Skrivet av: Pär Eriksson | september 8, 2016

Veckan som gått – w 36

 På jobbet
Med rätta får jag ofta frågan vad en kommundirektör gör.

Eskilstuna stadshus

Jag har tre uppgifter; för det första att tillsammans med mina medarbetare ansvara för alla ärenden och beslutsunderlag som skall upp till kommunstyrelse och kommunfullmäktige. I den meningen är rollen rådgivande och ämbetsmannamässig – fint ord – i relationen till politiken.

För det andra att vara chef för förvaltningschefer och direktörer och den ytterst ansvarige för den kommunala tjänstemannaorganisationen. Vi pratar ledarskap och förmågan att gå åt samma håll oaktat våra uppdrag i vardagen. Att sprida berättelsen om Eskilstuna, vår historia och framtid.

Och för det det tredje att representera Eskilstuna kommun ute i landet i olika fora och sammanhang.

Jag vet inte om ni blev klokare men just den här veckan är det just att representera Eskilstuna som dominerat.

Eskilstuna lever inte i ett vakuum. En modern stad är starkt beroende av sin omgivning och måste upprätthålla bra relationer med sina syskon och grannar.

4-Mälarstäder6

Till syskonskaran räknar jag Strängnäs, Västerås och Enköping. Under de senaste åren har vårt samarbete stärkts och också formaliserats i form av 4-Mälarstäder.

Vi har en tydlig agenda med ett antal områden där vi samordnar och hjälper varandra. Kommunikationer, näringsliv och turism är några sådana exempel.

Den här veckan träffades våra fyra kommuners kommunstyrelser till en gemensam träff i Mariefred.

Naturligtvis är de Sörmländska kommunerna och Stockholm oerhört viktiga för Eskilstuna. Men vi försöker också bredda våra kontaktytor. Vi har ett nära samarbete och utbyte med olika nätverk – ofta de 15 största kommunerna. Men också internationella relationer – t ex med våra vänorter och det som kallas Eurotowns.

Sundsvall
Den nya Sundsvallsbron som binder samman staden på ett nytt sätt

Jag träffar också regelbundet en mindre grupp kommuner som vi kallar ”industrikommunerna”. Den här veckan var vi på plats i Sundsvall. Även om vi är lite spridda på Sverigekartan så brottas vi med samma utmaningar – stark inflyttning, behov av utbildning och bostäder, arbetslöshet men också framtidsoptimism och tillväxt.

Av någon anledning så är det här också framgångsrika idrottskommuner och numer känner jag mig också delaktig…

Jag blir glad av det jag ser av det nya Sundsvall. Och rubrikerna känner vi igen – bostadsbyggande, satsning på Mitt-Universitetet, förnyelse av centrumkärnan – dock inget nytt torg – och ny arena.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Ni som följer mig regelbundet vet att jag ofta lyfter Torshälla.

Jag gör inte det för att vara artig utan för att Torshälla och Eskilstuna är ett – även om vi skriver Eskilstuna kommun.

Torshälla har en stark och levande historia. En stark själ med rötterna i medeltiden men också i brukshistorien.

Torshälla

Våra två städer är sammanvidga sedan 1971 och från 1984 har Torshälla en egen kommundelsnämnd. Samtidigt har något hänt under de här mer än 30 åren. Kraven på samordning har ökat i takt med komplexiteten i samhället. Vi ser det tydligast inom skola, vård och omsorg och socialtjänst. Den mindre organisationen blir sårbar.

Kommunfullmäktige har gett oss uppdraget att analysera och komma med några skarpa förslag på hur man kan utveckla Torshälla och samarbetet mellan våra olika förvaltningar.

Tjänstemannagruppen tecknar fyra olika scenarier – allt från att allt är som det är med en viss reformering till avveckling av nämnd och förvaltning och sammansmältning med de politiska facknämnderna och förvaltningarna.

förändring

Men vi ger också förslag om en barn- och ungdomsnämnd och ytterligare en idé – som bl a används i Södertälje – där det finns en politisk nämnd som koncentrerar sig på frågor som rör orten. Näringsliv, turism, kultur, gator, parker och byggfrågor.

Den här viktiga frågan är nu ute på remiss under hösten.

På hemmaplan
Familjen fick ett litet ryck förra helgen och vi gick en egen stadsvandring under några timmar. Och det som slog oss var hur fin den här staden är. Det är som att vi som är födda och lever här ibland blir blinda för vår stads egen skönhet.

Eskilstuna ån5

Vi vandrade på Köpmangatan, Forsparken, mot Fristadstorget, Stadshuset, längs ån bort mot Rademachersmedjorna och Munktellstaden. Och det finns så mycket att berätta om. Vikingarna, St Eskil, johannitmunkarna, Reinhold och Maria Rademacher, Theofron Munktell, män och kvinnor som bott här i mer än tusen år…

Det är stort att ett Eskilstunalag skall spela i Champions League. Särskilt för min generation som hängt på Tunavallen i snart 60 år. I oktober blir det match för United mot Glasgow City.

Annars lyssnar jag på King Creosote. En sen 60-talist från Skottland med rötterna i popen. Passar september.

Ha en bra helg!

 

 

Kommentera

Kategorier

