Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 18, 2016

Veckan som gått – w 33

På jobbet
Det bor en höstmänniska i mig.

Höstlöv

Med all respekt för sommaren, en fin vårdag eller vinterdag men det är något särskilt med hösten som tilltalar mig.

Skolan är igång, föreningsaktiviteter startar upp, drömmar och planer skall förverkligas i träningslokaler, på utbildningar och i familjelivet.

Och så jobbet…

Skola9
Det är för Eskilstuna vi jobbar

Jag vet att det kan låta både uppfodrande och lutheranskt men jag har under mina snart 40 år i yrkeslivet uppskattat att gå till jobbet efter sommaren. Kanske för att jag känt att jag fått bidra, göra en skillnad för människor.

Jag vet att jag kan missuppfattas när jag skriver att sommaren varit bra i Eskilstuna. Men jag menar det.

Bortom rubriker om stenkastning och sociala oro, misshandel, droger och till och med ett mord så finns också andra bilder av hundratals aktiviteter för barn, ungdomar och vuxna.

Bortom det svåra så finns också skratt och kramar, utveckling och bra verksamhet.

Jag kan inte nog tacka alla vikarier som arbetat hos oss i sommar. Ni är så viktiga.

Parken Zoo10
Mer än 200 ungdomar ges möjlighet att arbeta i Parken Zoo

Och alla nästan tusen ungdomar som haft feriepraktik eller andra anställningar. Tack för att ni bidragit.

Och alla våra chefer och medarbetare som agerat handledare och stöd till de mer oerfarna och unga. Tack.

Och naturligtvis ett tack till alla våra medarbetare som arbetat i sommar och bjudit till när det gäller semesterplanering.

Jag vet att det till och från varit tufft i våra verksamheter. De som arbetar i vård och omsorgen, socialtjänsten och andra sommaröppna verksamheter vet vad jag talar om.

Jag tänker särskilt på alla medarbetare som varit involverade i händelserna i Fröslunda.

Med hopp om att ni inte missförstår mig, det är lätt att vara indignerad i sociala medier eller vid fikabordet och kräva enkla lösningar på komplexa problem, till exempel att stenkastarna ska låsas in och jag noterade också att någon tyckte att de ska skjutas. Några lägger dessutom ansvaret på de boende och ett helt bostadsområde för handlingar som en handfull personer har utfört.

Jag vill vara tydlig. Det är inte acceptabelt med stenkastning mot räddningstjänst och polis. Kriminella handlingar ska lagföras. Samtidigt är det våra medarbetares ansvar att i vardagen möta de här ungdomarna, oaktat vad vi anser om deras beteende.

Jag har arbetat med socialt vingklippta ungdomar i många år och vet vad det krävs av tålamod, tuffhet, engagemang och mod att ta sig in de här miljöerna.

Därför skriver jag med stora bokstäver – TACK för att vi har Ung Fritids fritidsledare, socialtjänstens fältassistenter och socialsekreterare, skolans och Kommunfastigheters medarbetare och att inte förglömma – våra medarbetare i Räddningstjänsten som står där ute och släcker bilbränder och förskolor som sätts i brand.

Polisen1

Och naturligtvis alla våra samarbetspartners i form av polis, arbetsförmedling, näringsliv och organisationer. Och alla bra vuxna, föräldrar och ungdomar. Ni är så viktiga.

Och det är också här vi har en del av svaret på vad vi har att göra.

Kodordet är tillsammans. Vi är många och framförallt står det offentliga samhället och de civila krafterna för något gott, något som går att bygga på.

Att bränna ner sina syskons förskola eller grannens bil skapar ingen sympati eller framtidskraft. Tvärtom skapas endast avståndstagande och att arbetet för ett bättre samhälle går trögare.

Eskilstuna ån4

Vi har en viktig höst framför oss.

Mitt Eskilstuna – mitt Eskilstuna
Lagom till att scener och tält tagits bort efter en lyckad Parkfestival med mycket musik så är det i helgen dags för nästa begivenhet – Gainsville.

Ska jag tro Martin Roos – vilket jag gör – så sprang han av en slump på musikarrangören Janne Kleman. Gainsville arrangerades senast 2012 i Stockholm och nu letade Janne en ny fosterfamilj för festivalen.

Jag har skrivit det tidigare – Eskilstuna är en musikstad och jag är glad över att vi på olika sätt lever upp till det epitetet.

Både med vår fina musikskola, Balsta Musikslott, grupper, dans-, rock- och jazzband, studieförbund, alla körer och instrumentalister.

Att Gainsville nu gästar Eskilstuna är en del i det och vi håller tummarna för vädret.

Och artistlistan imponerar för oss som gillar musik – bland annat Amanda Bergman, José Gonzales, Mikael Wiehe, Plura och Ebba Forsberg och så mina favoriter Local Natives.

På hemmaplan
Hustrun uppmärksammar mig på att det var första gången efter sommaren som vi tänder kökslampan när vi äter frukost. Vindarna viner lite hårdare, det är lite mörkare…men inte i våra hjärtan.

Barnbarnen tar nya steg. Nu var det dags att bli ”första-dassare” och vår äldsta kan kalla sig gymnasielev. Och min mamma har hunnit fylla respektfulla 95 år. En familjs livscykel.

Annars lyssnar jag just på Amanda Bergman från fina Gagnef.

Ha en bra helg!

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

