Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 6, 2016

Veckan som gått – w40

På jobbet
Det blev ett kärt återseende. Den här veckan har jag varit i Tallinn i Estland.

estland

Det var 20 år sedan sist. Då mötte jag ett nyvaknat fritt och självständigt land men som också kämpade med den nya demokratin, en svagt utbyggd social trygghet och till och med ren fattigdom på landsbygden.

När vi nu skriver 2016 så är Estland ett land i stark utveckling. Och kanske det är symptomatiskt att när jag var där på 1990-talet så var jag inbjuden för att lära ut.

När jag nu tillsammans med länets kommuner och landsting återvänder så är det för att själv lära.

estland1

Estland positionerar sig nu som ett av världens ledande digitaliserade samhälle. Offentliga sektor har kommit långt vad gäller e-utvecklingen och sitt sätt att kommunicera med medborgarna.

Och så mitt i det samtal om deras läge. Denna oro för att bli ockuperad tror jag vi här i Sverige har svårt att förstå in i själen. Men ett land som levt med hot från Ryssland, Sverige, Danmark, Nazi-Tyskland och Sovjet blir frihetstörstande.

Den här veckan ska jag också hinna med ett styrelsemöte i Samhällskontraktets regi. Jag ser framgångarna och av den ursprungliga trion och initiativtagarna Mälardalens högskola, Eskilstuna och Västerås kommun har det blivit en kvintett.

Sedan förra året så är också Sörmlands och Västmanlands landsting aktiva samarbetspartner.

Och frågorna känner ni igen – kunskap och lärande, hälsa och välfärd, attraktiv arbetsgivare och social hållbarhet. Nu tar vi också initiativ till forskning kring integration och mottagandet av barn och ungdomar. Det ska bli mycket intressant och lärorikt. Jag är så glad över att vi har Mälardalens högskola i vår stad.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag lyfter ofta temat men gör det gärna igen. Vi pratar en stad och dess idrott.

Idrotten i dess breda mening har stor betydelse för en stad. Den är både fostrande, skapar glädje och underhållning.

GUIF1

Eskilstuna har en oerhört fin mer än hundraårig idrottshistoria. Vi finns med när såväl OS- som VM- och EM-medaljer delats ut.

Men vi är också en stad med många fina lag i de stora sporterna.

Att det nu i veckan spelas Champions League-fotboll i Eskilstuna är en historisk milstolpe.

Förra året arrangerade Eskilstuna med stor framgång JEM i friidrott på Ekängen och chanserna är stora att SM i friidrott 2018 arrangeras i vår stad.

eskilstuna-badhus1

Jag är ute och träffar många av landets större kommuner och ni vet att jag också har ett förflutet i två framgångsrika idrottskommuner – Västerås och Örebro.

Och jag vågar skriva att vi får mycket beröm för de satsningar som gjorts – kanske mer än vad vi hör på hemmaplan. Jag pratar om Tunavallen, Motorstadion, Ekängen, nya badhuset, Arenan och Skjulsta. Lägg då till alla konstgräsplaner och sk spontanidrottsplatser som byggts.

basket

Och så denna fina balans mellan elit och bredd. Och den ökade medvetenheten om tjejernas betydelse och handikappidrotten får en allt starkare ställning Jag blir så glad.

Det betyder inte att jag inte förstår problemen. Det går alltid att hitta brister. Föreningar och supporter som inte är nöjda. Vi borde göra mer…

breddidrottskommun
Eskilstunadelegationen tar emot beviset på framgången

I veckan utsågs Eskilstuna till Årets Breddidrottsstad. Bäst i Sverige. Det är oerhört stort och betyder så mycket för våra barn och ungdomar.

Kanske medvetenheten och stoltheten växer lite till.

På hemmaplan
Som läsaren märker är jag fascinerad av idrottens attribut och själ. Och fotboll är som poesi för mig. Svårt och underbart samtidigt.

I förra helgen såg jag Primavera mot Ärla spela seriefinal i division fem på klassiska Skogängens IP. Riktigt bra fotboll och mycket folk.

Trädgårdsmöblerna är intagna och säsongens förhoppningsvis sista gräsklippning genomförd så här i början av en underbart vacker höst.

Nu blir det en helg med lite fjällvandring.

Annars lyssnar jag på en av mina fem – Van Morrison. Karln forsätter att ge ut ny musik och det är lika bra som vanligt. Tilltalar en energisökande själ.

Vilka är de övriga fyra frågar sig den vetgirige läsaren. Ni får gärna gissa…

Ha en bra helg!

 

Kommentera

Kategorier

