsting starkt kopplade och koordinerade till varandra.

4-malarstader

De gränser som skapades för mer än 400 år sedan utmanas av kraven på samarbete vad gäller kommunikationer, utbildning, hälso- och sjukvård, miljö- och klimatarbete, arbetsmarknad och näringsliv, kultur och turism, IT- och e-utveckling.

Därför är jag en stark anhängare av än mer samarbete. Det är något som gynnar Eskilstuna.

På hemmaplan
Det har varit en underbar höst. Jag tillhör dom som gillar hösten. Luften känns klar, himlen och blå och de vackra färgerna speglar livet som i en palett. Jag kan till och med gilla regnet och rusket.

Eskilstuna utmärkte sig återigen som en av de bästa kommunerna vad gäller frikostighet att stödja Världens Barn. Jag blir glad över det och skänker också en tanke till alla dessa engagerade människor med stort hjärta som står där med sina insamlingsbössor.

Annars lyssnar jag på Drive-By Truckers. Ett amerikanskt band som så där lite vuxet låter så bra.

Ha en bra helg!

 

Kommentera

Kategorier

