Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 21, 2016

Om en insikt, att heja på var tredje och vikten av att förstå att ensamhet aldrig är farlig

Ibland pratar min mamma och jag om ensamhet.

Ensamhet3

När jag är orolig för henne är det oftast hon som får trösta mig när det borde vara tvärtom.

Ensamhet är inte farligt, brukar hon säga. Det är en del av livets gång, en del av åldrandet.

Det är ni som står mitt i livet som är oroliga och rädda för ensamheten, tillägger hon. Det är möjligt att hon har rätt.

Att öva ensamhet
Jag hade möjligheten – eller törs jag skriva förmånen – att under några dagar vara helt själv några sommardagar.

Det var inte så att jag var mitt i vildmarken men jag var ändock avskuren från mänsklig kontakt. Jag hade bara mig själv.

Ensamhet2

Och lärdomen var intressant. När jag tänkte efter så kunde jag inte hitta att jag under mina dryga 60 år i livet varit helt själv flera dagar. Jag har alltid varit omgiven av föräldrar, mina barn, kompisar, hustrun, vänner och arbetskamrater.

Det är som att vi sällan får öva på ensamhet.

Det överraskade mig att jag också kunde tycka att det var skönt. Tyst – inga krav på samtal och dialog, att tycka något – bara få vara.

Vikten av att någon tänker på oss
Det som slog mig var att ensamheten inte var farlig men – och här är en del av lärdomen – jag klarade av att vara ensam några dagar därför att jag visste att det fanns de som tänkte på mig, saknade mig och någonstans älskar mig.

Äldre

Och kanske vi där fångar ensamhetens logik. Det är inte ensamheten som är farlig – apropå min mammas bestämda synpunkt.

Det är snarare känslan av att det inte är någon som bryr sig. Det är ensamhetens ensamhet.

Och här finns också lärdomar för oss i vår roll som föräldrar eller far- och morföräldrar och också i vår yrkesroll – vår förmåga att visa andra närvaro och empati.

Jag kanske låter flummig – men det handlar om att tycka om sina närmaste, sin familj, sina vänner, sina arbetskamrater.

Hjärta3

Att visa uppskattning, att vattna det som växer, att berömma, att synliggöra. Det är exempel på gott föräldraskap, syskonskap, kamratskap och ett gott ledar- och medarbetarskap.

Att hälsa på var tredje person
En av mina arbetskamrater under åren i Västerås brukade säga att vi borde forma ett samhälle där vi i snitt hälsar på var tredje person.

Han var kanske naiv och jag minns att jag ibland tyckte att han var tjatig.

Socialt arbete

 

 

 

Men så här i backspegeln så tror jag att han satte fingret på ett av samtidens viktigaste frågor – förmågan att bygga relationer. Vänskap och kamratskap.

I en tid där teknikens utveckling både utvecklar och tär och då vi likt gamnackar stirrar ner i mobiltelefonens döda display är det kanske än viktigare att återerövra förmågan till djupa sociala relationer.

Då motverkas också ensamheten. Oaktat om det är en äldre person eller ett barn eller ungdom som upplever den.

Och den upplevda ensamheten kan bara delvis dämpas att professionen. Socialsekreterare, kuratorer, psykologer, vård- och omsorgspersonal, lärare, barnskötare, fritidspedagoger och fritidsledare är viktiga men…

Kvinnor

…känslan av ensamhet möts i första hand av oss människor. Att vi ser andra. Att vi är intresserade, frågvisa och stödjande.

I ett samhälle och en värld som står mitt uppe i kraftiga motsättningar och spänningar. Mitt uppe i krig, terror och förföljelser. Mitt uppe i en miljö av hot och hat. Mitt uppe i stenkastningar och bilbränder.

Precis i den miljön så har vi som enskilda människor ett viktigt val att göra. Valet för att behålla människovärdet. Och det är insikten att vi klarar oss inte utan varandra.

– Var inte ledsen min son, säger min mamma och smeker mig på kinden.

Ensamhet1

– Det är inte farligt att vara ensam. Ensamheten är aldrig farlig om vi känner att det finns några som tycker om oss.

Ha en bra vecka!

 

Kommentera

Kategorier

