Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 14, 2016

Om rotsystem, den magiska barndomen och vikten av att inte längta tillbaka

Jag befinner mig mitt i den vackra Ljungandalen.

Ljungan

Jag står mitt på gården där min mamma växte upp och där jag själv tillbringade varje sommar under min uppväxt och delar av min tonårstid.

Mormor och mormor finns inte kvar och den hundra år gamla ladugården där kor, höns och grisar samsades är idag något annat.

De vackra ängarna är sedan länge igenväxta och timmerflottningen på Ljungan är ett minne blott.

Ljungan1

Även om sågverket lever och verkar gå bra så står samtidigt några av byns hus tomma eller är på väg att förfalla.

Kommunen minskar i befolkning och den tidigare stolta centralorten sliter med sin identitet. Några av de offentliga institutionerna lyser med sin frånvaro eller har begränsade öppettider.

Det kommersiella utbudet i form av handel och service är begränsad jämfört med det jag minns.

Det kan tyckas som att jag målar upp en dyster bild av en del av Sverige och mina iakttagelser är inte särskilt revolutionerande i sig.

Men häng kvar – jag har ett budskap som jag tror att vi kan dra lärdom av.

Stockholm 1950-tal

Förståelse för längtan tillbaka
I en värld och ett samhälle som känns otryggt och svårtolkat är det lätt gjort att längta tillbaka.

Jag förstår det. Om inte annat så blir jag vid det här besöket varse om mina egna känslor…och längtan tillbaka.

Jag ser min mormor och morfar framför mig där på gården mitt i sina vardagssysslor.

Jag ser mina egna föräldrar – kraftfulla och levande – skrattande och på väg till något viktigt.

Jag ser mina släktingar, kusiner och byns barn. Det var verkligen ett Bullerbyn – fast på riktigt.

Det är naturligt att längta tillbaka. Att bli nostalgisk. Att hävda att allt var bättre förr och kanske det i någon mening också var det.

Men de här känslorna kan också spela oss ett spratt. Den lilla pojken vare sig såg eller förstod att det också fanns problem och svårigheter.

Eskilstuna Fristadstorget 1950-tal

De som hävdar att det var bättre förr – i världen, samhället, i arbetslivet, i vår stad eller i vårt kvarter glömmer lätt det som dåtidens samhälle brottades med.

Dåtidens utanförskap, dåtidens fattigdom och dåtidens orättvisor.

Det var annorlunda
Vi behöver förstå att det inte var bättre förr. Men det var annorlunda.

Jag lyfter det här temat medvetet eftersom jag tycker mig se en tendens att många av dagens politiska visioner – oaktat om de kommer från höger eller vänster – verkar utgå ifrån att vi skall tillbaka till det gamla samhället. En tid då vi upplevde eller tror oss minnas att det var bättre.

imagesJZN3CCAO

Jag dristar mig också att påstå att delar av det nyvunna intresset för religionen – oaktat vilken Gud vi tillbedjer – går att söka i en längtan tillbaka.

I dessa tider av osäkerhet och sociala oro är det än viktigare att se den här processen och den här längtan tillbaka.

Inte klandra eller påtala att det är fel att längta tillbaka. Men förstå och också erbjuda motbilder för att få oss att reflektera.

Modern teknik

Att berätta om nuet och vilka framgångar samhället och mänskligheten tagit i form av hälsa och välfärd, tekniskt kunnande, medicinska upptäckter, demokrati, humanism, barn och kvinnors ställning i samhället.

Det betyder inte att det inte finns problem
När jag säger att vi har fler demokratier än någonsin så går det att invända att det är krig i Syrien.

förändring

När jag säger att det aldrig varit så många barn och ungdomar som får gå i skolan så går det att invända att så är det inte i Afghanistan.

När jag säger att vi aldrig kämpat ner så många folksjukdomar som nu så går det att invända att zikaviruset sprider sig.

När jag påtalar att vi aldrig haft en sådan bra hälso- och sjukvård och äldreomsorg som just nu så går det att invända att vi möter ensamhet och stressade medarbetare.

Eskilstuna ån5

När jag menar att Eskilstuna aldrig varit så estetiskt vackert som just nu så går det att invända att det växer ogräs i parker och planteringar.

Vi behöver förstå att alla dessa bilder är sanna. Sanna för betraktaren.

Det går liksom inte att debattera eller diskutera vem som har rätt.

Men vad vi behöver göra är att se helheten. Att skapa förståelse för sammanhangen.

Det är först då vi kan förbättra det som är. Det är först när vi kan erkänna att samhället blivit bättre som vi kan längta tillbaka och hämta det goda in i nutiden.

Att utveckla Eskilstuna
Vi står inför stora utmaningar i Eskilstuna. Arbetslösheten ger inte vika, vi ser social oro och ökade spänningar. Alla mår inte bra eller känner att de är en del av samhället.

Eskilstuna ån4

Det kan inte primärt mötas av samhälleliga visioner om att allt var bättre förr.

Vi behöver skapa idéer för det moderna samhället.

En del i det är att vi formar en modern kommunal organisation som hämtar inspirationen från nuet och framtiden.

En modern skola, vård och omsorg, socialtjänst, kultur och fritid, samhälls- och stadsplanering, energiproduktion och administration.

Och jag undrar om det inte är det rådet mormor och morfar skulle ge oss som nu står där mitt på gårdsplanen och minns.

Forma ett modernt samhälle, en modern stad och en modern by mer än att längta tillbaka till det Bullerbyn som gav oss barn så mycket men som också innehöll så många problem och utmaningar som vi inte alltid förstod eller insåg.

Men vackert var det och jag är nära till tårarna. Det här är mina rötter. Det här är en del av min barndom och säkert drivhuset för en del av mina grundläggande värderingar.

Men framtiden…nja den finns i något annat.

Vi har allt framför oss!

Ha en bra vecka!

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

