Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 2, 2016

Om Champions League, ett lag, en stad och vikten av att förstå att halva befolkningen vill vara med

Om någon för bara något år sedan sagt att ett Eskilstunalag skulle spela i Champions League så tror jag att den personen inte hade tagits på allvar.

eskilstuna-united7

Men nu är vi där. På torsdag den här veckan spelar vårt United mot Glasgow. Det är så viktigt och stort.

En ny tid växer fram
Jag har hängt på Tunavallen så länge jag kan minnas.

Och jag får väl vara lite stolt och skriva att jag också var en av de 22 491 åskådarna som såg IFK spela 0-0 mot Gais på väg mot allsvenskan 1963.

Jag har varit blåvit i alla väder – oaktat om det varit IFK eller City. I den meningen kanske jag är en ovanlig fotbollssupporter som bär båda våra klassiska fotbollslag i mitt hjärta och burit deras tröjor.

eskilstuna-united3

Men en sak som slår mig är att jag nästan alltid varit på fotboll med pappa, mina kompisar eller min son. Sällan eller aldrig med mamma, hustrun eller dottern. Det är som att fotbollens värld varit för oss män och killar. En värld där vi känner kodorden men där vi inte riktigt öppnat upp för de unga tjejerna vare sig på plan eller på läktaren.

fotboll4

Men livet och verkligheten förändras. Jag hade förmånen att vara ungdomstränare i klassiska Örebrolaget IK Sturehov under delar av 1980-talet. Det var också första gången jag bekantade mig med flickfotbollen och en förening som tog damfotbollen på allvar. Jag har också kunnat följa min dotter i såväl Tunafors SK som Östermalm IS.

Och nu börjar mitt yngsta barnbarn sin fotbollsresa i Skogstorp GoIF. För första gången ser jag hur hon som ung tjej har några att se upp till. Några föredömen att prata om på skolgården, på träningarna och vid köksbordet. Louise, Vaila, Annica, Frida, Olivia och Emelie…

Andra halvan vill vara med
Å så sitter vi då där på Tunavallen. Min hustru, min dotter, mitt barnbarn och jag. Inte bara en ny generation utan också halva befolkningen som kanske tidigare inte riktigt kände sig bekväm med att vara fotbollssupporter.

eskilstuna-united6

Eskilstuna United ni betyder så mycket inte bara för de unga tjejerna utan också för vår stad. Ni är så viktiga. Ni slår an en ny ton av samarbete och att vi behöver gå tillsammans.

Kanske det också är en symbol att också ni är blåvita. Vår färg, våra lag, vår stad.

Heja IFK, City och United…törs jag skriva Eskilstuna kommun – vi är varandras framgångar.

Och naturligtvis alla våra fina kvarters- och ortslag. Utan er vore fotbollen ingenting.

Ha en bra vecka!

Kommentera

Kategorier

